Privacy volgens Zuckenberg. Brr…

Mark Zuckerberg Iedereen heeft een mening over privacy. Maar sommige meningen wegen zwaarder dan andere. Waarbij de mening van een 25-jarige jongeman oneigenlijk veel gewicht in de schaal legt. Ik heb het natuurlijk over Mark Zuckerberg (CEO Facebook).

Zijn mening weegt zwaarder omdat hij directe invloed uitoefent over de zichtbaarheid van de meer dan 350 miljoen gebruikers van Facebook. En dat is een behoorlijk eng idee.

Facebook heeft in het verleden al meermalen bewezen het niet zo nauw te nemen met de privacy van haar gebruikers. Dit alles in Facebook’s jacht naar omzet. Facebook’s Beacongate is hiervan misschien wel het meest bizarre voorbeeld.

Sinds december 2009 heeft Facebook echter haar privacy policy ‘aangepast’. Gegevens zijn nu per default zichtbaar in plaats van onzichtbaar. Gebruikers moeten zelf hun onzichtbaarheid regelen waar voorheen ze hun eigen zichtbaarheid moesten regelen.

Een U-turn dus, in goed Engels. En eergisteren gaf Zuckberberg hiervoor een verklaring aan Michael Arrington (TechCrunch):

People have really gotten comfortable not only sharing more information and different kinds, but more openly and with more people. That social norm is just something that has evolved over time.

We view it as our role in the system to constantly be innovating and be updating what our system is to reflect what the current social norms are.

Voor iemand die toch een vaandeldrager van sociale media is een ongekend arrogante uitspraak. Hij heeft 350 miljoen gebruikers die hij kan crowdsourcen. Maar in plaats daarvan maakt Facebook deze keuze zelf. Verlichte dictatuur in the era of social?

Dat Facebook de sociale normen van deze tijd wil reflecteren is tevens een buitengewoon pompeuze uitspraak uit de mond van een 25-jarige. Of zou hij daar echt zelf op zijn gekomen?

En als laatste is het een volstrekt onoprechte uitspraak. Facebook is een commercieel bedrijf, geen publieke dienst. Facebook/Zuckerberg wil winst maken. En het liefst zoveel mogelijk. Waarbij het vindbaar maken van zoveel mogelijk gegevens een schat aan informatie en daarmee waarde vertegenwoordigd.

Facebook heeft 350 miljoen gebruikers, Nederland heeft 17 miljoen inwoners. Als Facebook haar privacy policy besmeurt heeft dat dus invloed op een 20-voud van het aantal inwoners in Nederland. Dat zijn best veel mensen. Waarvan het overgrote merendeel niets eens weet heeft van deze wijziging.

Het wordt daadwerkelijk de hoogste tijd dat het belang van privacy begrepen en beleefd gaat worden door een meerderheid van mensen die een actief online leven leiden. Anders is het wachten tot de eerste drama’s. Die zich met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal gaan voltrekken in 2010. Jammerlijk…

Geef een antwoord

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Heel jammer dat hij het niet heeft over de trend dat ook veel mensen huiverig zijn over wat over hen gevonden kan worden. Juist dat soort dingen zou hem bezig moeten houden, al speelt dat in Nederland misschien meer dan in Amerika.
    Verder vind ik dat de mening van 25jarige jongemannen erg zwaar telt.