Grote uitzenders worden wél sneller betaald

Uitzendbureaus hebben het zwaar. Niet alleen wordt de recruitmentsector het eerst geraakt door tegenslag, de branche krijgt het ook nog eens het zwaarst voor de kiezen. Als je even niet oppast met je kantoortje op B-locatie, duikt je omzet onder je kosten, stroomt een tsunami aan kansloze werkzoekers op je af en gaan je afnemers nog trager betalen dan ze toch al doen. Dat laatste is dan ook wat steeds meer grote afnemers eisen: steeds langere betalingstermijnen.

Daarom is het ook zo vreemd dat de grote vier uitzenders steeds lagere debiteurendagen rapporteren. USG People bijvoorbeeld meldde vorige week dat zijn afnemers in 2009 maarliefst 4 dagen sneller zijn gaan betalen. Een soortgelijke daling geldt voor Adecco, Manpower en Randstad, zo blijkt uit deze grafiek:

Groei van het gemiddelde aantal debiteurendagen t.o.v. een jaar eerder

Groei van het gemiddelde aantal debiteurendagen t.o.v. een jaar eerder
* Cijfer 2008 is vergeleken met DSO-gemiddelde Randstad en Vedior over 2007
** Cijfers USG People betreft elk 4e kwartaal; 2007 betreft een schatting

USG People: – 4 dagen
En dat is bijzonder. Blijkbaar hebben de uitzenders een crisis nodig om echt wat aan het eigen debiteurenbeheer te gaan doen. Bij deze grafiek moeten we één kanttekening plaatsen: USG People rapporteerde tot 2006 niets over de DSO. Wel weten we dat de bonus van toenmalig topman Ron Icke en huidig CFO Rob Zandbergen afhingen van een doelstelling die gekoppeld was aan de betalingstermijn. Die factor werd jaar in jaar uit niet gehaald en dat zegt iets over de DSO. Waarschijnlijk doelde Zandbergen ook op het debiteurenbeheer toen hij zei dat de ‘track record van USG People niet geweldig was’. Feit is dat USG People nu ineens wel groot succes boekt.

Het is opmerkelijk dat USG dat succes nu wel bekend maakt. In de jaarverslagen, presentaties en kwartaalcijfers stond jarenlang niets over het aantal debiteurendagen vermeld. Hoeveel dagen klanten van USG People vóór 2006 wachtten met betalen? We weten het niet. Van de grote drie concurrenten weten we dat wel.

 Gemiddeld aantal debiteurendagen per jaar Gemiddeld aantal debiteurendagen per jaar
* Debiteurendagen Manpower beïnvloed door schommelende dollarkoers

Randstad: + 8 dagen
Manpower wordt het traagst betaald. Adecco maakt al jaren werk van het terugdringen van de wachtdagen en ook Randstad is daar al minstens vijf jaar succesvol mee bezig. Dat de gemiddelde DSO van Randstad in 2008 met acht dagen stijl opliep, heeft dan ook vooral te maken met de overname van Vedior. En met de belabberde betalingstermijnen waarmee Vedior jaar in jaar uit genoegen nam.

Vedior-accountmanagers moesten bijna 65 dagen wachten voordat hun klanten betaalden. Een dergelijk aantal dagen pikken Randstad-topman Ben Noteboom en CFO Robert-Jan van de Kraats niet langer. Randstad heeft zijn eigen strakke debiteurenbeleid sinds de vorig jaar losgelaten op de Vedior-dochters. Dat Randstads aanmaningen effect hebben, blijkt uit deze grafiek.

Gemiddeld aantal debiteurendagen per jaar

Gemiddeld aantal debiteurendagen per jaar

Eerder meldde Randstad dat het met een reductie van 2 à 3 debiteurendagen bij de Vedior-dochters 50 tot 70 miljoen euro extra werkkapitaal vrij kan maken.  Als Van de Kraats de volle 8 dagen weet terug te verdienen, dan speelt Randstad de komende jaren een kleine 200 miljoen vrij – en die kan het goed gebruiken om de schuld af te lossen.

Toch blijft het een raadsel hoe de grote uitzenders dit voor elkaar krijgen. Hoe zorgen de grote vier ervoor dat hun klanten in een tijd waarin niemand graag betaalt, dat ineens sneller doen?

Geef een antwoord

2 Comments
  • Arno
    says:

    Volgens mij is de prestatie niet zo denderend. Een DPO>50dgn zijn toch wel gemiddelden die hoger liggen dan andere b2b branches. Lijkt me interessant om als financieel directeur aan de slag te gaan met OTE afspraken omtrent debiteurenbeheer!