Social media in Duitsland

Dankzij collega blogger Thorsten zur Jacobsmühlen is er een rapport over het gebruik van social media voor recruitment in Duitsland: Social Media Report HR 2010. Waaruit onder meer blijkt dat 39% van de ondervraagde bedrijven gebruik maken van social media; met de volgende onderverdeling:

Thorsten zur Jacobsmühlen: Gebruik van sociale media door bedrijven in DuitslandThorsten zur Jacobsmühlen: Gebruik van sociale media door bedrijven in Duitsland

Nou, niet echt een verrassing, die dominantie van XING. Verder heeft LinkedIn toch een aardig marktaandeel, en dat is weer wel redelijk verrassend. Met name omdat het gebruik onder consumenten van dit sociale netwerk aanzienlijk lager ligt.

Een interessant feitje uit het rapport zijn de investeringsplannen van bedrijven in Duitsland met betrekking tot bepaalde recruitment kanalen voor 2010:

 Thorsten zur Jacobsmühlen: Inzet recruitmentkanalen in Duitsland voor 2010 Thorsten zur Jacobsmühlen: Inzet recruitmentkanalen in Duitsland voor 2010

Ook in Duitsland lijken de dagbladen dus ten dode opgeschreven; met bijna 50% van de respondenten die stellen hun investeringen in dit kanaal terug te willen schroeven.

Kanalen die zich mogen verheugen op meer investeringen zijn vacaturesites, social media, CV databases en de eigen wervingssite van bedrijven. Er zal minder geinvesteerd worden in uitzenders en externe recruiters.

Bovenstaande grafiek geeft weliswaar een bepaalde trend aan, maar de huidige omvang van de kanalen is helaas niet uit het rapport te halen. En dat is wel weer jammer.

Het rapport is hier te downloaden.

Geef een reactie

2 Comments
  • serge
    says:

    Geachte heer Drees,
     
    Ik probeerde het Social Media Report HR 2010 te downloaden maar uw link blijkt niet te werken. Ik kan deze ook nergens anders vinden.  Zou u mij dit rapport via een email kunnen opsturen. Bedankt voor uw tijd en moeite.
     
    Met vriendelijke groet,
    Serge Geldof