DARRL: bijzonder warrig

Logo en logotype darrl Gisteren ontving ik een persbericht met de volgende titel: DARRL zorgt eindelijk voor een goed beeld van de werving- en selectiebranche

Nou, wie wil dat niet, denk ik dan. Maar wat een vreemd woord, dat DARRL. Wie of wat is dat dan? En hoe krijg ik daarmee een goed beeld van de W&S branche?

Voldoende vragen dus en daarmee de hoogste tijd voor een nader onderzoek.

Volgens het persbericht is DARRL het resultaat van een samenwerking tussen OTYS (ATS leverancier) en OAWS (branchevereniging W&S markt). Da’s fijn, maar wat kan ik ermee? Nou, DARRL is:

  • een benchmarking platform
  • waarmee arbeidsbemiddelingsbureaus digitaal een klant- en kandidaattevredenheidonderzoek kunnen uitvoeren

Oke, het zijn dus online vragenlijsten die door kandidaten en opdrachtgevers kunnen worden ingevuld. En hoe krijg ik dan een goed beeld van de W&S markt?

Nou, niet dus. Maar dan moet je wel door deze woordenbrij heenlezen:

DARRL is een evaluatie- en benchmarkingtool die arbeidsbemiddelaars in staat stelt hun processen een beoordeling te geven op basis van de scores en feedback van klanten en kandidaten. Die scores zijn in totaal en op deelniveau te vergelijken met andere marktspelers binnen de OTYS of OAWS-groep om zo inzicht te krijgen wat  branche-eigen is en wat uniek is voor het bureau. Ook verleent de nieuwe tool gebruikers inzicht in de verbeterpunten binnen hun werkprocessen en per werknemer. Een bureau krijgt inzicht in de kwaliteit van zijn werkprocessen en consultants via een beoordeling van zijn stakeholders

Jezus, en dan te bedenken dat deze tekst door een PR bureau is opgesteld. Daar was de copywriter blijkbaar even ziek. Nou, laat ik maar eens kijken of ik op de site wat meer te weten kan komen

De homepage
De homepage van DARRL ( of is het nu darrl?) ziet er zo uit:

darrl | HomepageDe site geeft mij geen enkele associatie met een benchmarking tool. Alleen in het logo zit een bar chart en daarmee wordt mogelijk iets van een suggestie gewekt. En wat een somber beeld! Is het zo slecht gesteld met de W&S markt?

De homepage bevat verder een gruwelijke fout: de visuals voor Contact en Inloggen zijn niet te onderscheiden van echte knoppen. Dat zal me een zinloze clicks op dit scherm opleveren…

Maar daar gaat het in dit verband niet om; wat is dat DARRL/darrl nou eigenlijk? Dat is heel simpel:

DARRL/darrl is een module van de ATS applicatie OTYS waarmee vragenlijsten kunnen worden gemaakt en de ingevulde resultaten bekeken, al dan niet geconsolideerd. Dat is het in een notendop. Daarnaast kan (als er voldoende vergelijkingsmateriaal aanwezig is) het eigen resultaat worden vergeleken met het resultaat van collega bureaus; als die tenminste OTYS gebruiken.

Dat is DARRL/darrl. Dus als je OTYS gebruiker bent dan heb je er wat aan. En als je geen OTYS gebruiker bent, dan is DARRL dus een marketing tool die OTYS aan OAWS ter beschikking heeft gesteld. Hoe dan ook, je krijgt er geen beeld van de W&S markt mee. Da’s dus een ferme tegenvaller.

Geef een antwoord

3 Comments
  • Jorrit Blok
    says:

    Darrl is géén module van OTYS. Het is een zelfstandig platform. Je kunt het níet alleen gebruiken als je OTYS hebt, het werkt ook zonder dat je er een ATS aan koppelt, én het heeft een API waarop andere ATS’s kunnen koppelen. Het is een benchmark, die gratis ter beschikking wordt gesteld aan zowel OTYS klanten als OAWS leden. Dat is een mooi begin, denken wij, om eens een flink aantal bureaus zich op klanttevredenheid te laten meten. Met Darrl kun je klanttevredenheid meten bij zowel kandidaten als opdrachtgevers en intern (op het niveau van individuele consultants) als extern (in vergelijk met andere bureaus of -zoals bij OAWS- groepen van bureaus) een benchmark opbouwen.
    We denken niet dat er een somber beeld is van de ws-markt. We denken dat er een geen enkel beeld is van de kwaliteit van de verleende diensten in die markt. En dat de toon wordt gezet op basis van meningen zonder enige vorm van objectieve onderbouwing.
    Wij denken dat er goede, en minder goede dienstverleners zijn. En dat de goede de behoefte hebben zich te onderscheiden van de mindere. De enige manier om dat objectief te kunnen doen, is door iets van een standaard met elkaar af te spreken, waartegen vergeleken kan worden. Een soort kwaliteitsnorm.
    OTYS en de OAWS stellen de middelen hiervoor gratis aan haar klanten/leden beschikbaar. En we hebben er alles aan gedaan om ook gebruikers van andere ATS’s (mits lid van de OAWS) hier op aan te kunnen sluiten. We hebben bijvoorbeeld onze oorspronkelijke API op verzoek van Carerix aangepast naar een format waarin zij gemakkelijker kunnen aansluiten op dit platform.
    Tot slot: je had het natuurlijk niet met de beperkte informatie uit het persbericht hoeven doen. Om misverstanden zoals deze te voorkomen, hadden we je uitgenodigd voor ons jaarlijkse event van vorige week donderdag, waar de presentatie werd gedaan en verdere uitleg verstrekt. Het is jammer dat je er niet was, want het had zeker een beter geïnformeerd beeld opgeleverd.