Het aantal faillissementen in april 2010 bij uitzenders en werving & selectiebureau’s is sterk gedaald ten opzichte van de voorgaande maand: van 20 in maart naar 14 in april! En dat is toch een goed teken te noemen.
In vergelijking met april 2009, de maand met de meeste faillissementen in de afgelopen drie jaar, is er sprake van een daling met maar liefst 33 faillissementen. En dat is toch wel een erg prettig resultaat.
In onderstaande grafiek is de grijze lijn het aantal faillissementen per maand, de rode lijn is het gemiddeld aantal faillissementen per maand, gebaseerd op het voortschrijdende jaarvolume:
Aantal faillissementen per maand en obv. voortschrijdend jaarvolume
De trend op basis van het jaarvolume gaat voor het eerst sinds de start van de recessie weer serieus naar beneden. En dat betekent dus een structurele daling van het aantal faillissementen. Een daling die zich de komende maanden hopelijk voortzet.
Sterket nog; het aantal faillissementen van de afgelopen maand is vergelijkbaar met het aantal van april 2007 (17) en lijkt daarmee weer op een redelijk normaal niveau te zijn aanbeland. Hoewel we nog lang niet op het niveau van april 2008 zijn aanbeland; met een fantastisch laag aantal van slechts 9 faillissementen…
Verantwoording
De grafiek is gebaseerd op de faillissementsinformatie van Faillissementen.com. De cijfers betreffen bedrijven binnen de BIK-code 745 (Arbeidsbemiddeling/uitzendbureau’s) die in de database van Faillissementen.com als failliet staan geregistreerd.
Simon Hartevelt
says:@Raoul
De markt sterft uiteindelijk altijd van de labels die niets toevoegen aan de markt. Dat is volkomen normaal. En in normale omstandigheden veranderen die ofwel in labels die wél iets aan de markt toevoegen, of ze verdwijnen gewoon. Ik zou zeggen dat in de hoogtijdagen van de economie het aantal labels dat niets aan de markt toevoegt doorgaans significant hoger is. Dus het is een goed teken als er daar weer meer van zouden komen. Mijns inziens.
Raoul | Payper
says:@Han, Marc
Ik ben nog in spannende afwachting van de eerder aangekondigde shake out. Is de conclusie te rechtvaardigen dat de meeste uitzendbedrijven hun kostenniveau reeds hebben aangepast aan hun (structureel) lagere omzet? En dat daarmee een shake out op basis van financieel onvermogen minder voor de hand ligt?
Blijft overeind dat er nog steeds labels zijn die niets toevoegen aan de markt en daardoor ’te veel’ zijn. In die zin gaat de markt er nog wel anders uitzien komend jaar.
Marc Drees
says:@Mark:
Geen idee, dat zou je aan Flex Service moeten vragen. Ik kijk uitsluitend naar faillissementen, en verder BIK-code 745. Mogelijk dat daar kleine verschillen door ontstaan
Mark
says:@Marc:
In hoeverre verschilt deze faillissementendatabase met de database op https://www.flexservice.com/?p=8983? Hier is het verschil namelijk nihil.