Monster of Careerbuilder: wie is de grootste?

Logotypes Monster en Careerbuilder Wereldwijd is deze vraag snel te beantwoorden: Monster natuurlijk. Maar voor Noord-Amerika ligt het wat subtieler. Daar was Careerbuilder de afgelopen jaren onbetwist de grootste vacaturesite. En volgens Monster is dat met de aanschaf van HotJobs afgelopen.

Maar Careerbuilder is het daar niet mee eens en heeft hard teruggeslagen naar aanleiding van Monster’s Hotjobs aankoop en de daaruit voortvloeiende publiciteit. Met een viertal punten

  1. CareerBuilder is the clear leader in North American revenue and will continue to be even if the deal goes through
  2. CareerBuilder has been the U.S. traffic leader since 2004 and will continue to be in the future
  3. History could repeat itself and Monster will have a difficult time securing regulatory approval
  4. Yahoo traffic does not monetize effectively

Zo, dat is duidelijke taal. Maar wat zegt Careerbuilder hier nou eigenlijk? Laten we de argumenten eens kort evalueren…

Careerbuilder is de grootste in omzet
Careerbuilder kwam met haar eigen omzetcijfers, die zich overigens beperken tot Noord-Amerika. En jawel, Careerbuilder ($ 540 miljoen in 2009) is op dit moment groter dan Monster ($407 miljoen) in Noord Amerika.

Careerbuilder claimt dat ook met de HotJobs omzet Monster nog altijd de nummer 2 zal blijven. En dat zou kunnen kloppen, hoewel we daarvoor zullen wachten tot Monster geconsolideerde cijfers naar buiten moet brengen.

De armoe is natuurlijk dat Careerbuilder kan roepen wat zij wil omdat zij in tegenstelling tot Monster niet beursgenoteerd is. De cijfers over Noord-Amerika zijn dus niet verifieerbaar. Verder komt Careerbuilder altijd later dan Monster met haar omzetcijfers. Met de mogelijkheid om deze ‘op te leuken’ als de omstandigheden daar om vragen.

Careerbuilder is de grootste in traffic
Zeer waarschijnlijk als je de grootste in omzet bent, dus dat is een beetje dubbelop.

Monster heeft een miskoop gedaan
Daar komen de laatste twee argumenten op neer. En dat is ronduit kinderachtig van Careerbuilder. Wees blij als je concurrent geld aan de verkeerde dingen uitgeeft, maar om nou Yahoo! met hun vierde punt te kakken te zetten is wel heel armoedig.

Conclusie
Careerbuilder reageert nogal overdreven is zwaar overdreven en lijkt dus ingegeven door een totaal andere oorzaak: angst. Careerbuilder is al een marginale speler in de rest van de wereld en is natuurlijk doodsbang om in het thuisland te gaan krimpen. Begrijpelijk, maar het is beter om te werken aan je dienstverlening dan om concurrenten aan te vallen met deels volstrekt irrelevante argumenten.

Als Careerbuilder verstandig is gaat ze zich richten op de kwaliteit van de eigen dienstverlening. Want Monster’s 6Sense zou wel eens overal om zich heen kunnen oppiepen bij concurrenten in de VS en Canada. En dat zal de omzet en traffic van Careerbuilder bepaald geen goed doen…

Geef een reactie

2 Comments