Aquent is heel apart

Logotype Aquent Aquent is een detacheerder/intermediair in de creatieve hoek van de markt. En het bedrijf heeft medio 2009 besloten zich van haar meest creatieve kant te laten zien.

Door niet langer vacatures op haar site te tonen maar door kandidaten met de juiste contactpersoon in contact te brengen. Onder het motto: […] job boards don’t find people jobs. People find people jobs. Deze uitspraak is (met droge ogen) gedaan door Stefan Ciecierski (European Managing Director).

De homepage
Dit is de homepage van Aquent in Nederland:

Aquent | Homepage

Inderdaad, geen zoekfunctie voor vacatures, geen nieuwe vacatures, geen veelbezochte vacatures. Helemaal niets van vacatures te bekennen.

Wel een heel groot hoofd met een bijbehorend tekstje. En deze tekst:

Aquent | Detail homepage

En dat is alles. Oke, dus ik moet op zoek naar de juiste contactpersoon in plaats van te zoeken naar de juiste vacature. Nou, laat ik dat maar eens gaan doen.

O jee, ik word geconfronteerd met een zoekscherm:

Aquent | Zoekfunctie Zo zo, die Aquent… Hoeveel contactpersonen zouden ze wel niet hebben? Tweehonderd? In Nederland? En dat alleen in de creatieve hoek? Dan hebben ze de hele markt in handen. Wat vreemd dat ik nog nooit van ze heb gehoord…

Zoals gewoonlijk zoek ik zonder criteria en krijg vervolgens deze ‘eindeloze’ lijst van contactpersonen te zien:

Aquent | Contactpersonen

Ongelogen! Dit is alles. Handig hoor, zo’n zoekscherm. Volstrekt overbodig met slechts 3 contactpersonen. Maar het wordt nog veel erger. Want wat was de bedoeling van de nieuwe aanpak?:

[…] applicants will have the ability to connect with the consultant directly either by phone, email or social network, or apply to any of the specialised jobs that the consultant lists on their profile.

Nou, laten we eens kijken naar het profiel van een consultant:

Aquent | Details contactpersoonGeen vacature te zien, een telefoonnummer zonder kengetal en een link naar LinkedIn die je naar je eigen LinkedIn profiel brengt! Serieus! Wat een volstrekte onzin is dit!

En het houdt niet op, want als ik op contact klik moet ik onnodig veel invullen. En een ‘gewoon’ CV kan ik niet meesturen:

Aquent | Contactformulier En dit is de Brave New World die zoveel beter zou moeten zijn dan de huidige situatie, waar volgens Ciecierski: Candidates are tired of applying to jobs via info@cyberspace.com, where their application disappears into the ether and they never hear back

Maar zou Ciecierski nou werkelijk denken dat hij werkzoekers met zijn aanpak een dienst bewijst? Jawel, dat denkt hij oprecht! Getuige de volgende uitspraken:

Instead of searching for jobs on our web site, candidates will first search for an agent who specialises in their area of expertise within either marketing or design and who can demonstrate the right sector knowledge.

On the agent’s profile, visitors will see their face, all their contact details, including any social networks they belong to, find out what they are passionate about, read their testimonials and be able to apply for jobs via this person’s profile

Oftewel, Aquent heeft de belangrijkste meerwaarde van online zoeken en solliciteren effectief uit het Aquent proces gesneden: gemak en snelheid voor de werkzoeker.

En hoe denkt Aquent dat een werkzoeker zoekt? Naar contactpersonen? Door onvindbaar te zijn in Google met vacatures zal Aquent de traffic van de eigen site bepaald geen goed doen. Desondanks claimt Aquent dat dit de nieuwe manier van zakendoen is: Aquent is taking the concept of connectivity and visibility to a whole new level, embracing the social media model as an intrinsic way of doing business

Heel apart.

Geef een antwoord

8 Comments
  • Chantal
    says:

    “I do not want to fall with the door in house” (quote Maarten H. Rijkens),  maar slechts 4 tot 10% slaagt erin om via personeelsadvertenties op internet te slagen ( bron Richard N. Bolles). Wellicht dat achter de Aquent approach een goed idee zit?

  • Marc Drees
    says:

    @Carolyn:
    No worries, our English is good enough to read and respond 😉
     
    From my perspective it isn’t the little ‘bugs’ that are inconvenient, it is the basic thought of Aquent that seems to be completely off-base. Online recruitment is about ease of use, not making it harder for job seekers to actually find jobs. And Aquent effectively eliminated this from her own website.
     
    In addition, while American requiters seems to have adequate profiles, the ones in Europe are either appalingly meager or nonexistent. Not a great job seeker experience once you have located the right recruiter.
     
    While the change over was done in the middle of a massive economic downturn I can’t help but wonder if this change impacted conversion. In a negative way…

  • Carolyn Hyams
    says:

    Hello Marc
    Please excuse me if I respond in English.
    I’d like to thank you for your commentary on Aquent’s website. It is really important for us to receive feedback from “users” or “jobseekers” so that we can address any issues that need to be resolved on the site. You’ve actually uncovered a few items that need to be rectified immediately, amongst others, the lack of area codes and incorrect social media links on our agents profiles’, so I wanted to thank you personally.
    Kind regards

    Carolyn Hyams
    Marketing Strategy Manager
    Aquent