CareerXroads rapport 2009

Logotype CareerXroads CareerXroads heeft weer eens haar Annual Source of Hire Study uitgebracht; dit keer voor 2009. En ik vind het een vreemd rapport omdat het is gebaseerd op de reacties van slechts 41 bedrijven.

Deze bedrijven hebben dan wel weer 1,8 miljoen medewerkers in de VS in dienst. Maar het rapport is daarmee een weergave van een zeer selecte groep bedrijven. Een beperking die door heel weinig mensen op de juiste waarde lijkt te worden geschat.

Met deze beperking in het achterhoofd kan het rapport beter op waarde worden geschat. En is het slechts interessant voor die partijen die graag zaken willen doen met de grootste bedrijven ter wereld.

Maar er is een nog veel ernstiger beperking. Eentje die de integriteit van het rapport wat mij betreft volledig ter discussie stelt. En dat heeft vooral te maken met de wijze waarop sociale media wordt behandeld.

Volgens CareerXroads is ondanks alle hype de inhuur via sociale media minder dan 1%. Oftewel; volstrekt verwaarloosbaar. Maar het bedrijf komt desondanks met de volgende verbluffende conclusie:

[…] confirms our conclusion that Social Media will rise dramatically as a source this year.

Come again?

Het blijkt niet uit de cijfers die voor dit onderzoek zijn verzameld. Maar wel uit een totaal andere studie van CareerXroads waar 74 bedrijven (CareerXroads colloquium members, wie dat ook mogen) zijn gevraagd naar hun social media initiatives. En daaruit blijkt onder meer dat bedrijven aan het experimenteren zijn met allerlei initiatieven. Een goede zaak, maar geen garantie dat er leven is na het experiment.

Oftewel, de ‘onderzoekers’ breien twee onderzoeken aan elkaar om een politiek wenselijke conclusie te trekken. Tenslotte zullen veel klanten van CareerXroads willen weten wat ze met sociale media aan moeten. Maar alleen als die nieuwe media relevant zijn…

Een droevig staaltje onderzoek meets marketing. En feitelijk een diskwalificatie van een rapport dat een bepaalde status heeft verworven. Volledig ten onrechte.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Arno
    says:

    Hoi Marc, zoals @KWheeler vorig jaar ook opmerkte: grote organisaties zullen in de nabije toekomst niet meer in staat zijn de beste talenten naar zich toe te trekken. Dit onderzoek maakt al gedeeltelijk duidelijk waarom.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Wel goed om erbij te vermelden: 23% komt van de ‘eigen career site’, maar men weet niet hoe deze mensen op die career site komen. In andere woorden: als je via Twitter een vacature post naar je eigen site komt dat voor deze mensen terug in ‘je eigen site’ en niet in ‘social media’. Dat maakt het onderzoek nog veel lastiger leesbaar.