Recruitment en gunnen

Recruitment is een vak. Meten is dan weten. Analyseren en investeren ten behoeve van het resultaat. En dan het gunnen….

Soms heb je het idee dat je als Recruiter goed bezig bent. Je specialiseert, je bouwt een talentpool, je investeert in kennis en kunde, je volgt trainingen en opleidingen. Je bouwt en onderhoudt een netwerk wat relevant is voor te recruiten doelgroep, je investeert in branding door locatie en PR. Je blogt eens wat, je zorgt dat je tools op orde zijn door bijvoorbeeld dure lidmaatschappen van een aantal kwalitatief goede CV databases.

Innovaties volg je nauw op de voet en toets je aan inzetbaarheid en resultaat. Je sport, bent in shape en fris.  Een prima eerste indruk voor de kandidaat. Je tariefstelling is goed. Kwaliteit van dienstverlening staat hoog in het vaandel. Je zorgt voor de nazorg van je plaatsingen. Rendement van plaatsingen breng je in beeld. Je analyseert wat goed gaat en wat niet. Dat verbeter je dan, ook door adviseurs er naar te laten kijken. Je conformeert je aan geldende processen & strategieën. Je bent dienstverlenend aan klant en kandidaat. Je kent je rol als Recruiter. Het gaat niet om jou maar altijd om de organisatie, manager & kandidaat. Waar mogelijk voeg je toe, maar enkel constructief.

Een weekje de tijd om de besten te vinden. Hierna paar dagen goede intakes met diepe gesprekken. Je denkt mee. Anticipeert op de klant door persberichten te lezen, websites in de gaten te houden, beurzen te bezoeken en eventueel naar netwerk momenten te gaan. Waar mogelijk plaats je klant en kandidaat in het zonnetje. Geef je deze een podium om zich ook te etaleren. Je investeert in het contact, ook al zijn er in laagconjunctuur niet perse veel vacatures.

En dan wordt de vacature aan een ander gegeven omdat jij toch wel een zekerheid bent mocht het niet lukken.

De recruiter heeft het ook niet altijd makkelijk in het spel tussen manager en kandidaat. Voldoening van werk dan vooral ook in de Agency handling. Het gunnen dan als resultaat van het pleasen of van gewogen factoren in relatie met resultaat. Dat maakt recruitment pas echt een vak toch?

Geef een antwoord

1 Comment
  • Ivo
    says:

    Goed stuk. Ook mooi om te lezen hoeveel effort er gestoken wordt in de zoektocht en presentatie van die ene top-kandidaat. Je neemt je taak in elk geval serieus en dat is een goede zaak.
    Echter, uit ervaring weet ik dat het de opdrachtgever heel vaak alleen / vooral gaat om een goed CV en goede persoonlijkheidskenmerken passend bij de functie.
    Dat eerste (goed CV met dito opleidingen + ervaring) is min of meer hard, dat tweede (persoonlijkheid) blijkt vaak per persoon anders gezien te worden. De kandidaat die jij zo top vindt blijkt op persoonlijk niveau helemaal niet te klikken met de lijnmanager, of hij/zij herkent de door jou gespotte competenties niet. Immers, kandidaten worden door persoon A vaak heel anders gezien dan persoon B. Blijft – helaas – vaak over een goed CV en hopen dat het klikt met de gesprekspartner.
    Overigens worden de toppers meestal wel door iedereen herkend, maar dat zijn er niet zoveel.
    Door deze facetten blijft Recruitment mijn inziens vaak veel schieten en op een gegeven moment is het raak. Ongeacht of je nu dat goede bureau bent met die grote input in het voortraject (kijk naar jezelf) of bedrijf x, wat weinig uitvoert maar wel dat goeie CV bij de klant naar binnen dondert.
    Jammer, maar helaas wel vaak, – niet altijd, de waarheid.