RecruitmentMatters, nieuwe stijl

Na een tweede testronde van RecruitmentMatters’ nieuwe stijl is het nu weer wachten op alle correcties en aanpassingen. De keuze voor tweetaligheid lijkt ingewikkelder dan ik in eerste instantie had aangenomen, maar met enkele praktische verbeteringen lijkt ook dat te gaan lukken.

Verder heb ik besloten om de artikelen toch onder elkaar te gaan tonen:

image 

De reden hiervoor is dat met artikelen in een 2-koloms layout er onvoldoende informatie voor de gebruiker is om te besluiten of een artikel al dan niet interessant is. Dit kan leiden tot vermijdbaar doorklikken en daarmee tot vermijdbare frustratie.

En wat vermijdbaar is moet je dus ook . Ergo, een 1-koloms lay-out van de artikelen, maar dan dus breder dan op dit moment het geval is. Dit zal waarschijnlijk ook een iets groter lettertype betekenen, aangezien het aantal woorden op een regel anders te groot wordt. En dat laatste heeft weer een negatieve impact op de leesbaarheid…

Ik verwacht de komende twee weken nog allerlei kleine foutjes met de bouwers weg te moeten werken. Vervolgens moet er een instructie geschreven worden voor alle bloggers hoe de nieuwe versie te gebruiken en moet de database geconverteerd worden naar de nieuwe versie. Altijd een griezelig moment.

Al met al zal de nieuwe versie van RecruitmentMatters ergens in de tweede helft van mei zichtbaar worden. Als er tenminste geen onverwachte tegenvallers zijn. Ik heb goede hoop…

Geef een reactie

11 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Roel:
    Koudwatervrees heb ik niet; dankzij een fraaie speklaag ben ik ongevoelig voor een koud bad. En user experience is niet slechts iets wat ik met de mond belijd; ik leef er ook naar. Gelukkig heeft mijn technische club aangegeven dat ze uiteindelijk toch een volledige testomgeving kunnen bieden; inclusief alle data, custom functionaliteit en plugins zodat ik zeker weet of alles goed werkt. Wordt vervolgd…

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Ja, hartelijk dank voor al dit zinloze gereutel! Dankzij alle morele druk heb ik nu wel de technische club gevraagd hoe ik de conversie kan controleren voor een echte live gang. Want ik heb een hekel aan het bieden van een slechte user experience! Maar het is wel zo langzamerhand tijd om live te gaan; tenslotte zitten er ook nog een iPhone en iPad versie aan te komen…

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Ik ben bang dat na de conversie al het nodige te ’testen’ valt in de live omgeving… Waar het tijdens de eerdere tests vooral om ging was de juiste implementatie van de gewenste functionaliteit en met name de correcte werking van de tweetaligheid van het blog. Dat bleek wat meer voeten in de aarde te hebben dan eerder gedacht. Maar ondertussen is de site al twee weken klaar en moet ik nog steeds de ‘moed’ vinden om de knop om te laten zetten…

  • Marc Drees
    says:

    @Harry:
    Zonder enige twijfel kan het een leerzaam prutsers stukje opleveren. Het leven van een hobbyblogger kent altijd meer vertragingen dan gewenst. Het risico van het noemen van data is daarmee maar weer eens nadrukkelijk bewezen. Tijd is de limiterende factor; want niet alleen krijg ik nu van bezoekers de wind van voren, ook de technische club vraagt zich af wanneer ze nu eindelijk eens het eindresultaat mogen implementeren.  Met als resultaat een standaard antwoord van mijn kant: zo spoedig mogelijk…

    Het positieve deel is dat alles klaar lijkt te zijn, maar ik maak me zorgen om de conversie naar de nieuwe versie. En zo’n conversie doe je het liefst in een aparte omgeving. Maar daarvoor zou ik dus een volledige aparte omgeving moeten laten opzetten. Een beetje kostbaar…  En dan moet ik ook nog eens voldoende tijd hebben om alles te testen. Aangezien ik op softwaregebied een redelijke bitneuker ben, kost dat tijd. Heel veel tijd.

    Met andere woorden; de nieuwe versie van RecruitmentMatters is coming soon…

  • Harry B
    says:

    Tjees Marc, het is maar goed dat je niks met internet voor je werk doet, op 18 maart 2010 een “binnenkort in dit theater” plaatsen en dan in juni nog steeds niks, daar zou je zakelijk natuurlijk nooit mee wegkomen… 😉
    Sterker, ik zou je “wat een prutsers daar”-stukje zo kunnen oplepelen!