International Recruitment Rally, 1

image Vandaag ben ik aanwezig bij de presentatie van een onderzoek naar mobiliteit op de internationale arbeidsmarkt, in 2009 uitgevoerd door Intelligence Group en The Network.

De aftrap wordt verzorgd door Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, met de presentatie Get ready for the International Recruitment Rally.

Nou, ik ben er klaar voor.

Na de onvermijdelijke commercial over Intelligence Group komt Waasdorp met een aantal highlights uit het onderzoek. En dat maakt het natuurlijk interessant.

Het onderzoek is overigens gedaan omdat er weinig informatie beschikbaar is over cross-border mobiliteit voor werk. En gezien de angstvisioenen van wereldwijde krapte op de arbeidsmarkt is dat natuurlijk een interessant gegeven.

Er hebben in totaal meer dan 66.000 mensen meegedaan uit 40 landen. En dat zijn getallen waar je van onder de indruk kan raken. Overigens is dit onderzoek ook in 2006 al een keer uitgevoerd dus er het een en ander vergeleken worden:

Cross-border arbeidsmobiliteit is toegenomen van 61%  (2006)  naar 64% (nu). Dit geldt overigens alleen voor België, Denemarken, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen en Zweden

In 2006 wordt sociale netwerken in het geheel niet genoemd in een open vraag over de zoekstrategie naar een baan, nu is het een relevante zoekstrategie geworden. Hoewel er enorme verschillen zijn in de responspercentages:

Gebruik van sociale media
Verder heeft het onderzoek een correlatie tussen leeftijd en de bereidheid cross-border te werken de niet al te verwonderlijke, onderstaande relatie opgeleverd:

image

Ja, zo rond de 20 jaar willen we allemaal wel de hort op. Uiteindelijk komt daar in verreweg de meeste gevallen niets van, tenzij je in eigen land daadwerkelijk geen (passend) werk kan vinden. Daardoor weet ik dus niet wat de waarde van deze grafiek is.

Maar goed, de onderzoekers zien een International Recruitment Rally op ons af komen, als gevolg van de volgende drie trends:

image 

Overigens is er een vierde factor volgens de onderzoekers, en dat is de afwezigheid van kennis met betrekking tot internationaal werven.

Voor bedrijven die deze internationale recruitment rally willen winnen zijn er vijf stappen die ze moeten nemen:

image

Niet verrassend; de punten 3 en 5 zijn natuurlijk in te vullen via de diensten die de onderzoekers kunnen bieden. Maar ja, de schoorsteen bij Intelligence Group en The Network moet ook blijven branden.

Geef een reactie

9 Comments