In de rebound: Nielsen

Logotype Nielsen Nielsen kwam vandaag met de cijfers over het jaar 2009. Met als titel: Aantal personeelsadvertenties daalt in eerste kwartaal van 2010 met 36,6%

En hiermee bedoelt Nielsen de daling ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009. Nu hebben we bijzonder weinig aan deze cijfers van Nielsen omdat het bedrijf niet goed in staat is de online vacature aantallen te meten. Maar ook een onvolledige meting kan informatie opleveren, als de meting maar consistent wordt gedaan. En laat ik daar voor het gemak vanuit gaan.

De ontwikkeling van personeelsadvertenties in de laatste vijf kwartalen ziet er volgens de cijfers van Nielsen als volgt uit:

Nielsen: Verandering personeelsadvertenties per kwartaal Nielsen: Verandering personeelsadvertenties per kwartaal

Ja, dat ziet er behoorlijk rampzalig uit. Bedenk hierbij dat de –37% van het eerste kwartaal van 2010 een daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2009 is. Die al een daling van 36% ten opzichte van het 1e kwartaal van 2008 liet zien. Dit ontlokt Nielsen de volgende uitspraak:

Waar de daling van het aantal personeelsadvertenties in het
eerste kwartaal van 2009 per maand nog toenam, laten de eerste drie maanden van 2010 een afname van de daling zien.

Tja, dat is verwonderlijk… Laat ik op voorspellen wat de volgende Nielsen rapportage zal zijn (voor het 2e kwartaal van 2010): 25% daling ten opzichte van Q2 2009. En de drie maanden van dat 2e kwartaal laten een steeds minder grote afname zien.

Het moet nog wel even uitkomen, maar als je kwartaal op kwartaal vergelijkt en je hebt in kwartaal van het voorgaande jaar een extreme daling van het advertentievolume meegemaakt, dan is het niet echt vreemd dat het in het huidige kwartaal een opgaande lijn laat zien.

Wat overigens niet betekent dat het beter gaat. Integendeel. Want een daling van 37% in dit kwartaal ten opzichte van een zeer slecht 1e kwartaal van 2009 is dus niets minder dan een drama.

Nawoord:
Deze posting is een update van een eerdere versie waar ik een verkeerde voorstelling van de cijfers had gegeven die Nielsen heeft gepubliceerd in haar persbericht over het eerste kwartaal van 2010. Ik heb de cijfers van Nielsen volledig verkeerd geinterpreteerd, waarvoor mijn excuses aan Nielsen. En dank aan Berry Punt (Nielsen) om mij op deze fout te wijzen.

Geef een antwoord

6 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Barry:
    Dus ik ben de weg helemaal kwijt! Nou, daar zal ik dan even snel wat aan moeten gaan doen. Tenslotte is onjuist beschuldigen niet mijn ding.
    Deze posting ga ik om 18:00 verwijderen (zodat deze reactie ook nog kan worden gelezen), en er komt een standaard kwartaalbeschouwing over de Nielsen cijfers voor in de plaats.
    Daarbij tevens mijn excuses voor bovenstaande onbedoeld onjuiste voorstelling van zaken!

  • Berry Punt
    says:

    Hallo Marc,
     
    Je bedenkingen bij de cijfers van Nielsen zijn inmiddels genoegzaam bekend, maar als je kritiek levert, beperk je dan tot de feiten en vergelijk appels met appels en peren met peren. In dit geval: personeelsadvertenties met personeelsadvertenties en vacatures met vacatures.
     
    Van de door jou gesuggereerde explosie van het vacaturevolume in dagbladen is absoluut geen sprake, sterker nog, de cijfers van Nielsen bevestigen het beeld dat jij hebt van de ontwikkeling van de personeelsadvertentiemarkt: print levert nog steeds aandeel in en online groeit. Je hebt alleen in je staatje bij 2009 het aandeel o.b.v. advertenties vergeleken met het aandeel in Q1 2010 o.b.v. aantal vacatures. Voor de goede orde hieronder daarom de juiste cijfers die overigens gewoon in het persbericht staan vermeld:
     
    2009: # advertenties online 90,7%
    2009: # advertenties dagbladen 5,4%
    2009: # advertenties vak- en managementbladen 3.0%
    2009: # advertenties overig 0,8%
     
    Q1 2010: # advertenties online 90,8%
    Q1 2010: # advertenties dagbladen 5,8%
    Q1 2010: # advertenties vak- en managementbladen 2,8%
    Q1 2010: # advertenties overig 0,6%
     
    2009: # vacatures online 82,0%
    2009: # vacatures dagbladen 11,9%
    2009: # vacatures vak- en managementbladen 5,8%
    2009: # vacatures overig 0,2%
     
    Q1 2010: # vacatures online 82,8%
    Q1 2010: # vacatures dagbladen 12%
    Q1 2010: # vacatures vak- en managementbladen 4,8%
    Q1 2010: # vacatures overig 0,4%