Social networks en Referrals vinden elkaar eindelijk

Vanochtend vroeg bereikte mij een persbericht van Socialreferral.com. Een nieuw, Nederlands innitiatief dat naar eigen zeggen ’s werelds eerste proactieve job referral platform is. Toe maar! Uit het persbericht:

Employee Referral is een recruitment methode die door organisaties word ingezet om potentiële kandidaten te vinden in het netwerk van de eigen werknemers. Het inzetten van de Social Media van de werknemers is de logische vervolgstap in de evolutie van Employee Referral programma’s. SocialReferral automatiseert het referral process en helpt medewerkers om succesvolle recruiters te worden.

We hebben hier dus niet te maken met een klakkeloze kopie van weinig succesvolle referral sites ala Spotajob en Friendhunter of de betrekkelijk platte share functie van Vacaturebuttons. Socialreferral zegt een koppeling te maken tussen social media en een referraltool om zo de match te maken tussen jouw netwerk en de job van je werkgever.

Hoe werkt het?
Navraag bij één van de innitiatiefnemers, Guido Nieuwkamp, leert dat het proces vrij eenvoudig in elkaar zit, de werkgever verzoekt zijn medewerkers online om toegang tot de netwerken, de medewerker logt één keer in op de netwerken naar keuze en de betreffende API doet de rest. Wanneer er een match is tussen een door de werkgever ingevoerde functie en een van de connecties van de medewerker krijgt de medewerker in een gelikt format een bericht met het verzoek de vacature kenbaar te maken.

Toegevoegde waarde
De toegevoegde waarde van deze dienst zit hem niet zo zeer in de mogelijkheid te delen met je netwerk, daar hebben we immers de Vacaturebuttons en dergelijke al voor. En hoewel het het levend houden van je referral programma een stuk makkelijker maakt, zal dat toch vooral een aangelegenheid blijven voor de collega’s van Interne Communicatie. Die zullen immers je medewerkers zo ver moeten zien te krijgen deel te nemen aan Socialreferral. Nee, de toegevoegde waarde zit hem in het feit dat Socialreferral matches maakt en de eerste selectie maakt voor de medewerker. Daar zit hem namelijk de crux in een referral programma. Je collega’s weten namelijk vaak niet wat een goede kandidaat is. Ze zijn immers geen recruiter.

Social networks en Referrals vinden elkaar
Er zijn al een hoop innitiatieven ondernomen en Socialreferral is zeker niet de eerste die een overlap ziet tussen referral en social media. Vooralsnog zijn ze echter wel de eerste met een zo ver uitgedacht innitiatief dat het werknemers écht makkelijk maakt het kaf van het koren te scheiden. Nu maar hopen dat de API van de netwerken open blijven en de match technologie die ze gebruiken goed werkt. Want dan hebben we na Layar weer een Nederlands online innitiatief dat het ver gaat schoppen. Ik zie uit naar de eerste screenshots.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    @Guido: je team van designers heeft het vast te druk met hun basiscursus om mij te horen. Mijn kennis van webdesign heb ik opgedaan op recruitmentmatters en is dus onbetwistbaar!
     
    Het idee om vacatures te matchen met een ‘groep met binding’ is fraai. De vraag is of je techniek voldoende drempel- en ruisarm zal functioneren om je ‘leger’ te blijven prikkelen. Als dat volgens jou in april 2011 het geval is dan krijg je van mij een goede fles wijn.
    Nog wat vragen:
    Gebruiken jullie eigen matching? Slaan jullie mijn wachtwoorden op? Waarom de publiciteit gezocht als de site nog niet af is?
     
    Veel succes!

  • Guido Nieuwkamp
    says:

    Laat onze designers het maar niet horen, Dirk 🙂
    Onze matchingstechnologie wordt met de dag beter. En mensen kennen hun eigen netwerk, wat voor betere matches zorgt (de kracht van Employee Referral). Als mensen van baan veranderen, een nieuwe opleiding starten of uit het netwerk stappen dan is dat te zien aan het profiel (gelukkig vinden steeds meer mensen het belangrijk om hun profiel up to date te houden). Groei je door van specialist naar manager dan match je niet meer op een functie voor specialisten maar op een managersrol. Dit is dan ook de kracht van het platform, het is real time matching en beweegt mee met je carrière. Daarnaast kunnen mensen makkelijk via ons platform communiceren over de vacature en het bedrijf.
    De komende dagen zal de site verder uitgebreid en verbeterd worden, zodat je een beter beeld krijgt van het platform.

  • Dirk Goossens
    says:

    @Thomas: Heb je de site gezien?
    We are currently tweaking the look & feel of our website and will ‘air’ soon. Stay posted via @socialreferral
    Au! American Typewriter LT Medium als font! Contrastvloeken als designstatement. Favicon ontbreekt. Tabbladen met mouseover-effecten zonder links erin…
    Ik zou als werkgever direct afhaken bij het zien van deze site.
    Daarnaast is het initiatief niet goed doordacht. De investering in de matchingstechnologie is onvoldoende om van dit product een succes te maken. Daarnaast verouderen de profielen, mensen gaan uit dienst, worden gedefriend, wisselen van functie etc., wat het aantal mismatches nog verder zal doen dalen.
    Wellicht kunnen de bedenkers (zouden ze wereldwijd de eersten zijn die dit hebben bedacht?) de tijd die ze verzuimd hebben in dit initiatief te steken misschien kunnen gebruiken voor het reserveren van een plekje op het internetkerkhof?
    Of zie ik uit jaloezie iets over het hoofd?

  • Arno
    says:

    Leuk initiatief, hoop dat de markt wordt ontgonnen want er is nog veel te winnen en te verbeteren met referral programma’s.
    Overigens is de proactieve matching er al, alleen niet in Nederland.
    Jobvite en Appirio matching engine integreren met online sociale netwerken en zorgen voor pro actieve voorselectie.