Manpower: trieste 2e poging met MyPath

Logo en logotype MyPAth Een klein jaar geleden beschreef ik mijn ervaringen met MyPath, het career management social network van Manpower. En MyPath maakte toen bijzonder weinig indruk. Onder meer door het vrijwel volledig ontbreken van die sociale component: interactie tussen bezoekers.

Maar Manpower heeft de strijd niet opgegeven. Sterker nog; op het prestigieuze World Economic Forum heeft Jeff Joerres (CEO Manpower) de lancering van MyPath aangekondigd. Voor de 2e keer dus…

Het marketing getoeter
En zoals het een CEO op een duur event betaamt gaat dit met de nodige bombast. Wat te denken van deze zin: First-of-its-Kind Social Network Designed with the Sole Purpose of Creating a Work-Ready Talent Pool

Maar dit is niet alleen heel bombastisch; het is ook nog eens een hele foute zin! Allereerst zegt Manpower wat zij met MyPath wil bereiken: een database met geschikte kandidaten. Meer niet.

Verder is een succesvol sociaal netwerk te danken aan een actieve community. En die community bepaalt voor een belangrijk deel het doel van een sociaal netwerk. Niet de maker. Die probeert de community zoveel mogelijk te faciliteren.

En dat terwijl Manpower ook het volgende zegt over MyPath: a Community-Driven Career Management Social Network that Helps Professionals Improve Skills and Plan Career Journey

Community-driven versus sole purpose. Hier klopt iets niet… Met andere woorden, Manpower probeert op een quasi 2.0 manier een 1.0 doel te verwezenlijken. En alleen al daarom lijkt MyPath  gedoemd te mislukken. Voor de 2e keer.

Maar Joerres denkt daar totaal anders over. En dat is natuurlijk zijn goed recht. Maar de man moet haast wel een lijntje coke hebben gesnoven toen hij het volgende uitkraamde:
MyPath is not simply another professional network or social networking site. While many such sites owe their current popularity to the sluggish jobs market as people seek new opportunities, they will become less relevant as the economy inevitably improves. MyPath, however, will continue to be a useful tool as it helps users hone their skills and become the solution for employers who are increasingly faced with the problem of talent shortage as the economy rebounds.

Met andere woorden: waar LinkedIn zal falen gaat MyPAth er met de hoofdprijs vandoor! Laten we het er maar op houden dat bescheidenheid geen eigenschap van een CEO moet zijn. Maar dit lijkt meer op volledig gebrek aan realiteitszin dan een gebrek aan bescheidenheid. En dat is weer een hele gevaarlijke eigenschap voor een CEO…

De site
Voor de officiele lancering heeft Manpower de site een volledige facelift gegeven. Zo zag het er voorheen uit:

Homepage MyPath, versie 2009

Homepage MyPath, versie 2009

En dit is de nieuwe versie van de homepage:

Homepage MyPath, versie 2010

Homepage MyPath, versie 2010

Iets meer sociaal netwerk gevoel en iets minder corporate look. Maar er is nog altijd sprake van een volledig gebrek aan community participatie, zoals dit treurige overzicht laat zien:

image Het aantal reacties is gemiddeld bijna nul en het aantal postings beperkt zich tot een paar per maand. Yep, dit is een heel levende community…En dat nadat 150.000 bezoekers (opgave Manpower) de site hebben bezocht. Maar ja, die 150.000 gaat wel over de periode van de eerste lancering tot nu. Da’s dus maar heel weinig per maand, zeker voor een Amerikaanse site.

Conclusie
Net als een klein jaar geleden is de conclusie snel gemaakt: Ik zie geen (rozige) toekomst voor MyPath.

Op geen enkele manier laat Manpower zien dat ze begrepen hebben waar sociale netwerken/communities om gaan. Manpower denkt blijkbaar dat een uitzender een eigen sociaal netwerk moet hebben. Zonder na te denken over je eigen rol als uitzender in een veranderende wereld vol sociale media. En dat is ontzettend dom!

Geef een antwoord

3 Comments