Haalt Intermediair de zomer?

image In de eerste jaren van mijn werkzame leven was Intermediair een begrip. Een soort Playboy voor de hoogopgeleide werkzoeker: Je had hem natuurlijk voor de interviews, maar de plaatjes (lees: vacatures) waren veel interessanter.

Ik heb heel wat sollicitatiebrieven geschreven (jawel…) op basis van vacatures die ik in Intermediair had gevonden. Pas na zo’n 10 jaar heb ik het blad opgezegd. Een instituut.

Maar voor hoelang nog?

Tenslotte is Intermediair in papieren vorm geen schim meer van haar vroegere zelf. Het aantal vacatures was al voor de crisis aardig teruggelopen, maar de nekslag lijkt in het laatste anderhalf jaar te zijn uitgedeeld:

Intermediair: aantallen vacatures per week (jan 2008 – apr 2010) Intermediair: aantallen vacatures per week (jan 2008 – apr 2010)

Bovenstaande grafiek toont het aantal nieuwe vacatures dat op de site van Intermediair wordt geplaatst (grijze lijn) en het jaarlijks voortschrijdende gemiddelde (rode lijn).

Sinds het begin van de crisis heeft Intermediair bijna 60% van haar volume verloren terwijl de markt ‘slechts’ 20% is kwijtgeraakt. Dat is een zeer, zeer fors verschil. En de kaalslag in de papieren versie van Intermediair zal ongetwijfeld nog erger zijn geweest.

Het is allang geen vraag meer of VNU Media het blad Intermediair subsidieert. Het is slechts een vraag hoelang VNU Media dit nog kan blijven doen. Durfinvesteerders worden tenslotte niet blij als ze hun durfkapitaal zien verbranden. En met elke pagina Intermediair wordt ontegenzeggelijk kapitaal van durfinvesteerders door VNU Media in de fik gestoken.

Geef een antwoord

25 Comments
  • Michiel Cobben
    says:

    Vandaag omtvingen we de adeswijziging van VNU. Hun nieuwe pand past beter bij de moderne tijd, met dit als argumenttatie:

    Het VNU Media van nu is dan ook een heel ander bedrijf dan de toenmalige, beursgenoteerde, uitgever. We staan inmiddels al 3 jaar volledig op eigen benen en hebben een succesvolle transitie naar een puur online mediabedrijf afgerond.

    Let op: ‘puur online mediabedrijf’

  • MarcGT
    says:

    @ Marco H: over sentiment gesproken:
    Kent iemand nog die andere illustere vacaturekrant: weekblad Carrière? Nog uit het pre Internet tijdperk…. Ik heb nog ergens onder een stoffige stapel papier het laatste exemplaar liggen als collector’s item 🙂

  • Marc Drees
    says:

    @Mark:
    Intermediair is voor mij een begrip, en mogelijk geldt dat nog steeds voor hoog opgeleide starters. Maar de keuzemogelijkheden zijn aanzienlijk groter dan toen ik de universiteit verliet. Dus er zal wel enige “begripsverwatering” bij Intermediair sprake zijn. Daarbij is het in mijn optiek onhoudbaar om een papieren kanaal open te houden ondanks dieprode cijfers. En ik maak me sterk dat zelfs met een aantrekkende economie dit niet zal veranderen.  Op enig moment is de drukpers gewoon aan een plaatsje in het museum toe. Niets mee mis…

  • Anne de Vries
    says:

    De evolutie van print naar online is natuurlijk niet meer te stoppen.  Intermediair blijft nog wel een tijdje, maar dit zijn stuiptrekkingen…… De inkomsten moeten tegenwoordig uit NVB en Tweakers komen.

  • Mark
    says:

    Marc, leuk stuk! Die vraag blijft zoemen… Als laatste strohalm hebben ze onlangs hun iPhone app gelanceerd, die ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan die van nvb! En inderdaad zoals @Marco zegt, VKB en Carp hebben inmiddels het loodje gelegd, dus wellicht trekt dat IW net door het diepe, diepe dal. Mits zij zeer hoogwaardige content in de printversie blijven leveren, houd ik geloof. Het hoeft niet per se een ‘vacature-bijbel’ te zijn in deze tijd, het mag wat mij betreft ook overleven als informatief blad mbt arbeidsmarkt en carriere, voor naast de zaterdagochtendkrant zeg maar.. En dan nog over de website, die geniet niet mijn voorkeur. Zoals @Thomas zegt, die loonwijzer en nog wat onzin zijn totaal niet van toegevoegde waarde. Misschien onder het motto, schoenmaker blijf bij je leest: online een pure vacaturebank, zonder poespas, in print een zeer hoogwaardig kwaliteitsblad met diepgaande interviews en relevante content voor de hogeropgeleiden. Die twee kunnen elkaar gaan redden, zeker als je technologieen als de QR-code en iPhone Apps gaat gebruiken…

    Ik wens ze alle succes, immer ‘de intermediair’ is een begrip!

  • Thomas Waldman
    says:

    @Marc, om de vrinden van VNU het dan nog maar eens lastig te maken, als ik  de blog over San Diego lees dan heeft dat voor de huis, tuin en keuken werkzoekende starter slechts invloed op de usability. Ik neem aan dat er daardoor niet oppens magischerwijs nieuwe interessantere jobs naar voren komen. Nog zullen opeens interessante stukken waar ik voor blijf terug komen ontstaan.
     

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Zo, had je nog vrinden bij VNU Media dan ben je die nu ook kwijt: “San Diego” is slechts usability improvement
    Nou, zonder de details te weten is het wel iets meer. Hoewel je natuurlijk gelijk hebt dat je met dit project geen relevante content kweekt. Daar zijn mensenhanden voor nodig en/of zinnige aggregatie. Tja, de vraag wat Intermediair wil blijven of gaat worden ligt hierbij natuurlijk voor.  Ik ben benieuwd.
     
    En speciaal voor jou: dit even lezen over San Diego

  • Thomas Waldman
    says:

    @Marc, “San Diego” is slechts usability improvement toch? Het loopt spaak op het gebrek aan relevante content. Die kon het blad nog wel vaak leveren, hoewel die afgelopen week ook wel al heel mager is.
     

  • Marco Hendrikse
    says:

    Nu Carp en VKbanen verdwenen zijn wil ik toch wel – al is het maar uit sentiment – dat 1 vacatureblad blijft bestaan….

    En waar anders moet VNU in adverteren om php-developers te werven voor het bouwen van haar haar ambitieuze recruitment-platform, zoals afgelopen week weer op de (binnenkant van de) achterpagina van Intermediair? 😉

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Er komt natuurlijk wel een nieuwe site aan (het illustere San Diego project). Daarmee schudt Intermediair in ieder geval het gruwelijke Adicio keurslijf van zich af. Wat er onder dat slechtzittende confectiepak vandaan komt blijft overigens nog een tijd koffiedik kijken. En ik vraag me oprecht af of het blad Intermediair die tijd van leven heeft. Want het kan niet anders dan dat er elke week verlies wordt gedraaid op die papieren variant. Symbiose of geen symbiose, mogelijk is een amputatie te prefereren boven een volledig afsterven.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Marc De stie heeft nog minder inhoud dan het blad tegenwoordig heeft, Bovendien staan er maar 2204 banen op intermediair.nl waarvan een groot aantal dubbel, zullen we zeggen 1500 unieke banen?
    Een incomplete salariswijzer en wat laffe testjes halen echt niet het redactionele niveau dat Intermediair 4 jaar terug nog (elke week!) haalde. Dan word het primaire doel dus echt de vacaturebank en daar zijn prettiger te navigeren, grotere alternatieven voor met sterkere merken.
    Ik denk serieus dat on- en offline symbiotisch met elkaar verbonden zijn. Als de een niet meer bestaat, sterft de ander.
     

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Zinnige vraag. Het blad als branding instrument? Hmm… Zo heb ik het nog niet bekeken. Dan is het eigenlijk niets anders dan een wekelijkse folder van de HEMA, of zoiets? Wel een dure folder voor de adverteerders…

  • Marc Drees
    says:

    Rol van sociale media in de evolutie? Wij mensen manipuleren de evolutie natuurlijk op een gruwelijke manier. We zijn verwoestender dan meteoren, tsunami’s vulkaanuitbarstingen en aardbevingen bij elkaar. De evolutie was al gestopt voordat we ontdekten dat er een evolutie bestond… Of is vanuit filosofisch perspectief hiermee de  mens niets anders dan een deus ex machina? Afijn, ik ben een beetje draaierig geworden van deze gedachten. En ik heb ze natuurlijk ook niet gezegd; tenminste niet in mijn hoedanigheid als evolutiebioloog. Dus…

  • Thomas Waldman
    says:

    Ik vraag me alleen af of, wanneer het papieren blad ter ziele gaat, het merk Intermediair online wel sterk genoeg is om te overleven.
    Qua naamsbekendheid leunt Intermediair namelijk zwaar op het blad.

  • Annemarie
    says:

    Nou zeg, Marc… Schande voor je leeftijdgenoten? Mag je niet meer van het gevoel en geritsel van papier houden? Bovendien, icoon, instituut, hoe je het ook noemt, IM is de afgelopen jaren in AMC-land zo ongeveer de enige constante geweest en dat verdient RESPECT.

  • Chris Stapper
    says:

    @Marc
    Toch is er weinig leuker dan iets dat je zelf geschreven hebt op papier in handen te hebben.
    I-items ga ik mijden, ik ga wel voor een android. En als ik ooit aan een e-reader begin, dan zeker geen ipad. Filosofen hebben een aversie tegen hypes!

  • Marc Drees
    says:

    @Chris:
    Je bent een schande voor je leeftijdgenoten. Papier is zoooo 2009! Waar is je iPad? iPhone? iMac? Of horen jonge filosofen gewoon ver achter de waan van de dag aan te lopen?

  • Chris Stapper
    says:

    Ik hoop dat het blad blijft bestaan, ik lees het nog steeds met veel plezier en het is echt een soort icoon. Misschien/hopelijk lukt het ze om de digitale component verder uit te breiden? De bladerfunctie die ze daar hebben is ok-ish, maar er valt zeker nog iets te winnen.

  • Annemarie
    says:

    Ik denk ook dat de kans klein is dat Intermediair in deze vorm voor de – wat is het – vierde keer een crisis overleeft. Al was het alleen maar omdat er door al die online media geen back to normal meer is als ‘straks’ de economie aantrekt… Jammer wel van zo’n instituut.