Content weg, USG in het rood

Logo en logotype USG People Gisteren rapporteerde USG People een verlies van 5 miljoen euro. Een van de redenen voor de tegenvallende cijfers, is de ‘interne focus’ die het bedrijf heeft sinds het onder meer stiefdochter Content in oudste dochter Unique integreert. Maar die merkenoperaties hebben nog een nadeel. Zo stelt het persbericht:

De amortisatie bedroeg € 8 miljoen in het eerste kwartaal en kwam hoger uit dan vorig jaar door de versnelde amortisatie van merkenrechten voor labels die in 2010 worden samengevoegd. De extra amortisatie bedroeg € 2 miljoen in het eerste kwartaal.

Door de merkenoperatie moet USG People extra afboeken en dat drukt de nettowinst weer.

Boekhouders content
Amortisatie is een ander woord voor de geleidelijke afschrijving van de activa: elk jaar boeken bedrijven verplicht af op de waarde van de bezittingen die zij hebben aangeschaft. Bij USG People viel de amortisatie dit kwartaal hoger uit vanwege het opheffen van onder meer de merknaam Content. USG People heeft die dochter bij de overname van Solvus in 2005 meegekocht. Sindsdien staat de waarde van het merk Content, de klantenportfolio en de kandidatendatabanken op de balans als immateriële activa. Nu het merk wordt opgeheven, moet een groot deel van die waarde van de balans af.

Nu is het voordeel van de integratie zoals USG People ‘m uitvoert, dat die tot in 2011 zal duren. De afschrijvingen worden daarmee pijnloos uitgesmeerd over deze en volgende kwartalen. Van een extra weggeboekte EUR 2 miljoen per kwartaal liggen aandeelhouders niet wakker.

Werknemers intern gefocust
Dat is dan ook het voordeel van de langzame integratie: het houdt de boekhouders, de bankiers en de aandeelhouders tevreden. Het nadeel is natuurlijk dat de ‘focus’ van het Nieuwe Unique nog ruim een jaar lang ‘intern’ zou kunnen blijven – wat weer ten koste gaat van werkplezier, effectiviteit en daarmee winstgevendheid van de werknemers.

En dan hebben we het nog niet gehad over de goodwill. Deze post op de balans is totnogtoe gespaard gebleven. Overigens ontkende CFO Rob Zandbergen vorig jaar in FEM dat het opheffen van het merk Content USG People een afboeking van goodwill tot gevolg zou hebben. Totnogtoe heeft Zandbergen gelijk gekregen.

Maar feit blijft dat, had USG People besloten om Unique op te heffen ten faveure van Content, dergelijke afschrijvingen dan niet nodig waren geweest. Immers, de dochter Unique is door oprichter Alex Mulder zelf groot gemaakt. Unique is dus nooit voor de hoofdprijs van een concurrent overgenomen en weegt dan ook veel lichter op de toch al zware balans van USG People.

Had Alex Mulder zijn eigen Unique geschrapt, dan hadden de boekhouders geen enkel bezwaar kunnen hebben tegen een snelle integratie. Zoals concurrent Randstad dat deed bij de overname van de Vedior-merken Dactylo en Vedior.

Geef een antwoord

1 Comment