Michael Page Nederland: niet best

Logotype Michel Page Het gaat slecht met headhuntersconcern Michael Page. Althans, in Nederland, waar het bedrijf al jaren marktleider is. Volgens topman Steve Ingham is Nederland ‘last into the downturn’.

De jaarcijfers van twee Britse headhunters zijn binnen. Het in Nederland met zeven kantoren actieve Hays beperkte zich afgelopen donderdag tot de percentuele groei (lees: krimp) in fees, ten opzichte van het vorige jaar. De plaatsingsfooien zijn opgeteld gedaald met 30 procent. Hays rapporteert helaas niets over de Nederlandse prestaties en daarom zijn de cijfers van Michael Page des te interessanter.

‘s Lands marktleider in koppensnellen heeft het zwaar. In een periode van anderhalf jaar tijd zijn er een kleine 2000 headhunters wereldwijd uitgewerkt en nu staat de teller op ruim 3500. De brutowinst is met ruim 200 miljoen pond gedaald naar ruim 350 miljoen pond (395 miljoen euro).

Nederland laatcyclisch?
Maar echt bijzonder is dat het niet zo goed gaat met de Nederlandse praktijk van Michael Page. Het vierde kwartaal van 2009 presteerde het bedrijf van al zijn regio’s in Nederland het belabberdst. De brutowinst daalde met 54 procent ten opzichte van het toch al beroerde laatste kwartaal van 2008. Terwijl in andere markten de inkomsten langzaam oplopen, wil het in Nederland nog niet lukken.

Topman Steve Ingham had er afgelopen vrijdag tegenover analisten wel een verklaring voor. Zo zei hij: “As we have a footprint, often market leadership in many geographies, we can take advantage of those, that are at present recovering faster, such as France, which grew 26 per cent in local currency, quarter on quarter, and is also our second largest country globally, while we continue to stabilise, rather than significantly grow in others such as the Netherlands, the last into the downturn.”

Dat laatste is een leugen. Als we deze Steve mogen geloven, dan is Nederland laatcyclisch geworden. Ik heb de cijfers er eens bijgepakt.

En wat blijkt? Nederland was voor Michael Page niet alleen de laatste uit de crisis, ook nog eens een van de eerste markten waar de brutomarge begon terug te kruipen. Als Ingham gelijk heeft, is Nederland het Japan van Michael Page geworden…

Brutowinst% Michael Page per kwartaal, t.o.v. zelfde kwartaal voorgaande jaarBrutowinst% Michael Page per kwartaal, t.o.v. zelfde kwartaal voorgaande jaar

Overigens, zoals Ingham zei, Frankrijk is de tweede markt voor Michael Page (na het Verenigd Koninkrijk), maar Nederland was wel jarenlang de derde markt. Het bedrijf brengt geen cijfers van de brutowinst per land naar buiten, maar geeft wel voldoende informatie om tot een beredeneerde schatting (zo’n 26 miljoen euro in 2009, tegen 51 miljoen euro in 2008) te komen.

Elk kwartaal geeft het bedrijf aan welk deel van de totale brutowinst in Nederland is verdiend. In 2007 en 2008 schommelde dat percentage tussen 7 en 8 procent. Maar door de meest recente daling is Nederland nog maar goed voor 5 procent van binnengeharkte marges en moet het inmiddels Duitsland en Australië/Nieuw-Zeeland voor zich dulden.

Geef een reactie

3 Comments