D.O.E.L. op Big Improvement Day (BID) Deel I

Imagination is more inportant than knowledge!

Welkom op de Big Improvement Day. Een Event gehouden op dinsdag 19 januari in de RAI te Amsterdam. BID tracht een positieve, frisse wind langs alle lagen van bestuur te blazen. Dit om een betere B.V. Nederland te bewerkstelligen. Dit was de boodschap van de uitnodiging door Amsterdam Topstad aan Gijs en mij verzonden. Tja, maar eens heen gaan dan. Wat een Event! Een rollercoster aan ervaringen, sprekers, visies, meningen etc etc door kopstukken uit de overheid, het bedrijfsleven, de media en de wetenschap. Hier een verslag.

Gijs en ik waren nog niet binnen of we zaten bij Dhr. van de Most aan tafel. Wie hem niet kent, een held voor elke ondernemer in Noord-Oost Nederland. Koopt een nooit gebruikte kerncentrale in Duitsland, haalt het koper eruit, verdient zijn geld hiermee al terug en van de rest maakt hij een vakantie park.  Zomaar een voorbeeld. Deze man stond nog niet eens op de sprekerslijst. Mijn dag kon al niet meer stuk. Gijs en ik bespraken het programma en kwamen tot maar liefst 45 sprekers. Oef. Mijn relaas zal ik dus zoveel mogelijk beperken tot ICT in het algemeen en Recruitment in het bijzonder. Dat was al heel wat. Om het leesbaar te houden zal ik enkel de highlights benoemen.

De dag begon gelijk lekker. Dagvoorzitter Harry Starren (Algemeen directeur de Baak, Management Centrum VNO-NCW) stelde de vraag wie vond dat de recessie al over is. Deze moesten gaan staan. Nog geen 10% stond op. Het is duidelijk. De recessie is nog lang niet over. Hierna nam Loek Hermans (voorzitter MBK) het woord. “Wie van die 10% in de ICT werkt”? Iedereen moest lachen. Zijn punt was duidelijk. ICT is wel in beweging en hier ging zijn verhaal ook over. Investeren in internet het motto. The future is ICT. Investeren in mensen!

Hierna deed Bernard Wientjes (Voorzitter VNO-NCW) het nog eens dunnetjes over. “De recessie in ICT is voorbij”! Duurzaam ondernemen heeft de toekomst. Dat is het D.O.E.L. Duurzaam ondernemen en Leiderschap. Steek hem maar in je zak. Ook hier een uitspraak over zuinig zijn op talent!

John Fenter van Vlissingen (BCD Holdings) had hierna enkele goede adviezen voor de BV Nederland. Europa kan wel wat minder, wat minder het braafste jongetje van de klas. Familiebedrijven zijn de ruggegraat van BV Nederland was zijn uitsmijter. Geef mij paar van zulke broers en ik zou precies hetzelfde zeggen.

Hierna het woord aan Tex Gunning, de man die Vedior verkocht aan Randstad. Anno nu zit hij in de board van Akzo Nobel. Ook hij hield een betoog over duurzaam ondernemen. Een begrip dat nog vaker voorbij zou komen deze dag. Hij evangeliseert vernieuwd collectief leiderschap dat de grenzen van huidige instituties overschrijdt. Hij onderbouwde dit door o.a. een HRM manager op het podium te trekken die inzage gaf in nieuwe kenniscentra bij Akzo Nobel. Externen kunnen hieraan meedoen. Wij hebben een pitch gedaan, gericht op  deelname van buitenlands toptalent. Hopelijk krijgt het een vervolg.

Hierna een sessie met enige jonge ondernemers (onderwijs en het bedrijfsleven zouden veel nauwer moeten samenwerken) om uit te komen bij Leen van Zevenbergen (CEO Qurius en schrijver van o.a. “Nu laat ik mijn baard staan”, Managementboek van het jaar 2007). Mijn hoogtepunt van de morgen. Wat een spreker is deze man. 2 anekdotes zal ik nooit meer vergeten. Met een clubje accountants heeft hij een bezoek gebracht aan Google. Larry Page himzelf gaf aan dat medewerkers 20% van hun tijd aan “pursue your dream” mogen besteden. Een van de accountants vroeg op welke dag dit was……….. Op een bord stond een een formule over Microbiologie. Leen vroeg om Larry waarom? “Gewoon”, omdat het leuk is, was zijn antwoord. Het blijkt dat 70% in Nederland het niet leuk heeft op zijn werk. Leen sluit af door te zeggen dat als jij het als leidinggevende oprecht leukt vindt, en dat ook uitdraagt, dat van zeer grote invloed is op de prestaties van de mensen om je heen. The survival of the happyness.

In de lunch zat ik aan tafel met Ben Woldring. De youngster die naam en faam heeft gemaakt tijdens de doorbraak van internet (vergelijkingsite). Ik ken hem nog omdat ik toen veel betrokken was bij de internet ontwikkeling van Wehkamp. Hij is met nieuwe bedrijven bezig (o.a. Looking for Booking) en zijn nieuwe ICT zit volledig in een Cloud. Vond ik verrassend. Had nog niet eerder iemand gesproken die zo inzette op deze nieuwe ICT ontwikkeling. De functie “Cloud Developer” zie ik ook nog weinig. Toch maar eens goed in de gaten houden.

Hiermee eindigt deel I. Deel II volgt met een spetterend betoog van Rajesh Patel, CEO Exact. Hoe hij naar Nederland en bijvoorbeeld de Generatie Y kijkt…..

Geef een antwoord

3 Comments