MrWork: jong en volstrekt onbezonnen

Logo MrWorkVandaag is MrWork live gegaan. Een initiatief waar ik voor het eerst via Twitter over struikelde, medio november 2009. En waar ik in die tijd kort contact over had met Mees van Velzen, de jonge ondernemer achter de site.

Het heeft dus heel lang geduurd voordat MrWork het eerste levenslicht heeft gezien; tenslotte zijn we ondertussen bijna een half jaar verder. Hoogste tijd dus voor een korte verkenning!

De homepage
Dit is dan de homepage van MrWork waar ik zo lang op heb moeten wachten:

MrWork | Homepage

Dit is niet bepaald een standaard homepage. En tegelijkertijd een verwarrende homepage. Want ik zie allerlei tabjes aan de bovenkant, maar daar kan ik niet op klikken. Er is geen uitleg, alleen twee knoppen: Ik zoek werk en Ik zoek een werknemer. Fijn, maar wat kan ik op MrWork doen? Vertel het me eerst even. Dan kan ik besluiten of ik verder wil klikken.

En het is ook om een andere reden geen goed begin. Want wie is nou je primaire doelgroep? Die moet nu minimaal 1 vermijdbare extra klik doen om te kunnen zoeken.

Nog erger is: Ik kan helemaal niet zoeken! Want dit krijg ik te zien als ik op Ik zoek werk heb geklikt:

MrWork | Ik zoek werk Ik heb al een slecht humeur vanwege die rottige Euro, dus dit kan er niet ook nog eens bij! Want wat zie ik? Een verticale slider! In het scherm! Fout, fout, fout. En dan ook nog eens onnodig veel tekst die ook nog eens begint met wie MrWork is. In plaats van te vertellen wat MrWork voor mij kan betekenen. Aarrggg…

Met licht gezwollen aderen in nek en op het voorhoofd lees ik de nodeloos langdradige teksten vol stijlfouten. En vraag me af waarom mensen toch zoo zuunig kunnen zijn om die paar Euro voor een goede copywriter uit te willen sparen. Vreselijk!

Na een half uur stug doorlezen weet ik dat ik geen vacatures kan zoeken, maar dat ik MrWork moet volgen via Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn of Xing. Want:

Wij plaatsen functietitels op de sociale netwerken met een directe link naar de website van de werkgevers.

En dat is prettig volgens MrWork, want zo kan je direct contact opnemen met de werkgevers via contactgegevens op hun eigen site

Oftewel, als ik MrWork via Twitter volg dan ziet dat er zo uit:

image

Ja, dat is dus zwaar kloten! Er zitten ook allerlei andere tweets tusendoor! Zo zoek ik me natuurlijk alsnog een ongeluk. Het wordt nog erger, want dit is wat MrWork hier over zegt: Als je ons volgt op Twitter, zoek dan voor al onze vacatures op een rij naar: #mrworknl. Op die manier worden al onze andere tweets eruit gefilterd en blijven alleen de banen over.

Hoe haalt MrWork het in zijn hoofd? Mij opzadelen met het gebruik van een hashtag omdat MrWork niet heeft nagedacht over het scheiden van de vacaturestroom en zelfbevlekkende tweets! Hoe stom kan je zijn? Ja, daar heb je het al, een eerste ader is gesprongen; mijn fraaie witte oogbal heeft er opeens een akelige rode vlek bij. Het is ook echt teveel van het goede.

Het is helemaal bizar omdat ik MrWork op deze manier dus helemaal niet nodig heb. Want als ik dan toch via Twitter moet zoeken, dan maak ik toch mijn eigen zoekscriptje aan? Dan komen alle vacatures wel voorbij, inclusief die van MrWork.

Wat natuurlijk ook meteen de makke is van MrWork. Want ik moet dus op allerlei plaatsen kijken naar vacatures. In plaats van dat ik die vacatures ontvang. Wat overigens wel het oorspronkelijke plan van MrWork was.

Het verdienmodel is PPC; waarbij de click een deeplink naar de vacature op de site van de werkgever is. Via MrWork worden potentiele kandidaten dus direct bij de juiste vacature van de werkgever afgeleverd. Wat wel weer een fijn idee is voor zowel werkzoekers en werkgevers en een volgend nageltje in de doodskist van de vacaturesites.

Nog even een laatste frustratie met de site van MrWork, waardoor ik nu even bloeddrukverlager en een paar betablokkers heb ingenomen:

MrWork | Contactformulier

Gloeiende, gloeiende godver! Zouden alleen volstrekte braindeads naar deze site hebben gekeken voordat hij live werd gezet? Wat is dit toch? In plaats van zinnen met noodeloos gereutel wil ik direct een knop zien waarmee ik een bericht kan versturen! Maar nee, dit zit below the (inline) fold! Werkelijk gruwelijk.

Conclusie
De toegevoegde waarde van MrWork voor mij als werkzoeker is volstrekt duister. Twitter is een echt always on kanaal, en daarmee tevens het meest logische kanaal om vacatures van MrWork langs te ontvangen. En hoewel ik me als werkzoeker natuurlijk nooit tot Twitter of MrWork zou beperken maakt MrWork zich juist daar volstrekt overbodig.

Een initiatief van een jonge ondernemer is altijd goed. Maar als die jonge ondernemer vergeet dat zijn dienst er hoort te zijn ten voordele van gebruikers en in plaats daarvan lijkt te denken dat die gebruikers er zijn ten voordele van zijn dienst, dan heeft hij het mis. Met als gevolg dat MrWork in deze vorm geen enkele toegevoegde waarde biedt voor werkzoekers. En daarmee evenmin toegevoegde waarde biedt voor werkgevers. En daarmee…

Geef een reactie

6 Comments
  • Walter
    says:

    Helemaal eens met deze reactie, leuk dat Mees van Velzen een site heeft opgezet, maar heeft bij mij en wellicht vele anderen die een groot netwerk hebben op linkedin inmiddels de status bereikt van “shouter” wiens berichten bij mij in ieder geval in de spam box belanden. Mees van Velzen heeft helemaal niets begrepen van recruitment !!!
     

  • Dolf
    says:

    Onze taal is nog niet dood. Maar wel zwaar aangeschoten. Als copywriter word ik regelmatig links en rechts gepasseerd door ambitieuze stagelopers die de spellingcontroleknop als onderwerp voor hun profielwerkstuk hebben gekozen. Het resultaat is er dan ook naar. Maar gelukkig kostte het weinig! Als je een vertegenwoordiger in een pak van de kringloop en met een open gulp als voorbeeld noemt, dan joelt iedereen dat zoiets toch echt niet kan. Dus ergens snappen ze het wel…

  • mees
    says:

    Hallo Marc,
    Bedankt voor je analyse in de door jou bekende stijl. Ik ga met een gedeelte van je feedback aan de slag.
    Ik wil echter toch graag even reageren op de “makke van MrWork” waarop jouw (inhoudelijke) kritiek gebaseerd is. Dat de werkzoeker via ons geen vacatures kan ontvangen klopt niet. Als je even onze bio had gelezen bij Twitter, de website tekst ook daadwerkelijk gelezen had, of in ieder geval op het Linkedin icoontje op de site had geklikt, dan had je gezien dat werkzoekers ons kunnen laten weten naar wat voor baan ze op zoek zijn.  Zodra ze dit doen ontvangen ze een bericht van ons als we een vacature hebben die bij ze past. Dit is een belangrijk onderdeel van ons concept en als je de website of een van de sociale netwerk profielen goed bekeken had ook niet te missen.
    Nogmaals bedankt voor de feedback.
    Groeten,
    Mees