Adecco’s Duitse malaise

Eerder berichtte RecruitmentMatters al over de problemen van Randstad in de Franse markt. Waar concurrent Adecco in Frankrijk als marktleider lachend kan toekijken hoe Randstad er wegkwijnt, is de situatie in de Duitse markt compleet omgedraaid. Afgelopen jaar deed Adecco nog eens een afboeking van EUR 125 miljoen op de Duitse dochter.

Randstad daarentegen wint Duits marktaandeel:

Jaaromzetten Adecco en Randstad in Duitsland, 2007 - 2009

Jaaromzet Adecco en Randstad in Duitsland, 2005 – 2009 (in miljoenen euro’s)
(Omzet Adecco over Q4 2009 is een inschatting)

In deze grafiek lijkt het probleem mee te vallen – Adecco was al langer de nummer twee in Duitsland en de achterstand op Marktmeister Randstad neemt nauwelijks toe. De omzet van Adecco neemt sinds 2005 fors toe, maar dat heeft vooral te maken met het agressieve acquisitiebeleid. Adecco kocht in 2006 het Duitse DIS voor EUR 682 miljoen en voegde daar een jaar later de Duitse Tuja Group voor EUR 800 miljoen bij. Randstads groei is vooral te danken aan een steile autonome groei.

Mislukte acquisities
Onder de oppervlakte kampt Adecco dan ook met een fors probleem. En dat probleem is vergelijkbaar met de Franse handicap van Randstad. Net als Adecco in Duitsland, heeft Randstad in Frankrijk een overname te integreren in de eigen organisatie. En dat kost omzet. Dat Randstad moeite heeft de vijf keer zo grote organisatie van Vedior BIS blauw te maken, is begrijpelijk – die overname kon pas begin vorig jaar beginnen, toen de crisis al lang was losgebarsten.

Adecco daarentegen had ruim de tijd de twee Duitse prooien rood te verven. De Duitse achterstand van Adecco lijkt dan ook dieper te zitten dan die van Randstad in Frankrijk. Dat blijkt als we de organische (en dus vergelijkbare) groei van de beide bedrijven kwartaal-op-kwartaal vergelijken.Kwartaalomzet Adecco en Randstad in Duitsland, 2007 – 2009

Groei omzet Adecco en Randstad in Duitsland (ten opzichte van hetzelde kwartaal een jaar eerder), 2007 – 2009
(Omzet Adecco over Q4 2009 is een inschatting)

De afgelopen drie jaar verloor Adecco elk kwartaal (op één na) marktaandeel aan Randstad. Blijkbaar hebben de blauwen een veel pünktlicher organisatie dan de roden. Niet voor niets schreef Adecco de afgelopen anderhalf jaar in totaal een kwart miljard euro op de Duitse organisatie af.

CFO op de wip?
En dat doet pijn – tot op het hoogste niveau van Adecco. Immers, de acquisities in Duitsland zijn destijds uitgevoerd door Adecco-oprichter Klaus Jacobs himself. Die wilde zich zo graag in Duitsland inkopen, dat hij de DIS-bestuurstop na de overname tot het pluche van Adecco promoveerde. En zo werd een toen nog maar 31 jaar oude volslagen onbekende Dominik de Daniel in 2006 zomaar CFO van de wereldmarktleider Adecco.

Het is de vraag hoe sterk zijn positie nog is in het licht van de Duitse malaise. Hoe denkt Patrick de Maeseneire over zijn CFO, die toch zijn schoonzoon had kunnen zijn? We weten het niet.

Wegmoffelen
Wat we wel weten, is dat Adecco er alles aan doet om de slechte cijfers weg te moffelen. Sinds gisteren rapporteert Adecco Duitsland samen met het beter presterende Oostenrijk – iets wat de precieze cijfers flatteert en de verliezen verdoezelt.

Ook wijt Adecco in al zijn communicatie de Duitse misère aan de aankoop van Tuja en niet aan die van DIS. Zou het bedrijf haar cfo de hand boven het hoofd willen houden?

Geef een antwoord

3 Comments