Uitzenders zijn geen kanaries meer?

In de VS is het aantal uitzenduren na de Kerstdip weer aardig opgeveerd. Op zich een uitstekende ontwikkeling. De vraag is alleen; is dit de gebruikelijke voorbode van een groei in het aantal vacatures of niet?

American Staffing Assocation: Uitzendindex 2007 - 2010 American Staffing Assocation: Uitzendindex 2007 – 2010

Normaal zijn uitzenders de kanarie in de mijn. Ze zijn de eersten die het benauwd krijgen, maar ook de eersten die weer kunnen ademen. Waarmee ze feitelijk aangeven dat bedrijven weer mensen aan gaan nemen.

Maar het lijkt er op dat in de VS dit beeld niet helemaal klopt. Althans, niet deze keer. Want hoewel er al meerdere maanden groei zit in het uitzendwereldje wordt er nog steeds geen vast personeel aangenomen.

De reden? Onzekerheid bij werkgevers of het herstel wel doorzet. Er is gewoon geen vertrouwen in de economie. En dat is natuurlijk niet vreemd. Er zijn tenslotte teveel signalen dat er geen sprake is van echt herstel.

Consumenten zijn nog altijd niet aan het kopen geslagen. Hoe is het toch mogelijk …? En daarnaast maken werkgevers zich niet alleen bezorgd om de economische ontwikkeling maar ook vanwege het risico van hogere werkgeverslasten (ziektekosten).

Een verstandige keuze, de flexibele schil vergroten als de vooruitzichten onzeker zijn. Maar het betekent dat we dus niet automatisch aan kunnen nemen dat bij een groei van het aantal uitzenduren ook het vast personeel zal gaan toenemen.

Geef een reactie