Kantoor houden aan de keukentafel

martha-stewartIk hou van het (parttime) freelancen! Ik hoef geen anderhalf uur met het openbaar vervoer te reizen om in Amsterdam Bijlmer te geraken, maar zit binnen anderhalve minuut aan de keukentafel in zijn dubbelrol als bureau. BH aan (of ben ik nu aan het oversharen?), sloffen aan en ik ben klaar om aan het werk te gaan.

De mannen en vrouwen van Lifehacker raden mij en mijn mede-freelancers aan om een motiverende omgeving te creëren ’that makes you want to get stuff done’. “One key to staying focused while working at home is to create a dedicated work space that you can turn your back on at the end of the day. While you may not have the space to set aside an entire room as an office, the kitchen table probably isn’t your best bet either. Try to find a nook somewhere that you can use exclusively for work.” Ai, ik moet toegeven dat ik tijdens dat schaarse filmavondje met vriendlief af en toe naar de eettafel kijk. En zo’n mobiel laptop-schoot-ding helpt ook niet echt met het loslaten.
On the plusside: de eettafel is wel altijd schoon en opgeruimd en ik zorg (vooral wanneer klanten op bezoek komen) voor een bosje bloemen en een gevulde fruitschaal. En snoeppot. Op smashingshare.com hebben ze nog wat meer tips om je thuiswerkplek die ietwat professionelere look mee te geven:

1. Ergonomically arrange your workspace

Ja, die high-tech bureaustoel zit eraan te komen!

2. De-clutter your workspace
Klink ik al als Martha Stewart?

3. Use a second monitor

Een gadgetminded Martha Stewart dan?

4. Add some visual stimulation

Ik heb een aantal leuke posters dus: check!

5. Carefully light and colour your workspace

Ik hou van wit en veel licht. Laat de eetkamer nu ook wit en licht zijn!

6. Use a whiteboard and calendar

Een whiteboard? Dat nooit! Een kalender is misschien wél een goed idee.

7. Get some plants

Of bloemen. Check.

8. Listen to music
Echt? Nu, omdat het moet…

9. Add a couch or relaxation space
De eetkamer zit aan de woonkamer (met bank!) vast, dus daar is voor gezorgd!

Best een aardige score dus… Ik ga even op zoek naar een degelijke bureaustoel, zodat ik mijn volgende blog ergonomisch verantwoord op kan tikken.

Note: tot 1 mei werk ik 3 dagen bij ikki.nl. De rest van de week werk ik aan watvindikvanjou.nl en mijn eigen bedrijf. Op recruitmentmatters.nl blog ik over het wel en wee van een nieuwbakken freelancer.

Geef een reactie

6 Comments