ING: nieuwe gevel, rot huis

Logo en logotype ING Vandaag is de nieuwe wervingssite van ING live gegaan. Ik heb bij ING een eerste indruk van de site opgedaan. Met naast mij Gusta Timmermans (Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie ING Nederland) die mij vooral vertelde wat er allemaal nog aan zat te komen.

En dat is heel wat, waaronder een aantal fundamentele, en zeer noodzakelijke, verbeteringen ten opzichte van de huidige versie. Die mij overigens sterk deed denken aan de sites van Deloitte en ASR: fraaie voorkant, verrot sollicitatieproces.

De homepage
Maar laten we eerst even aandacht schenken aan de fraaie voorkant. Dit is de homepage van de nieuwe wervingssite:

ING | Homepage

Ik vind het fraai. Schoon, fris en overzichtelijk. De onvermijdelijke  brandbox heeft een caroussel van wervende teksten met plaatje. Er is een dominante zoekfunctie en daaronder twee zoekingangen (op vakgebied en op locatie) met direct de aantallen vacatures daarbij.

De global navigation is ook duidelijk, met de bekende driedeling Professionals, Trainees (starters) en Stagiairs (stageplaatsen). Nou, daar kan ik als kritische werkzoeker wel wat mee. Eerst maar eens het bedrijf verkennen:

ING | Waarom ING? Ook hier een overzichtelijke pagina, korte teksten, en meer dan voldoende links om mezelf nog geruime tijd bezig te houden. Prima. Nou eens even kijken of ik nog wat mensen van ING aan het woord kan horen/zien. Met andere woorden: testimonials.

Die zijn te vinden via de keuze Vakgebieden in de global navigation. Per vakgebied krijg je dit te zien:

ING | Vakgebied Ook hier overzichtelijkheid troef. Korte en duidelijkje teksten. Met onderaan een gezicht en een link. Dat moet dus wel een testimonial zijn:

ING | Testimonial Mooi, maar geen sprekende Anne-Dorine in een video. En dat is toch wel erg jammer. En hier ontbreekt natuurlijk veel meer. Want waar zijn de vacatures binnen het vakgebied Audit? En waarom kan ik niet een mailtje, chat, tweet of andere vorm van bericht uitwisselen met Anne-Dorine? Of met de recruiter die het vakgebied Audit verzorgt?

Gemiste kansen om de pagina’s aanzienlijk relevanter te maken vanuit het perspectief van de werkzoeker. En het maakt de site ondanks de frisse look toch ineens weer ouderwets.

Op zoek naar die ene vacature
Maar goed, genoeg omzwervende bewegingen. Ik ga vacatures zoeken, want ik heb besloten ING te verblijden met mijn professionele hulp… En dit is prettig, als ik in de global navigation op Vacatures klik, krijg ik dit te zien:

ING | Zoekpagina Zoekfunctie links, zoekresultaten (al ingevuld!) rechts, mogelijkheid tot verfijnen linksonder. Prettig. Maar er zijn ook een aantal onhandige zaken

ING | ZoekfunctieZoals de dominante aanwezigheid van het aantal gevonden vacatures in de zoekfunctie. Die hoort daar niet en hoeft daar ook niet te staan. Het breekt de zoekfunctie tussen zoekvelden en Zoek knop.

Door in de dropdown list van Vakgebied en Locatie het aantal vacatures te tonen kan dit ook eenvoudig worden opgelost.

 

ING | Verfijning zoekopdracht En ING laat zien hoe het moet via de verfijningsmogelijkheden.

Simpel en duidelijk. Zo hoort het dus en dat kan ook bij de primaire zoekvelden.

 

 

 

En dan zijn er nog de zoekresultaten zelf. Met een vacaturenummer helemaal links. Alsof dat het belangrijkste gegeven is. In plaats van bijvoorbeeld fulltime/part-time, salaris, opleiding… Onbegrijpelijk.

ING | Zoekresutlaat, detail Zeer prettig is de sorteermogelijkheid op alle velden, maar de uitleg in de hovertekst is weer heel merkwaardig.

Maar genoeg gezeurd, ik heb de vacature gevonden waarmee ik ING vooruit kan stuwen in de vaart der volkeren:

ING | Vacaturetekst

Die herhaling van ING zoekt moet natuurlijk weg, maar verder ziet het er heel fatosenlijk uit. Ook al is de functie-inhoud een hap corporate speak waar ik spontaan een draaierige maag van krijg. Maar dan moet je lijnmanagers en recruiters opvoeden… nog veel moeilijker dan een goede site bouwen!

De gebruikservaring breekt als ik op Direct solliciteren klik. Er opent zich een nieuw browserwindow:

ING | Sollicitatieproces

Andere interface, andere kleuren, andere … alles. De flow is gebroken. En waarom ook nog eens een nieuw window? Vreselijk. Dit is dezelfde oude Vurv meuk en maakt elke werkzoeker triest. Ik heb even stil in een hoekje heb zitten huilen. En na een uur yoga oefeningen had ik genoeg innerlijke rust opgebouwd om alsnog te solliciteren.

Ik ga mijn ervaring met het sollicitatieproces niet beschrijven. De wonden zijn nog te vers. Het is voldoende om op te merken dat hier veel, heel veel ruimte voor verbetering ligt.

Het excuus van ING is dat in 2011 een vervanging voor Vurv zal worden gekozen. Oke, maar is dat een voldoende argument om werkzoekers nog eens twee jaar in de kou te laten staan? ING moet maar bidden dat de crisis in 2011 nog altijd niet is afgelopen…

De e-mail
Maar ik ben verbijsterd over de e-mails die ik ontvang in reactie op mijn sollicitatie:

ING | MailHoeveel fouten kan je maken? Heel veel!! Deze e-mail is blijkbaar in reactie op mijn registratie, die gelijktijdig plaatsvindt met de sollicitatie.

Maar ING is nog niet klaar, want een paar seconden later komt deze e-mail binnen:

ING | Mail 2

Godgloeiende godver! Wat een zooitje!! Ik heb per ongeluk heel Dauphine de stuipen op het lijf gejaagd door spontaan een knetterende serie vloeken door het restaurant te jagen. Nog een geluk dat ik geen witte ‘jurk’ aan heb, anders zou ik voor een verwarde bommelder zijn aangezien…

Maar dit is echt schandalig slecht. ING heeft werkelijk niets verbeterd aan het sollicitatieproces. Het is zo mogelijk nog slechter geworden, hoewel ik eerdere ervaringen al heb verdrongen.

En ik moet dit ook mezelf aanrekenen. Maanden geleden heb ik deelgenomen aan een workshop bij ING waarin ik gehamerd heb op een verbetering van het zoek- en sollicitatieproces. En geen van mijn aanbevelingen zijn overgenomen. En ik maar denken dat ik overtuigingskracht had… Weer een illusie armer.

Conclusie
ING heeft een fraaie nieuwe voorkant geleverd waar naast veel witruimte vooral veel witte vlekken zitten. Want er ontbreekt nog teveel om te spreken van een goede site. En van een mooi bord…

Maar als werkzoeker wordt je doodziek als je bij ING gaat solliciteren. Dit proces is al jaren slecht en zal in ieder geval tot en met 2011 slecht blijven. Hoe is het toch mogelijk?

ING heeft de gevel opnieuw geverfd. En een nieuwe voordeur geplaatst. En dat was het. De kamers zijn nog steeds vochtig en koud. En de wind giert nog altijd door het huis. Hier wil toch niemand komen?

Geef een antwoord

1 Comment