VNU Media: grootste online investering in Nederland?

Logotype VNU Media VNU Media is druk bezig met het San Diego project; de ontwikkeling van een nieuw platform waar op termijn alle recruitment sites van VNU gebruik van gaan maken. Dankzij een oplettende lezer weten we nu iets meer over de omvang van dit ambitieuze project.

VNU Media is namelijk op zoek naar een ervaren PHP ontwikkelaar. En in zo’n vacaturetekst vind je meestal aanknopingspunten over de ontwikkelingen binnen een bedrijf. Zo ook deze keer.

 

De vacaturertekst begint, heel jammerlijk, met het bedrijf. Waar onder meer het volgende te lezen valt:

VNU Media is op dit moment bezig met de ontwikkeling van een nieuw Carrièreplatform. Dit is dit jaar een van de grootste online investeringen in Nederland en een project waar kwaliteit een zeer belangrijke rol speelt.

Jawel, het gaat om het San Diego project. Zou VNU Media bedoelen dat van alle online investeringen in Nederland dit project een van de grootste is? Hoe zouden ze dat dan weer weten? Of gaan ze er vanuit dat niemand anders met zoveel geld gaat smijten in een krappe economie?

Belangrijker is de functie waarvoor wordt geworven:

Als php developer werk je in een zelfstandig, uitdagend en afwisselende functie binnen een collegiaal en professioneel ontwikkelteam van maximaal 8 developers.

VNU Media zet dus 8 ontwikkelaars in om een nieuw platform te maken. Da’s een fatsoenlijk ontwikkelteam; en in 8 manjaar kan je forse systemen maken. Maar hiermee schop je nog geen deuk in een pakje boter als het om investeringen gaat. Er vanuit gaande dat de loonkosten op het project worden geboekt en daarmee onderdeel van die grootste online investering zijn.

Want laten we eens riant rekenen. De loonkosten van die 8 ontwikkelaars ligt tussen de EUR 250.000 en 350.000 per jaar. Dat is niet bepaald indrukwekkend. Dus waar zitten al die andere kosten dan. De voorafgaande ontwerpfase en de testfase zullen maximaal nog eens dezelfde kosten met zich meebrengen. Met andere woorden; je komt niet eens aan EUR 1 miljoen aan loonkosten voor San Diego.

Waar zit die enorme investering dan? In de ‘materialen’? Onderliggende functionele componenten, content van derden, grafisch design? Of is VNU bezig hele ontologieen te laten bouwen, om de ontwikkelingen van Monsterboard te kunnen counteren?

Joost mag het weten, of in dit geval Quintin Schevernels en Mark Götz natuurlijk. Daarover hopelijk later meer.

Geef een reactie

1 Comment