Online solliciteren kan frustreren!

We leven in 2010, elk zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig een prachtige website waar je alle ins en outs van het bedrijf kunt vinden. Informatie zat! Maar als je dan (zoals ik) wil solliciteren via deze schitterende website dan blijkt dat toch niet altijd even gemakkelijk.

Het begon op de site van een grote verzekeraar. Na al mijn gegevens te hebben ingevuld was er ruimte voor een motivatie. Nadat ik mijn tekst had geschreven versprong alles! En was er van mijn lay-out weinig meer over. Heel irritant, want ik wil graag solliciteren maar weer niet wat er met mijn motivatie gebeurd als ik hem verstuur. Springt de tekst weer goed, zodat mijn met zorg gemaakte lay-out ook goed bij mijn toekomstige werkgever terecht komt? Of komt de versprongen versie aan en riskeer ik een rommelige eerste indruk?

Vervolgens besloot ik eens te kijken op de site van een groot energiebedrijf. Het begon goed, het kopje ‘werken bij … ‘ was gemakkelijk te vinden. Vervolgens klikte ik door naar ‘ga direct naar de vacatures’. Niet dus! Ik kwam in een uitgebreid zoekveld terecht, en helaas was er geen passende vacature. Jammer, dan maar een open sollicitatie sturen. Altijd leuk toch als een kandidaat interesse heeft in jouw bedrijf, kan je (zeker in deze tijd) een leuke database mee opbouwen.

Maar het versturen van een open sollicitatie via de site was echt een mission impossible! Nergens kon ik iets vinden over het sturen van een open sollicitatie! Het enige wat ik vond was een telefoonnummer om informatie op te vragen over ‘werken bij…. ’. Dan bel ik toch even! Helaas, geen gehoor!! Van verbazing heb ik nog drie keer gebeld, maar zonder succes! GEEN GEHOOR!

De uitstraling van een website is ook erg belangrijk zo heb ik zelf ondervonden. Op Monsterboard zag ik een leuke functie bij een ziekenhuis. De lay-out op het jobboard was netjes en strak. Dus ik besloot is een kijkje te nemen op de site van het bedrijf. Dat was even schrikken. Al mijn vooroordelen over de zorg werden in één klik bevestigd. Suf qua uitstraling, onoverzichtelijk, de foto’s van de medewerkers die erop stonden, gaven mij het idee dat ze zelf heel snel zorg nodig zouden hebben. Maar de inhoud van de functie was wel leuk. Uiteindelijk besloot ik toch te solliciteren. En wat bleek, de identiteit die het bedrijf uitstraalde op de site, sloot totaal niet aan bij de energieke mensen die ik tegenover me had, de uitstraling van het pand en de manier waarop ik werd ontvangen.

Een overzichtelijke site die aansluit bij wat je als bedrijf wilt uitstralen is zeer belangrijk. Niet alleen voor je klanten maar ook voor potentiële werknemers. Neem gewoon eens de proef op de som en probeer eens te solliciteren bij je eigen bedrijf. Waar loop je tegen aan? Wat valt je op? Is de site gebruiksvriendelijk? Probeer ook eens online te solliciteren bij het bedrijf waar je partner werkzaam is, en geef je bevindingen aan elkaar door.

Zeker weten dat er nog veel verbeterpunten komen bovendrijven!

Dit gastblog is geschreven door Joyce van der Burg: Spontaan, recruiter, doorzetter, fietser, creatief, reiziger, eigen-wijs! En… na vijf jaar bureau ervaring op zoek naar een corporate recruitment uitdaging!

Ze schreef eerder al: Het leed dat solliciteren heet!

Geef een antwoord