Een paar dagen geleden heeft Michel Rijnders een aantal interessante voorbeelden gegeven van location-based services (LBS). En deze voorbeelden zijn met name interessant omdat locatie de belangrijkste driver voor het toekomstige succes van mobiel Internet lijkt te zijn.
Hoewel online recruitment, mobiel Internet en LBS op dit moment nog nauwelijks gemeenschappelijk optrekken is het niet ondenkbaar dat de toekomst hier verandering in gaat brengen. Om die reden is het aardig om te weten wat er op het gebied van mobiel Internet en locatie zo’n beetje speelt.
Mobiel Internet
Volgens Forrester gaat Europa dit jaar door het ‘tipping point’ van 20% voor wat betreft mobiel Internet gebruik. En die groei zal zich ook in de komende jaren verder doorzetten:
Forecast: Western European Mobile Internet Penetration, 2009 To 2014
En deze groei wordt op de voet gevolgd door Internet-centric telefoons, die een sterke groei doormaken; ten koste van andere mobiele telefoon types:
Forecast: Western European Handset Adoption By Phone Type, 2009 To 2014
Het moge duidelijk zijn, Europa kan zich opmaken voor een sterke groei van zowel mobiel Internet als speciaal daarvoor gemaakt mobiele telefoons.
Location based services (LBS)
Locatie is, zoals gezegd, een belangrijke aanjager achter het succes van mobiel Internet. De telefoon weet altijd waar ‘hij’ is en kan op die manier een unieke meerwaarde bieden. En dat alles kan in ‘real-time’ plaatsvinden.
Er kunnen drie categorieën aan location based services worden onderscheiden:
- Mapping en navigatie services
- Social location services
- Lokale marketing en mobiele commercie
Mapping en navigatie services
Deze vorm van location based services zijn ondertussen al redelijk volwassen binnen het mobiele domein. Tegelijkertijd kan via overlays en augmented reality een steeds rijkere ervaring worden geboden.
Social location services
Met dit type diensten worden de verslaafden van sociale netwerken natuurlijk aan hun permante fix geholpen. Waarbij vreemde initiatieven ontstaan als geo-targeted communities. Misschien dat zoiets al werk in Japan, maar hier zie ik er voorlopig nog geen brood in. Maar het zit er wel dik in dat de grote sociale netwerken de mogelijkheden van geo-locatie gaan toevoegen in hun mobiele aanbod aan functies.
Lokale marketing en mobiele commercie
Tja, het kan natuurlijk niet uitblijven. Als je langs de lokale supermarkt loopt knallen de speciale acties of kortingsbonnen over je mooie Internet mobieltje. Er zal wel een opt-out nummer komen om dit soort spam te gaan blokkeren. Maar wie weet kunnen bedrijven het zo gericht maken dat je er voor het eerst eens daadwerkelijk voordeel van kan hebben.
Is dit de killer voor de huis-aan-huis bladen? Wie weet, maar dat gaat nog zeker jaren duren.
Nawoord
De relevantie voor online recruitment? Volgens mij is het van belang je te realiseren dat een deel van je doelgroep in toenemende mate gebruik gaat maken van het mobiele platform. En dat dit platform uiteindelijk ook voor het vinden van, en reageren op, banen zal worden gebruikt.
En dan is het goed om te weten dat het mobiele platform in omvang sterk groeit en in mogelijkheden nog maar net in de kinderschoenen staat. Het gaat ons raken, zoveel is zeker. Op welk moment en met wele toepassingen is iets wat heel wat minder zeker is.
Gijs Bos
says:@Marc: ik vraag me af of mensen veel “location aware” gaan zoeken. “goh wat een gezellig kroeg is dit, hier zou ik wel willen werken” lijkt me redelijk infrequent voorkomen.
Ik ben het met Bas eens dat men wel steeds meer op mobiele devices zal gaan zoeken “even kijken of er nog nieuwe jobs zijn”.
Bas Westland
says:@Marc Volgens mij is op dit moment het belangrijkste dat je website een mobiele browser herkent en dan een andere simpelere site laat zien die geoptimaliseerd is voor mobiel. Dwz (in geval van recruitment) simpele vacatureladder (functie, werkgever, plaats, etc.) met een responsmogelijkhedi per SMS of direct bellen.