Nielsen: droef cijfergegoochel

Logotype Nielsen Nielsen kwam vandaag met de cijfers over het jaar 2009. Met als titel: Daling aantal personeelsadvertenties in 2009: 43,2%

En hiermee bedoelt Nielsen de daling ten opzichte van 2008. Om vervolgens te melden dat in het vierde kwartaal van 2009 de daling verder is teruggelopen tot 41,2%. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2008.

Nielsen laat zich van haar vrolijke kant zien met dit staatje dalingen ten opzichte van de overeenkomstige kwartalen van 2008:

  • 1e kwartaal 2009: –36%
  • 2e kwartaal 2009: –49%
  • 3e kwartaal 2009: –47%
  • 4e kwartaal 2009: – 41%

En daarmee stelt Nielsen dat de daling in het aantal personeelsadvertenties zich lijkt te stabiliseren. Wat een nogal riskante conclusie is. Waarom?

Want een kwartaal op kwartaal vergelijking is alleen maar zinvol als jaren zich op een vergelijkbare manier ontwikkelen. En dat is in 2008 (ten opzichte van 2007) natuurlijk niet bepaald het geval geweest.

Verder is het opvallend dat bij de vorige kwartaalrapportage Nielsen nog fors andere cijfers gebruikte:

  • 2e kwartaal 2009: –53%
  • 3e kwartaal 2009: –49%

Zou dit betekenen dat het 4e kwartaal van 2009 ook achteraf naar beneden wordt bijgesteld met 2% – 4%? En wat zou dat betekenen voor Nielsen’s optimistische conclusie?

Het blijft toch maar aanmodderen met deze partij als het om cijfers gaat. Laat ik me daarom maar beperken tot wat Nielsen heeft te zeggen over het afgelopen jaar.

Korte achtergrond
Zoals we weten registreert Nielsen personeelsadvertenties in landelijke en regionale dagbladen, vak- en managementbladen en vacaturesites. Nielsen volgt daarbij print zeer uitgebreid; op Internet worden slechts zo’n 35 – 40 vacaturesites gevolgd, waaronder de grootste sites. Zowel in print als op vacaturesites wordt door Nielsen niet op doublures gecontroleerd.

Getallen
Over 2009 meldt Nielsen bijna 735.000 personeelsadvertenties; in de volgende verdeling:

  • Internet is verantwoordelijk voor 90,7%  van het aantal personeelsadvertenties,
  • dagbladen nemen 5,4 % voor hun rekening,
  • vak- en managementbladen 3,0% en
  • de overige mediumtypen 0,8%

Zo, dat weten dan ook weer.

Geef een antwoord

5 Comments