Succesvol werven: Ewout Bolhuis

Ewout BolhuisEn dan nu de man die mijn stem kreeg als meest invloedrijke werver van Nederland: Ewout Bolhuis. Daar ga ik voor zitten. Want hoewel hij voor een saaie krijstreep toko (Deloitte) werkt, is Bolhuis een diagonaal denker, gehuld in een ironisch jasje.

Wat ook al blijkt uit de titel van zijn praatje: Hoe realiseer je de modernste recruitmentsite van Nederland (en misschien wel de wereld)? Daarmee zal hij toch niet Deloitte mee bedoelen? Ik lig nu al dubbel van het lachen!

Goed, eerst even het onderwerp van zijn praatje uit de weg helpen, daarna komen de interessante zaken aan de orde.

Anderhalf jaar geleden is Deloitte begonnen met denken over een nieuwe “Werken bij” sectie van de corporate website. De toenmalige wervingssite was onvindbaar, verouderd en zeer succesvol in het weren van kandidaten. Belangrijke thema’s voor de nieuwe site waren dan ook: Innovatie, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De business betrekken bij het vernieuwingsproces is volgens Bolhuis essentieel geweest in het succesvol laten landen van de nieuwe wervingssite.

Dit is de notendop versie van zijn praatje. Wil je meer over de Deloitte online initiatieven weten? Gewoon even met Deloitte zoeken op RecruitmentMatters. Dan kan je de lange, en geannoteerde versie, lezen.

En dan nu de interessante uitspraken van Bolhuis:

  • Vacaturesites, welke vacaturesites?
  • Recruiters, wat moet ik ermee?

Oke, laat ik deze uitspraken eens uitgebreider de revue laten passeren.

Vacaturesites, welke vacaturesites?
Volgens Bolhuis zijn vacaturesites ten dode opgeschreven. Zo’n beetje zoals startpagina.nl. Eens de meest bezochte Nederlandse Internet pagina en kroonjuweel van Ilse Media. Nu het best te omschrijven als een opgewarmd lijk.

Goed. Als een innovatieve club als Deloitte en een uitzender als Randstad sterk vergelijkbare uitspraken doen, dan hebben vacaturesites een probleem. Want als deze alfa schapen over de dam zijn, dan gaan er zeker meer volgen.

Recruiters, wat moet ik ermee?
Deze is nog interessanter dan de opmerking over vacaturesites. Volgens Bolhuis gaat de rol van recruiters in de komende jaren drastisch veranderen. Van gesprekspartner voor kandidaten tot een soort van facilitair manager. Want de gesprekken moeten tussen kandidaat en lijn(manager) plaats vinden.

Volledig logisch verhaal, maar het ontlokte een bijzonder domme opmerking uit de zaal: dat lijnmanagers niet geschikt zijn voor dit soort gesprekken met kandidaten. Interessant… Ik ben benieuwd wat de ervaringen van de vers aangenomen medewerker zullen zijn met diezelfde lijnmanager. En of er sprake zal zijn van een langdurig en succesvol dienstverband. Wat een nonsens.

RecruitmentMatters plug?
Waar Van Wiechen druk bezig was LinkedIn te pluggen deed Bolhuis tot mijn verbazing hetzelfde met RecruitmentMatters. Waarbij hij mij persoonlijk bedankte voor de kritische review van de oude Deloitte wervingssite. Het had hem de ammunitie gegeven om zijn bestuur te overtuigen van de noodzaak tot het realiseren van een nieuwe wervingssite.

Da’s aardig, maar nou zit ik natuurlijk wel te wachten tot alle resterende verbeteringen in de Deloitte wervingssite en de mobiele applicaties zijn doorgevoerd. Want het kan altijd beter!

Geef een antwoord

13 Comments
  • Tim
    says:

    In korte bewoordingen, personen die zeer snel een mening of antwoord hebben als het gaat om het werven van professionals. Maar helaas vaak de plank mis slaan omdat ze geen kennis hebben van zaken, het recruitment vak beleven vanuit een HR woordenboek, geen oog hebben voor details, niet de betrokkenheid tonen om zaken adequeaat en snel af te handelen. Maar wel de priet praat kunnen vertonen op twitter of blogs of zich verstoppen achter hun eigen website. En nog belangrijker ook niet de positieve kritische houding aannemen om te willen leren. Immers daarmee zijn wij allemaal gebaat… Overigens geldt dat niet alleen voor DT.

  • Marc Drees
    says:

    @Tim:
    Kleurrijk taalgebruik, maar ik heb de lamgeslagen futloosheid er nog niet in kunnen herkennen. Daarom een tweede poging:
    Wat is de reden dat jij de recruiters van Deloitte als lamgeslagen futloos kwalificeert?

  • Tim
    says:

    Ja precies, het is marketing, en hoe ingewikkelder je de boodschap maakt hoe ongeloofwaardiger hij wordt. Ik zie dat er met name gedroomd word in de heilige huisjes van de merken die genadeloos door onze mondige, meer zelfbewuste nieuwe generaties van tafel worden geveegd.. Was en bleef alles maar zo eenvoudig zoals de concepten van  Coca Cola… Maar goed dat het gros van de organisaties blijft dromen, dat schept voor anderen nog een boel werk….

  • Tim
    says:

    Ja precies, het is marketing, en hoe ingewikkelder je de boodschap maakt hoe ongeloofwaardiger hij wordt. Ik zie dat er met name gedroomd word in het heilige huisjes van de merken die genadeloos door onze mondige, meer zelfbewuste nieuwe generaties van tafel worden geveegd.. Was en bleef alles maar zo eenvoudig zoals de concepten van  Coca Cola… Maar goed dat het gros van de organisaties blijft dromen, dat schept voor anderen nog een boel werk….

  • Tim
    says:

    Omdat deze recruiters de kern van het vakgebied van recruitment uit het oog verliezen.  Het zijn de zogenaamde HR professionals die gevlucht zijn uit de “harde” kant van de recruitment en zich nestelen als interne professional. De echte drive om vraag en aanbod bij elkaar te brengen ontbreekt, de interesse voor de business, de kernactiviteit van hun dienstverlening gaat aan hun aandacht en interesse voorbij. Overigens ook een verwijt richting het management.  Vervolgens komen ze uit op een vernieuwing van hun website en schreeuwen ze als een losgelaten circusleeuw dat het hele recruitmentvak gaat veranderen.  Ze zouden het zo graag willen dat ze al theedrinkend de beste kandidaten via hun digitale snelweg werven…… Overigens geldt deze houding voor meer organisaties… 

  • Tim
    says:

    Graag zou ik de vraag beantwoord willen krijgen waarom Deloitte zoveel energie heeft gestoken in het ontwikkelen van een nieuwe website.  Blijkbaar worden zij zich bewust van het feit dat haar imago dalende is, dat haar medewerkers beseffen dat ze bij de slechts presterende big four organisatie werken. Ja…dan kun je beter je energie richten op een vernieuwende website.

    Over de rol van de interne recruiters van Deloitte laat ik me maar niet teveel uit. Lamgeslagen futloos is de beste benadering, verschuilen achter technische middelen zoals twitter en Linkedin die als wondermiddel moeten dienen… Er is nog veel te doen…..