Unique: babystapje vooruit

Logo en logotype Unique Eind oktober 2009 kwam Unique met een nieuwe website, en dat was hard nodig. Een korte wandeling door de site leverde natuurlijk de nodige mankementen op. Waarbij er eentje met kop en schouders boven de rest uitstak: om de volledige vacaturetekst te kunnen zien waren vanuit het zoekresultaat 2 muiskliks noodzakelijk. 

Gisteren ontving ik een mailtje van Unique met de mededeling dat dit ernstige euvel was verholpen. Na 5 maanden…Da’s mooi, maar zien is geloven. Dus heb ik even een bezoekje aan de site gebracht.

Hoe was het?
Allereerst even mijn oorspronkelijke constatering van 25 oktober 2009:

Helaas heeft Unique een gigantische blunder gemaakt. Want dit krijg ik te zien als ik op een vacature klik:

Unique | Zoekresultaat, pop-up

Oohhh, hoe verzinnen ze het! Een niet te omzeilen pop-up als tussenstap!! Die je ook weer moet uitklikken of waar je moet doorklikken als je naar die vacature wilt gaan… Degene die dit heeft verzonnen dient publiekelijk aan de schandpaal worden genageld!

Hoe is het nu?
Unique heeft inderdaad een verandering aangebracht:

Unique | Zoekresultaat, pop-up Als ik nu met mijn muis over de zoekresultaten beweeg, verschijnt een hover met aanvullende informatie. Als ik op een vacature in de zoekresultaten klik, ga ik direct naar de details van die vacature.

Unique heeft hiermee die stompzinnige en onnodige tussenstap verwijderd. So far, so good. Maar dat wil niet zeggen dat het nu ook een optimale situatie is. Tenslotte klopt er nog teveel niet aan bovenstaand plaatje.

Er schort nog veel
Het resultatenscherm toont van iedere vacature een datum (plaatsingsdatum vacature?), functietitel en locatie. Dat is natuurlijk bijzonder weinig informatie. Maar als ik met mijn muis over de zoekresultaten blokkeert de hover een deel van de functietitel en de locatie van meerdere onderliggende vacatures. En dat terwijl ik meestal van boven naar beneden beweeg met mijn muis. Oftewel, het was handiger geweest om de hover boven mijn muis te tonen, in plaats van eronder. Daar is dus niet goed over nagedacht.

De hover met aanvullende informatie wordt alleen getoond als ik met mijn muis over de functietitel beweeg. Als ik met mijn muis op de datum of op de locatie zit krijg ik alleen dit te zien:

Unique | Zoekresultaat, geen pop-upDe regel waarop mijn muisaanwijzer zit, heeft weliswaar een afwijkende kleur, maar er is in geen velden of wegen een hover te bekennen. En verder kan ik klikken tot ik een ons weeg, maar die vacaturetekst komt er niet.

Waarom is dit? Het antwoord is simpel: luie, luie developers en domme, domme ontwerpers. Die beiden niet als normale mensen kunnen denken. Want als ik wel als een normaal mens denk dan zou ik het fijn vinden als ik overal op die regel zou kunnen klikken om de volledige vacature te kunnen zien. Waarom moet ik hiervoor precies op de functietitel klikken?

Deze stupiditeit is overigens gemeengoed bij heel veel sites waar een zoekresultaat wordt getoond. Ik word er bijzonder droef van. Want er is geen enkele reden voor. Anders dan technische domheid/luiheid. En blijkbaar een gelijktijdig gebrek aan normaal denkende mensen…

Nawoord
Afijn, over deze bijzonder kleine wijziging heeft Unique 5 maanden gedaan. Ik vraag me dan ook met een lichte huivering af hoelang de uitzender er over gaat doen om het karwei af te maken.

En wat is overigens de beste manier om het karwei af te maken? nou, dat is simpel:

  1. Geeft direct meer informatie in het scherm met zoekresultaten. Voeg een salarisindicatie, opleiding en werkervaring toe. Dit geeft een werkzoeker veel meer mogelijkheden om te bepalen welke vacatures in potentie interessant zijn. En maakt die hover volstrekt overbodig
  2. En toon een vacature als een werkzoeker ergens op een regel in het zoekresultaat klikt. Niet alleen als op de functietitel wordt geklikt.

Nou, ik denk zomaar dat ik voor mijn winterslaap van 2010 niets hoef te verwachten. Maar wie weet geeft 2011 weer nieuwe kansen…

Geef een antwoord

2 Comments