Fundamentele herijking of business as usual?

Logotype Intelligence GroupIn een white paper met de nogal ronkende titel Een fundamentele herijking van de Nederlandse arbeidsmarkt geeft Geert-Jan Waasdorp (directeur Intelligence Group) zijn voorspellingen voor 2010.

De titel wordt gevolgd door de niet minder pompeuze zin: Voor recruitment staan we aan de vooravond van ‟the perfect storm‟, een nieuwe „recruitment rally‟. Voor HR en arbeidsmarktcommunicatie aan een fundamentele herijking van arbeidsmarktbeleid.

Als lezer ga je na lezing van zo’n zin natuurlijk rechtop zitten. Want er staat blijkbaar heel wat te gebeuren in 2010. Nou…, dat blijkt uiteindelijk toch behoorlijk tegen te vallen. In 7(!) A4-tjes worden een twaalftal fundamentele herijkingen behandeld die ik hier kort de revue laat passeren:

  1. We begrijpen de nieuwe arbeidsmarkt niet meer. Betreft de magere voorspellingskracht van o.a. CPB, UWV en DNB
  2. Veranderende samenstelling van arbeid. Betreft de gestage groei van ZZP’ers binnen de arbeidspopulatie
  3. Roep om bekendheid met de eigen doelgroep. Deel 1 van een promo voor Intelligence Group/Wervingswereld
  4. Doelgroepen zijn steeds ongrijpbaarder. Deel 2 van een promo voor Intelligence Group/Wervingswereld plus een zeer interessant stuk over het regionale/lokaler worden van de arbeidsmarkt
  5. Internet zorgt voor een schijntransparantie. Iedereen heeft recht op een mening maar deze volg ik niet goed…
  6. Interne arbeidsmarkt. Talent management plus de referral en boomerang (alumni) recruitment mogelijkheden binnen organisaties. Niets nieuws, wel relevant
  7. Het nieuwe nieuwe wordt het oude oude. Oftewel het Nieuwe Werken is lulkoek (mee eens) en Gen Y heeft geen impact (niet mee eens)
  8. Wervingskanalen op hun laatste benen? Print is dead, vacaturesites en W&S bureaus niet. Klinkt redelijk
  9. Onprofessionaliteit van recruitment staat grote veranderingen in de weg. Wat gejengel over die knoeiers van recruiters die nog geen gebruik maken van Wervingswereld. En komend uit de mond van de meest invloedrijker werver is dit m.i. een staaltje eigen nestbevuiling
  10. Recruitment Project Outsourcing. Een bizar punt, vooral na het voorgaande. De volstrekte inconsequentie van de twee punten is de schrijver blijkbaar niet opgevallen. Recruiters zijn amateurs (punt 9) maar Recruitment Process Outsourcing gaat niet werken (Het uitbesteden van de „core business‟ van je organisatie lijkt weinig plausibel). Ik zal wel iets gemist hebben…
  11. Doelgroep gerichte employer branding/ inclusion. Deel 3 van een promo voor Intelligence Group/Wervingswereld
  12. Globalisering van de arbeidsmarkt. In volledige tegenspraak met punt 4 (regionale/lokale mobiliteit) maar natuurlijk wel waar voor een klein percentage van het arbeidspotentieel

Dit waren, in vogelvlucht, de 12 fundamentele herijkingen die Waasdorp/Intelligence Group ziet gebeuren in haar (inter)nationale onderzoeken en de vraagontwikkeling in de advies & consultancy dienstverlening.

Na lezing blijf ik echter zitten met de vraag waar die perfect storm, recruitment rally en fundamentele herijking van arbeidsmarktbeleid nou zijn gebleven? Natuurlijk draaien de winden, maar perfect storm? En waar is die recruitment rally dan? En stel je je arbeidsmarktbeleid niet gewoon ieder jaar bij?

Deze white paper is zonder meer lezenswaardig, en ik zou iedereen aanraden het te lezen. Maar het was een stuk geloofwaardiger geweest zonder de omringende bombast. Want die maken het stuk er bepaald niet sterker op. Integendeel. En dat is zonde!

Geef een antwoord

3 Comments