Feyenoord Werkt? Wat is dit nou?

Logotype Feyenoord Werkt Na 538baan zou ik eigenlijk niet verbaasd moeten zijn dat ook een voetbalclub met een eigen vacaturesite komt, maar ik ben het toch. Want Feyenoord Werkt is een vacaturesite van een uitzendbureau in een wel zeer bijzondere constructie.

Overigens is het niet Feyenoord die met een eigen site komt; de club levert slechts haar naam en logo in ruil voor 50% van de winst die uit de activiteiten van het uitzendbureau komen. Goeie deal? Nou…

Het zit zo: Feyenoord Werkt BV is een dochter van Nieuborg Beheer NV. Dat is de Antilliaanse (?) naamloze vennootschap van Andre Nieuborg. Nieuborg Beheer NV is ook eigenaar van Fier Holdings BV. Waar weer een serie BV’s onder hangen, waaronder het bedrijf de Rotterdamse dR BV; een uitzender/detacheerder in Rotterdam. En de Rotterdamse gaat feitelijk de activiteiten voor Feyenoord Werkt uitvoeren.

Snappen we het allemaal nog? Goed!

Op basis van bovenstaande spaghetti vraag ik me direct af hoe Feyenoord in godsnaam kan weten of Feyenoord Werkt al dan geen winst maakt? Tenslotte kan de ene BV (de Rotterdamse) de andere BV (Feyenoord Werkt) helemaal suf declareren voor alle werkzaamheden die zij gaat uitvoeren. Met andere woorden; de Rotterdamse kan in theorie zwarte cijfer laten zien terwijl Feyenoord Werkt onder de streep dieprode cijfers toont.

Alle BV’s zijn tenslotte in handen van Nieuborg. En die kan naar believen schuiven met kosten en baten tussen zijn bedrijven. Wat een slimme ondernemer; hij heeft de naam en het logo van Feyenoord gratis en voor niks te pakken! Geen wonder dat  Nieuborg in onderstaande foto (links naast Feyenoord trainer Been) breeduit staat te grijnzen:

Feyenoord Werkt

Feyenoord heeft ook nog eens ruimhartig meegewerkt aan de marketing van dit verhaal. Tijdens een werkontbijt is gisteren Feyenoord Werkt gepresenteerd. Maar wat is Feyenoord Werkt eigenlijk? Nou, volgens de Feyenoord site:

Feyenoord Werkt is een innovatief concept waarbij een unieke mogelijkheid voor fans wordt gecreëerd een passende baan te vinden waarbij ze uiteraard een marktconform salaris verdienen, maar ook hun club financieel ondersteunen.

Nou, die Nieuborg mag wel wat breder glimlachen! Feyenoord gaat haar eigen fans exploiteren! Zeer innovatief! En die fans denken daarmee hun eigen club financieel te ondersteunen? Misschien. Maar ze zullen zeker de groei van het zakelijke emperium van Nieuborg een handje helpen.

Desondanks denkt commercieel directeur Mark Koevermans dat binnen een periode van vijf jaar hopen we uiteindelijk dat er ongeveer 300 tot 500 personen via Feyenoord Werkt continu aan de slag zijn. Als deze reële doelstelling wordt behaald, gaat het straks om tenminste enkele honderdduizenden euro’s die jaarlijks via Feyenoord Werkt aan de clubkas kunnen worden toegevoegd.

Ik zat nog met een laatste vraag, waarom gaat Feyenoord met Nieuborg in zee? Maar daar is natuurlijk een volstrekt zakelijke en rationele verklaring voor: Het management van de Rotterdamse is trouwe fan van Feyenoord en tevens lid van de Business Club.

O ja, ik zou het bijna vergeten in deze vreemde situatie; maar zo ziet de homepage van Feyenoord Werkt er uit:

image Om de een of andere reden heb ik geen enkele behoefte om verder te kijken naar deze site. Ik zit namelijk met een zeer onaangename smaak in mijn mond. En die wil maar niet weg.

Geef een reactie

6 Comments
  • Peter
    says:

    Ik vind het jammer om te zien hoe met dit fantastische idee is en wordt omgegaan. Waarom fantastisch? Omdat het mijn idee was. Alleen zag de door mij voorgestelde uitwerking er fundamenteel ander uit.
    Als jonge knul was ik al Feyenoord supporter. Ging naar alle thuis en uit wedstrijden en reisde mijn club in heel Europa achterna. Vertoefde in de toenmalige harde kern van supporters en weet wat er leeft onder de “gewone” supporters. Op tijd ben ik mijn wilde haren verloren en ben uiteindelijk ondernemer geworden en vandaag de dag eigenaar van onder andere een uitzendbureau voor technisch personeel.
    Mijn uitzendbureau doet het goed en is op een bepaald gebied zelfs één van de marktleiders. Mijn financiële huishouding heb ik goed voor elkaar en kon enkele jaren geleden kiezen tussen lekker genieten van het zeilen op de Med of nog één keer alles uit de kast halen om voor en met Feijenoord een uitzendbureau op te zetten. Daartoe heb ik toen een bedrijfsplan gemaakt voor het Feijenoord Uitzendbureau. Er zou een echte win win situatie ontstaan. Enerzijds was dat het voor supporters geweldig zou zijn om op de vraag: Waar werk je? vol trots te kunnen zeggen: Ik? Ik werk bij Feijenoord. Met contracten,  loonstroken en bedrijfskleding waarop het Feijenoord logo prijkt. In plaats van voor een ander uitzendbureau te werken, konden ze in dat geval werken voor hun club. Naast het feit dat ze een salaris verdienden, leverden hun werkzaamheden ook geld op voor de club. Aan de andere kant zou er het voordeel zijn voor de klanten, de businessgroep van de club, op dat moment bestaande uit zo’n 1200 leden. Zij kregen gemotiveerd personeel, aanspreekbaar op hun verantwoordelijkheden naar de club. Mensen die ze tegen hetzelfde tarief konden inhuren, met dien verstande dat de klanten weten dat ze daarmee ook hun club financieel ondersteunen. De bedoeling was ook dat er een grote betrokkenheid van de club zou zijn. In ruil daarvoor zou Feijenoord 50% van de aandelen krijgen. De klanten konden gemotiveerde uitzendkrachten inhuren en tegelijkertijd hun club steunen. De winst zou 50 / 50 verdeeld worden en als het uitzendbureau eenmaal stond kreeg Feijenoord de mogelijkheid om alle aandelen over te nemen om niets!!!! Boven het bedrijf zou een raad van commissarissen voor toezicht en advies en bovendien zou er een accountant aangesteld worden ter financiële controle. Mijn plan was dit als onbezoldigd directeur op te zetten. Ik zou zowel voor de administratieve afhandeling als voor de benodigde financiering zorg dragen. Fortis, de toenmalige sponsor wilde niet meedoen, daarom had ik reeds in het voortraject akkoord met ABN Amro, in die tijd nog sponsor van 020, gesloten. Volkswagen Hoogeboom zou in samenwerking met Pon als sponsor optreden en het uitzendbureau voorzien van nieuwe auto’s en ook Radio Rijnmond was betrokken voor het opzetten van een campagne.
    Ik heb het plan indertijd gepresenteerd aan Dick de Heus de toenmalig commercieel directeur van Feijenoord. Hij zag niet veel in mijn plan en stelde mij voor om net zoals bij de merchandising de naam te koppen voor de prijs van € 250.000,- . Ik vertelde hem dat dit niet strookte met  mijn filosofie achter het plan en dat mijn doel gelegen was bij het financieel helpen van mijn club en niet zelfverrijking. Feijenoord zag er dus van af en zie nu het resultaat. Ik heb geen idee of het werkt, maar ik hoor er zeer weinig van. 
     
     
     
    Oh ja, ik zeil nu al enige jaren vanuit Barcelona.
     

  • Carolien
    says:

    Helaas moet ook ik me aansluiten bij mijn twee voorgangers. Deze man, Nieuborg, die volgens mij lijdt aan NPS (Narcistisch Persoonlijkheidssyndroom), heeft de afgelopen jaren een spoor van vernieling achtergelaten bij werknemers, zakenpartners en so called friends. Wie heeft hij letterlijk en figuurlijk nog niet genaaid, kunnen we gerust stellen.

    Het is jammer dat het goeilijke Feyenoord niet de moeite heeft genomen zich beter te verdiepen in deze persoon, een man die over lijken gaat en nooit een ander belang boven het zijne zal plaatsen!

    Toegegeven, Nieuborg heeft creatieve ideeen en met zijn innemende karakter palmt hij veel vnl. onzekere individuen in.  Helaas blijkt achteraf snel dat deze mensen te maken hebben met een satanistisch addergebroed, die iedereen die met hem werkt of omgaat uitzuigt en tot het bot toe afbreekt. Voor deze mensen is vaak de enige oplossing nog om via een rechtszaak definitief te breken met Nieuborg.

  • mrx
    says:

    Ik ben het helemaal eens met “mij”. De heer Nieuborg gaat over lijken en er is maar 1 iemand belangrijk in zijn leven … guess who. Hij kan prachtig doen alsof, de perfecte gastheer spelen en mensen een heel goed gevoel geven. Helaas is dit allemaal nep. Een man met een hart van steen, een slang en hij laat zijn bedrijven verlies lijden en strijkt de winst zelf op via zijn rekeningen op de antillen. 1 advies: nooit, maar dan ook nooit mee in zee gaan … je komt van een extreem koude kermis thuis. Van mij krijgt hij de Oscar voor beste acteur ter wereld.  

  • Mij
    says:

    Iedereen die Nieuborg kent weet dat hij nooit genoegen neemt met 50% van de winst. Hij zal zeker de definitie winst in zijn voordeel uitleggen en zorgen dat de kostenstructuur voor de uitvoerende organisatie een groot deel van de eigenlijke winst al afroomt. Het zou goed zijn als men eerst goed kijkt naar de mens Nieuborg en dan pas luistert naar zijn ideëen. Wellicht dat dan de snel toenemende massa van gedupeerde en uitgebuite  “volgelingen”  een keer zal slinken. Iedereen die Nieuborg van dichtbij heeft meegemaakt weet dat zijn enige prioriteit is om zoveel mogelijk financieel gewin voor zichzelf te creëren. Alles wat voor anderen belangrijk is staat nog niet eens in zijn top 10 van prioriteiten.
    Bij Nieuborg geldt boven alles: niets is wat het lijkt. Ik wens Feyenoord veel sterkte met deze samenwerking. Ik ( en velen inderdaad met mij) weten nu al dat zij er in ieder geval niet uit gaan halen wat ze hopen.

  • willem
    says:

    Je bent wel heel negatief over dit initiatief. Naar mijn idee zou je de zaak beter moeten uitzoeken voordat je je met slechts matig speurwerk uitlaat over dit geweldige idee. Elk plan om Feyenoord financieel te helpen is toch juist prachtig….en er zullen vast wel wat concretere afspraken gemaakt zijn over winstverdelingen etc.
     
    Recruitment matters, je komt zeker uit 020.