ABU: geen licht aan einde tunnel

Logotype ABU Vandaag kwam de ABU met het resultaat van de uitzenduren over periode 2 (week 5 – 8 ) van 2010. En de cijfers blijven onveranderd slecht:

Het totaal aantal uren in periode 2 (week 5 – 8 ) daalde met 13% en de uitzendomzet nam af met 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Jawel, en dat terwijl het aantal uitzenduren in 2009 al met 19% daalde ten opzichte van 2008. Met andere woorden, uitzenders zakken nog altijd verder in. In razend tempo.

In onderstaande grafiek is de procentuele toe- of afname over de 13 periodes van de jaren 2008 t/m 2010 weergegeven:

Volume aan uitzenduren Nederland: 2008 t/m 2010

 Volume aan uitzenduren Nederland: 2008 t/m 2010

Uitzenders hebben in de afgelopen 31 periodes alleen maar krimp meegemaakt. Een ongekend lange periode van terugggang van het volume aan uitzenduren. De koude sanering van deze markt komt steeds dichterbij. Want hoelang kunnen de kleinere uitzenders het hoofd nog boven water houden?

Op basis van het voortschrijdend jaargemiddelde is er sprake van bottom bouncing in de markt. We hebbben terminal velocity bereikt; en die zit tussen de 20% – 25% krimp op jaarbasis: 

Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume  (2007 – 2010)Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume  (2007 – 2010)

Met andere woorden, als dit nog een jaar zo voortduurt zijn we nog eens 20% – 25% van het volume aan uitzenduren kwijt. En dan te bedenken dat de markt al ruim twee jaar is gekrompen. Nog even en er is echt nauwelijks nog wat over…

Als er hoop is dan is het vooral voor internationaal opererende uitzenders. Want partijen die alleen in Nederland actief zijn hebben nauwelijks hoop om te overleven.

Geef een reactie

4 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Valeri:
    Ik zou ook heel fors willen groeien, maar of dat realistisch is? De komende maanden gaat de Amerikaanse economie weer inzakken. En wat te denken van de rampzalige ontwikkeling van de Euro? Ondanks alle rozengeur en maneschijn verhalen over economisch herstel is er bitter, bitter weinig wat zonder overheidssteun als groei kan worden gezien.
     
    Het kan zijn dat Yacht gelooft in alle optimistische verhalen. Dan wil je misschien wel groeien. Maar het lijkt me niet verstandig. Als er al muziek in de professionele markt zit is dat vooral ketelmuziek.

  • valeri berns
    says:

    @Marc
    Hoe interpreteer jij nu het feit dat Peter Hulsebosch van Yacht recent juist heeft aangekondigd dat hij heel fors wil gaan groeien? Is dat alleen bluf…of zit er in de professional markt wel muziek op korte termijn?

  • Edwin Landzaad
    says:

    Uitzendbureau’s doen vaak heel ingewikkeld over heel simpele banen,vaak ook nep-banen voor inschrijvers.Meegemaakt met een vacature bij 3 verschillende uitzendbureau’s,afgewezen om vage redenen,maar wel iedere keer dezelfde vacature tegenkomen,simpele wereld die arbeidsbemiddeling,iedereen kan morgen een uitzendbureau beginnen,kappen met die jongens en werkgevers weer lekker met zelfde belasting/contract-voordelen uitzendbureau’s omzeilen,scheelt veel gedoe en geld!