Telegraaf bundelt krachten?

Telegraaf Media Nederland Is dit nou krachten bundelen of saneren? Onder de titel: Telegraaf Media Nederland bundelt krachten arbeidsmarktonderdelen komt TMN met een persbericht dat de onmiskenbare geur van sanering draagt. Hoewel de club natuurlijk zijn uiterste best doet om zover mogelijk van het S-woord weg te blijven.

Nee, TMN gebruikt hele andere termen, zoals: portfolio beter afstemmen, naadloos aansluiten, duidelijk aanspreekpunt om deze verandering wereldkundig te maken. Leuk geprobeerd!

Wat gaat er gebeuren? Het volgende:

[TMN] heeft de nationale activiteiten binnen het personeelssegment van De Telegraaf, Sp!ts, Vacaturekrant.nl, Carp.nl, Nobiles Media en Info Pinnacle […] gebundeld binnen een nieuw cluster; Telegraaf Media Nederland | Arbeidsmarktcommunicatie.

En dat heeft me toch een voordelen volgens Marc Roos (binnen directie TMN verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dit cluster):

  • [het] stelt ons beter in staat ons portfolio af te stemmen op de behoefte van de werkgever en het gedrag van de werkzoekende
  • [het] maakt het mogelijk om branding naadloos te laten aansluiten op werving
  • De klant krijgt een duidelijk aanspreekpunt binnen onze organisatie

Met andere woorden, het was voorheen een zooitje? Want toen kon dit allemaal niet? Dan zou ik als klant maar eens mijn geld terug gaan vragen. Of is dit een mooi verwoorde rationalisatie voor een sanering? Vette kans.

Er is nog zo’n fraaie volzin in het persbericht:
Arbeidsmarktcommunicatie is een belangrijke pijler van Telegraaf Media Nederland.

Hoe kom je er op? Wat dat hoort te staan is natuurlijk dat vacatures nog altijd een belangrijke bron van inkomsten zijn. En dat deze club dat graag zo wil houden. Maar dat aan alle kanten de zaak aan het afkalven is. Tenslotte zijn er niet alleen minder vacatures, maar wat er aan vacatures overblijft wordt natuurlijk minder in print geplaatst. En daar werden de grote omzetten gedraaid.

Door de print en online clubs bij elkaar te donderen kan je schaalvoordelen bereiken waardoor je met minder mensen toe kan. En wie weet wordt de dienstverlening daar per ongeluk ook nog beter van. Met minder hijgerige verkopers die wanhopig (virtuele) vierkante millimeters proberen te slijten. Hoera!

Maar het is nog niet op. Want er worden vanuit het cluster nieuwe online initiatieven gelanceerd. Jawel, nieuwe initiatieven op het gebied van online arbeidscommunicatie! Ik kan bijna niet wachten. Want die uitgevers zijn me toch innovatief op online gebied.

Het zou me niets verbazen als TMN de subsidiepot van Plasterk hiervoor leegzuigt. In het belang van onze democratie…

Geef een reactie

3 Comments