The Times kondigt eigen dood aan

grave Ik heb mijn stoel al klaargezet; in juni van dit jaar gaat The Times ten onder. Het fameuze dagblad, onderdeel van Murdoch’s News Corporation, gaat vanaf die maand namelijk achter een paywall schuil:

readers will be offered a day’s use for £1, or £2 for a week’s subscription. […] International pricing has been set at $2/€1.5 a day or $4/€3 for a week.

Dat wordt lachen! Je moet dus gaan betalen om toegang te krijgen tot de content van de digitale versie van The Times. De traffic van de site zal volledig in elkaar donderen. En dat betekent ook nog eens aanzienlijk minder inkomsten van adverteerders.

O, o, o wat gaat dit een bloedbad worden. Hoewel… zou de iPad mogelijk de reddende engel zijn? Nee, daar worden er veel te weinig van verkocht om een impact te maken.

Ik ben benieuwd hoeveel geld Murdoch uit dit kansloze project gaat laten lopen voordat hij de handdoek gooit. Maar het gaat hem bakken met geld kosten. Zoveel is zeker…

Geef een antwoord

11 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @David:
    Nieuws is overal. Nieuws van The Times is niet zodanig onderscheidend dat ervoor betaalt gaat worden. Op vrijwel alle gebieden is nieuws op gespecialiseerde weblogs beter dan nieuws van kranten. Aggregatie en syndicatie gaan er in toenemende mate voor zorgen dat nieuws op maat kan worden geboden.
     
    Gemak in betalen voorondersteld dat er een behoefte tot betalen bestaat. Die behoefte bestaat niet bij online nieuws. Uitgevers kunnen die behoefte niet forceren door een paywall op te richten. Het enige dat ze hiermee doen is hun adverteerders van zich vervreemden.

  • david
    says:

    Als ze zorgen dat de headlines en de eerste alinea van artikelen worden geindexeerd, worden ze gevonden via zoekmachines. “Een kijkje in de keuken.”
    Ik denk dan dat het “gemak” van betalen wel een factor is. Een microbetaling via telefoon/sms is veel laagdrempeliger dan bv het opgeven van bank / creditcard / paypall gegevens…en dan kan het wel eens werken…maar of het rendabel wordt? Duno…

  • kuch
    says:

    Of kijk naar het succes van HBO in Amerika (google even Marc). Betaalde content is back. Al maanden de buzz in de VS (dat is America, dat is een land, google maar even Marc).

  • Chris Stapper
    says:

    Ik vraag me af wat voor statistiek hier aan ten grondslag ligt. Ondernemen is voor een deel natuurlijk gokken, hopen, vertrouwen hebben en een stuk make things happen. Toch kun je ook veel van tevoren weten, zoals: hoeveel mensen willen van tevoren betalen voor nieuws? En dan: haal je daar meer uit dan uit de advertentiekosten? Misschien wordt het model zo kwalitatief hoog mogelijk nieuws, zonder ads whatsoever. En blijken er een hoop mensen bereid een kleine investering te doen om zichzelf tijd te besparen.
    Zelf kan ik me niet voorstellen dat de toekomst ligt in iets dat afgesloten en niet zoekmachinedoorzoekbaar is. Misschien ook omdat ik daar liever niet in geloof..

  • kuch
    says:

    Ach, was Murdoch maar zo slim en succesvol als Marc Drees.

    Murdoch wil dat zelf ook, laat hij vaak in zijn interviews weten. Marc Drees is zijn grote voorbeeld. Maar ach, voor wie is Marc Drees dat niet?

  • Marc Drees
    says:

    @Peter:
    Murdoch heeft massief gewonnen en minder massief verloren omdat hij een notoire gokker is. Dit is ook een gigantische gok. Maar er is geen onderzoek in de hele wereld te vinden die laat zien dat gebruikers bereid zijn te betalen voor online nieuws. Met uitzondering van financiele informatie.
     
    Een paywall om je site zetten maakt je tevens onvindbaar door spiders. En hoe werkt het Internet ook alweer? Iets met zoekmachines?
     
    Murdoch denkt door wilskracht een verandering tot stand te brengen. Het kan wel eens zijn grafrede zijn. Wederom grof gegokt en ditmaal alles verloren.

  • Peter
    says:

    Murdoch is niet voor niets zo rijk en succesvol geworden als hij is. Hij gaat ongetwijfeld niet over 1 nacht ijs. Dus om nou gelijk te beweren dat het een flop wordt… Tja ’t zou maar zo kunnen, maar misschien zet hij hiermee wel een succesvolle trend.