Waarom kiest FD voor StepStone?

FD en StepStone Enige tijd geleden kreeg ik een persbericht van StepStone in mijn bus. Het was een lekker compact persbericht en dat is altijd goed. Maar het gaat natuurlijk om de inhoud.

En dat betreft de samenwerking tussen Het Financieele Dagblad en StepStone, waarbij de laatste vacatures op de website van de eerste gaat verzorgen. 

En dat is op zijn minst bijzonder.

Tenslotte is StepStone een kleine speler op de Nederlandse online vacaturemarkt. En het wordt helemaal vreemd als ik me bedenk dat tot eind vorig jaar het FD een vergelijkbare samenwerking had met Intermediair. Toch een aanzienlijk grotere speler.

Maar wat biedt StepStone dan aan het FD? Nou, een white label StepStone site in de kleuren van het FD:

FD | Carriere

Ik zit dus feitelijk tegen de StepStone database aan te kijken, maar dan via een gekleurd brilletje. En dat is heel vreemd. Want StepStone is een kleine maar generieke vacaturesite. Terwijl het FD toch vooral een financieel georienteerde doelgroep bedient.

FD/StepStone | Actuele vacatures En wat moet die doelgroep met een beroepsgroep als Transport & Logistiek, Veiligheid & beveiliging, of Productie, bouw & ambachten?

Of met actuele vacatures van technische beroepen, zoals rechts weergegeven? Deze weerspiegelen niet bepaald de ambitie van de gemiddelde FD lezer…

De voor de doelgroep meest relevante beroepsgroep is natuurlijk Financien, administratie & accounting. Waar StepStone een aanbod van 100 vacatures heeft. En dat terwijl Intermediair hier met 359 vacatures aanzienlijk hoger scoort. Wat ook nog eens uitsluitend vacatures zijn voor hoogopgeleiden. Bij StepStone is dat niet het geval. Hier is namelijk een forse MBO component aanwezig.

Deze situatie maakt de volgende zinnen uit het persbericht zo merkwaardig: StepStone richt zich op hoger opgeleiden in de categorieën sales, marketing, finance, ICT en engineering. De vacatures van StepStone sluiten dan ook perfect aan bij het profiel van de bezoekers van fd.nl

Ik zie die perfectie, zeker ten opzichte van Intermediair, dan ook helemaal niet. En ik heb het gevoel dat StepStone en het FD daar zeker niet eensluidend over denken; getuige de volgende twee citaten uit het persbericht:

  • Gijs Bos (directeur StepStone Nederland): Deze samenwerking is een uitzonderlijke match.
  • NN (commercieel directeur FD Mediagroep): Carriere is een van de pijlers van het FD en hierin vinden wij in StepStone een goede partner.

Wat een verschil in enthousiasme! Bos is dolverliefd, terwijl de niet met name (vreemd…) genoemde commercieel directeur van het FD het over een goede partner heeft. Alsof er een verstandshuwelijk heeft plaats gevonden.

Wat mij met de volgende vraag laat zitten: Staat deze deal op zichzelf of heeft de grote moeder van StepStone (Axel Springer) soms ook een duit in het zakje gedaan? Door hetzij op het FD te leunen, danwel het FD leuke zaken in het vooruitzicht te stellen die niets met vacatures te maken hebben?

Want hoewel ik StepStone alle succes van de wereld wens is deze deal vanuit het perspectief van het FD volstrekt onlogisch. Ze bieden hun lezers naar mijn idee een mindere service dan voorheen het geval was. Minder vacatures, van een gemiddeld lager niveau. En wie doet dat nou? Tenzij er iets voor in de plaats komt?

Geef een reactie

1 Comment
  • Gijs Bos
    says:

    StepStone is een vacaturesite voor HBO/WO kandidaten. We verbieden klanten niet om lager dan MBO+ vacatures te plaatsen, maar we raden het ten sterkste af.

    FD is al lang geen puur financiele site meer en bereikt ook andere doelgroepen.

    Vanuit dit perspectief zijn StepStone en FD inderdaad een perfecte match. De samenwerking met FD is pas net begonnen en we zullen in de continue het aanbod aan vacatures optimaliseren.