Wie koopt Olympia Nederland?

Logotype Olympia Uitzenbureau Olympia Flexgroup is failliet. Maar of Olympia Nederland zelfstandig verder gaat is allerminst zeker.

Dat bevestigen grootaandeelhouder Marcel Slaghekke en directeur Hans van der Wurff vandaag tegen RecruitmentMatters. Formeel staat Olympia Nederland te koop voor de hoogste bieder. En zo staat de uitzendmarkt plotseling aan de vooravond van een nieuwe consolidatie.

Eerder stelde de Nederlandse dochter in een eigen persbericht dat Olympia zelfstandig wordt voortgezet. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse dochter is “de continuïteit van de organisatie volledig gewaarborgd.” Maar het laatste woord ligt wel degelijk in handen van de curator in Duitsland, zo stelt Van der Wurff.

Hoe zit het precies? Olympia Flexgroup AG, het beursgenoteerde moederbedrijf in Duitsland kon deze week zijn schulden (volgens de laatst gerapporteerde cijfers gaat het om grofweg 120 miljoen euro) niet meer betalen. Daarop was Van der Wurff verplicht het faillissement aan te vragen. Vanaf dat moment, dinsdag, voert een curator het bewind over de restanten van het bedrijf.

Van de dochters die buiten het faillissement vallen (onder meer Olympia Nederland) zijn volgens Van der Wurff de bankkredieten gegarandeerd. “De huidige bank financiert Olympia Nederland gewoon. De continuïteit is daarmee gewaarborgd.”

Maar de toekomst van Olympia Uitzendbureau is volledig in handen van de curator. Alle opties staan formeel open – van een bankroet van Olympia Nederland in de slipstream van de Duitse holding, tot een verkoop aan de hoogste bieder. Zijn eigen zelfstandigheid heeft Olympia Uitzendbureau allerminst in eigen handen.

Gezonde dochter
Een faillissement mag dan wel een optie zijn, voor de hand ligt dat niet. Olympia Nederland heeft nooit met de problemen gekampt waar de Zuid-Europese, Zwitserse, Duitse en Poolse dochters mee worstelden. Olympia is in Nederland een volledige franchiseorganisatie, heeft een businessmodel dat zich al meer dan twintig jaar heeft bewezen, en presteert in Nederland licht beter dan de markt.

Het is dus vooral de vraag wie Olympia Uitzendbureau straks bezit. De voormalig eigenaar die het merk in twintig jaar tijd tot de vijfde uitzender van Nederland maakte, Marcel Slaghekke, heeft nog niet met de curator gesproken, zo liet hij gisteren weten. Of hij een bod kan of zal doen op Olympia is de vraag.

Wie biedt?
De vraag is tevens: wie anders? De Nederlandse uitzendmarkt is verre van verdeeld. Marktleider Randstad heeft laten blijken dat het niet geïnteresseerd is in het instandhouden van een franchisemerk – het oude franchisende Dactylo is in zeer korte tijd opgegaan in het strak-ambtelijke Randstad Uitzendbureau.

Adecco en Manpower dan? De Zwitserse wereldmarktleider en diens grote Amerikaanse concurrent Manpower azen op marktaandeel in de Benelux. Beide zijn monobranders en zullen het merk het liefst in hun bestaande merken invoegen. Maar wat deze twee spelers met zo iets politiek ingewikkelds als franchisenemersvergaderingen aanmoeten?

Dan is er nog USG People. Hoewel bekend is dat deze nummer twee van Nederland in de markt is voor acquisities, zou het strategisch en intern een moeilijk te verdedigen aankoop zijn. Immers, nog geen halfjaar geleden besloot deze ‘multibrander’ de eigen merken nog eens grof op te schonen. Leg maar eens uit aan al die Content-managers die hun merk in anderhalf jaar tijd moeten omkatten tot Unique, dat ze voortaan gelijk op mogen trekken met vele tientallen Olympia-eenpitters…

Ik wacht in spanning af.

Geef een reactie

5 Comments