Linkedinmarketing van Regus

Het aantal zzp’ers mag dan dalen, nog altijd zijn zelfstandigen onverminderd interessant voor marketeers. Dat merk ik sinds een maand in mijn mailbox. Het laatste paaimailtje bevatte dit fraaie filmpje:

image

Dit filmpje van de Britse kantorenverhuurder Regus zat in een mailtje dat ik vorige week van ene Vilidiana Abou ontving.

‘Hello wilbert Geijtenbeek,’ hief ze aan, mijn achternaam belangrijker achtend dan mijn voornaam, ‘Vilidiana Abou discovered the new flexibility and has immediately thought of you. So did we.’ Waarna een linkje naar het bovenstaande filmpje. De mail sluit af met een ‘personal message from Vilidiana Abou: alles goed?’

LinkedIn-Spam
En toch zit me iets dwars, nog afgezien van die consequent kleine letter ‘w’ in mijn voornaam, het feit dat mijn voormalig werkgever op dat messing liftplaatje staat, het ‘alles goed?’ dat een mogelijke overtreding van de nieuwe telecomwet op grond van spam omzeilt, of van de vraag hoe Regus weet dat ik sinds deze maand zzp’er ben.

Wat dat laatste betreft, enkele dagen eerder paste ik mijn Linkedin-profiel aan. Blijkbaar volgt Regus veranderingen in LinkedIn-profielen op de voet.

Nee, het gekke is: ik ken geen Vilidiana Abou. Sterker nog, niet alleen heb ik in mijn doorgaans ijzersterke herinnering nog nooit contact met haar gehad, bovendien blijkt uit niets dat in Google te vinden valt, dat zij vloeiend de Nederlandse straattaal beheerst.

Zij is namelijk Regional Marketing Manager voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten, studeerde begin jaren negentig aan de Sorbonne en moet derhalve tegen de veertig jaar oud zijn. Als ik op basis van haar Linkedin account een profiel van haar zou moeten schetsen, dan gok ik dat zij een met een Arabier getrouwde Française van Tsjechische origine is, die op haar Parijse Regus-kantoor een rijzende managementster is. Binnen drie jaar, gok ik, zit ons Vilidiana op het hoofdkantoor in Londen.

Profielen afstropen
En juist daarom zit ’t me dwars. Want waarom zou een corporate talent van Regus haar online identiteit lenen voor wat alle schijn heeft van een computergestuurde marketingactie? Moet elke Regional Marketing Manager van Regus bij wijze van LinkedIn-piketdienst enkele uren per week ‘alles-goedjes’ sturen aan uit hun dienstverband ontheven journalisten als ik? Zou Regus daarvoor targets en mooie bonuspakketten hebben?

Bestaat Vilidiana Abou eigenlijk wel?

Geef een reactie

5 Comments