Monster is in de VS met een nieuwe reclamecampagne begonnen, inclusief leuk bedoelde TV commercial, om haar diensten beter te positioneren: Search Better. Plan Better. Connect Better.
Beeld van TV commercial Monster (klik op foto)
Ik heb niet moeten lachen om de commercial, hoewel dat ongetwijfeld wel de bedoeling is. Maar ik ben dan ook geen Amerikaan. Maar de inhoud van de campagne Search Better. Plan Better. Connect Better heeft me zelfs een beetje droef gemaakt…
Want de campagne is bedoeld om Monster’s innovative resources over het voetlicht te brengen. En wat zijn die innovative resources dan wel? Nou, deze:
- Search Better. Inderdaad, de Power Search die in de VS ondertussen alweer enige tijd actief is. En die in deze campagne zelfs als 6Sense semantic search engine door het leven gaat. Hoe verzin je het? Google zorgt voor goede zoekresultaten, maar het heet gewoon nog altijd Google search. Een opgeblazen naam maakt het zoekresultaat echt niet beter. Ook niet als je er meer dan $ 70 miljoen voor hebt betaald.
- Plan Better. Dit zijn de online carriere tools waarmee je als werkzoeker een path for success kan plannen… Pompeus amerikaans. Doe toch normaal!
- Connect Better. Dit zijn de verschillende career communities die Monster in de afgelopen jaren heeft gelanceerd en die werkzoekers met gelijk gestemden in een bepaald domein in contact brengt.
Wat ik vooral merkwaardig vind is dat Monster de wereld op zijn kop zet. Door nog altijd te denken vanuit de eigen business in plaats vanuit het perspectief van de werkzoeker.
Actief zoeken naar werk zijn incidenten in een werkzaam leven. Tenzij je het type 12 ambachten – 13 ongelukken bent is het overgrote deel van je tijd besteed met werken, niet met zoeken naar een baan. Vrijwel alles draait dus om planning en netwerken, en dat in een zekere samenhang. En een enkele keer draait het om actief werk zoeken.
Maar Monster doet het voorkomen alsof het vooral om werk zoeken draait. Sterker nog, de uitgelezen manier om trouwe en terugkerende ‘klanten’ te krijgen (Connect Better) zet Monster achteraan. Da’s slim…
If you sell only hammers, everything looks like a nail. Of zoiets. Oftewel, Monster bekijkt de wereld vanuit het perspectief wat voor Monster op korte termijn aantrekkelijk is. Niet wat het beste voor werkzoekers is (en daarmee uiteindelijk ook voor Monster).
Ondanks alle investeringen in technologie heeft Monster nog altijd weinig begrepen van de veranderingen die als gevolg van sociale media om zich heen grijpen. En waardoor Monster wel eens de boogeyman kan worden die ze in haar nieuwe TV commercial laat zien. Niet langer in staat om een deuk in een pakje boter te schoppen. Zonde…
Thomas Waldman
says:Altijd in voor een lekker potje jobboard bashen, maar deze campagne is eigenlijk best prima. Want hij doet iets wat Monster de laatste tijd (te) weinig heeft gedaan. Brede verbinding zoeken met de werkzoekende.
Want laten we wel wezen, de gemiddelde werkzoekende heeft geen enkele boodschap aan onze nerd babble. Power search, Trovix, social of niet, het zal de gemiddelde werkzoeker worst wezen. Die wil alleen worden herinnert worden aan dat coole merk dat altijd wel ok werkte. Zeker in deze economie is de simpele reminder meer dan voldoende om de bezoekcijfers een positieve boost te geven.
En het spotje is nog geinig ook…