Monster: resultaten Q1 2010

Monster heeft vanavond de resultaten over het eerste kwartaal van 2010 bekend gemaakt. En de cijfers zijn ronduit slecht:

 Monster: Omzetontwikkeling Q1 2008 – Q1 2010 Monster: Omzetontwikkeling Q1 2008 – Q1 2010

Desondanks is Monster bijzonder optimistisch over de resultaten van het eerste kwartaal en de verwachting voor de rest van het jaar. Redenen: bookings en 6Sense…

Bookings (en echte omzet)
Bookings zijn de afspraken met klanten over toekomstige omzet. Oftewel virtuele dollars. En daar focust Monster vrijwel volledig op. Met een simpele reden:

 Monster: Omzet- en bookings ontwikkeling Q1 2008 – Q1 2010 Monster: Omzet- en bookings ontwikkeling Q1 2008 – Q1 2010

Bookings laat een positief resultaat zien in Q1 2010. En is daarmee het enige positieve nieuws dat Monster kan vertellen. Dus gaan ze daar tijdens de conference call eindeloos op door. Maar bookings is is geen omzet. Wat moet je daar dan mee? Inderdaad; helemaal niets.

En om het verhaal nog gekker te maken, Monster verwacht in het 2e kwartaal een omzet van $210 – $220 miljoen. Dat betekent een omzet die nog altijd onder het niveau van overeenkomstige kwartaal van 2009 ligt. En niets beter is dan het eerste kwartaal van 2010

Met andere woorden, tijdens het diepste dal van de recessie was de omzet zelfs hoger dan de omzet van het huidige kwartaal of de verwachte omzet van het 2e kwartaal. En als de omzet voor het 2e kwartaal op zo’n $215 miljoen uitkomt, dan zou in vier opeenvolgende kwartalen de omzet rond de $ 215 miljoen blijven steken. Dat klinkt bij mij toch echt niet als een herstel van het resultaat in de oren.

Desondanks barst Sal Iannuzzi (CEO Monster) van het vertrouwen, getuige een tweetal statements die mij rechtop deden zitten:

our strategy is working en product innovation [6Sense] is driving growth

Ik vraag me oprecht af in hoeverre Iannuzz dit soort statements zonder blikken of blozen kan maken tegen de achtergrond van de bovenstaande omzetontwikkeling. Dit is toch wel een enorme dosis wishful thinking. Of zou hij gewoon eerst stevig aan de hashpijp hebben gezeten?

6Sense
Power Resume Search en 6Sense werden een groot aantal keren genoemd tijdens de conference call. Monster rekent op dit moment een 30% premium voor Power Resume Search ten opzichte van de reguliere CV database contracten.

De vraag is natuurlijk hoe groot (en snel) de prijserosie van dit premium bedrag zal zijn wanneer andere partijen met vergelijkbare oplossingen komen. Iannuzzi maakte overigens bij herhaling het punt dat concurrenten geen vergelijkbaar product als 6Sense hebben. Ja, ja…

6Sense zal december 2010 in Australie worden gelanceerd. En dat was een land dat niet op de oorspronkelijke uitrol stond:

Monster: Planning uitrol 6Sense Monster: Planning uitrol 6Sense

Met andere woorden, Monster houdt het voorlopig bij twee talen (Engels en Frans); Duits en Nederlands is blijkbaar een stap te ver. Wat, zoals al eerder aangegeven, waarschijnlijk zal betekenen dat Nederland niet in Q1 2011 aan de beurt is, zoals Warren Hammond (General Manager Benelux) medio april nog meldde. Maar nog later, waarmee de introductie met minimaal een jaar is vertraagd…

Monster heeft desondanks grote plannen met 6Sense. Ze lijken de ATS en HRMS markt te willen bestormen. Tenminste als ik Iannuzzi goed begrepen heb toen hij aangaf dat er nieuwe marken voor 6Sense lagen in talent acquisition en internal management solutions.

Wat bij mij vooral als een vlucht naar voren klinkt. Tenslotte is in de traditionele markt de omzet gestagneerd, laten we daarom in totaal nieuwe markten (waar Monster geen kennis van heeft) ons geluk maar eens gaan proberen. Zeer gevaarlijk. En met een grote kans op mislukkingen.

Europa
Tja, hoe is het Monster in de oude wereld vergaan? Nou, niet zo best. Tenminste, in Duitsland en Nederland. Waar als gevolg van de conservative posture of clients de omzet achterbleef. Ja, ja. Zou men met de conservative posture soms bedoelen dat klanten geen behoefte hadden de onfatsoenlijke voorstellen van Monster te accepteren? Waardoor het vacaturevolume en daarmee de omzet is ingezakt?

Belgie, Frankrijk en Italie laten overigens groeicijfers boven de 10% zien; de Nordics zitten zelfs rond de 50% maar daar is het volume marginaal. Over de omzet in de UK ben ik het groeicijfers helaas vergeten. Maar het was toen ook al redelijk laat…

Conclusie
Het gaat zeer slecht met Monster, ondanks alle fraaie verhalen over 6Sense en bookings. De omzet is sinds het 3e kwartaal van 2009 op een ongekend laag niveau aanbeland en blijft daar voorlopig. De hoop is op 6Sense gevestigd, maar de implementatie van deze technologie heeft al zware vertragingen opgelopen. Die naar alle waarschijnlijkheid verder zullen oplopen.

Ik ga die afwaardering van Monster door Goldman Sachs steeds beter begrijpen. Ik denk dat ik maar eens put opties ga kopen.

Geef een antwoord

3 Comments