Vandaag viel mijn oog op een blog posting die een week uit het leven van Gabry van Beek (Product Marketing Director Monsterboard) beschrijft. En het is een vriendelijk kabbelend verhaaltje geworden met één zeer bijzonder nieuwsfeit:
Met de Sales Manager praat ik over het resultaat van januari. De markt lijkt weer wat aan te trekken.
Ik ben spontaan van mijn stoel gedonderd na het lezen van deze twee zinnen. Hoe kan dat nou?
Want de cijfers spreken deze optimistische ‘uitspraak’ van de Sales Manager volledig tegen. En dan heb ik het over de cijfers die Monsterboard zelf op haar site laat zien. En waar ik wekelijks een snapshot van neem, op basis van de indeling in Categorie. Als ik die vacature-aantallen per categorie van de afgelopen weken in een grafiek zet, zie je dit:
Vacature aantallen obv Categorie indeling, week 32 (2009) – week 4 (2010)
De Y-as toont het aantal vacatures op basis van een optelling van de vacature aantallen per Categorie. De X-as toont weeknummers.
De aantallen vacatures voor de weken 1 – 4 zijn als volgt:
- 18.287
- 18.339
- 18.519
- 18.543
Er is inderdaad sprake van groei; week 4 laat ten opzichte van week 1 een groei zien van 1,4%… Ook wel te omschrijven als ruis. Ten opzichte van alle voorgaande weken is er echter geen groei te signaleren. Integendeel.
Januari 2010 is een absolute rampmaand voor Monsterboard, en waarschijnlijk de slechtste maand van de afgelopen jaren. Hoe kan een Sales Manager dan in godsnaam zeggen dat de markt lijkt aan te trekken? Of zou hij/zij soms bedoeld hebben dat de markt met uitzondering van Monsterboard lijkt aan te trekken? Ja, dat moet het zijn…
Thomas Waldman
says:Het is dan wel weer goed om te lezen dat hij zijn MBA in Social Media doet! Zou Monster dan toch nog te redden zijn? Als iemand het kan is het Gabry wel,…
Wijnand Kuijt
says:Duidelijk een gevalletje van ‘wishfull thinking’.. Gezien de huidige situatie bij Monster wel begrijpelijk.