Mobiel online recruitment: waarom?

Apple iPhone Mobiel Internet heeft de toekomst, daarover zijn deskundigen en papegaaien het ondertussen wel eens. Maar is daarmee mobiel online recruitment ook automatisch de toekomst? Misschien ben je geneigd om deze vraag in een reflex met ‘Ja’ te beantwoorden. Maar het is beter om iets langer na te denken over een antwoord.

Ik heb dat in ieder geval gedaan nadat ik de nodige iPhone applicaties had getest. Tenslotte waren de testervaringen bepaald niet bemoedigend. De vraag is dus, moeten we iets met mobiel online recruitment?

De ervaring tot op heden
Laat ik allereerst eens beginnen met de recente tests van iPhone applicaties van bedrijven (Deloitte), uitzenders (Tempo-Team, Randstad), vertical search engines (Indeed, Banen.nl, JobPatrol), vacaturesites (Nationale Vacaturebank) en platform bouwers (Lokloq: ShakeYourJob).

Kort samengevat is mijn ervaring met al deze mobiele apps: bagger. De belangrijkste reden voor deze negatieve ervaring is het volstrekte gebrek aan inlevingsvermogen met de doelgroep. En die doelgroep is de werkzoeker die via zijn/haar smartphone op zoek kan gaan naar een baan. Een tweede reden is dat er geen rekening wordt gehouden met de doelen van die werkzoeker. Met andere woorden; wat wil een werkzoeker bereiken als hij/zij via een smartphone zoekt naar een baan.

Maar misschien wel de belangrijkste reden is het min of meer hersenloos kopieren van de bestaande functionaliteit naar het mobiele platfrom. Zonder dat er in voldoende mate wordt nagedacht over de beperkingen van de apparatuur; waarbij vooral het veel kleinere scherm een belangrijke rol speelt.

De belangrijkste vragen
Wat moeten vacaturesites, intermediairs en werkgevers zich afvragen wanneer ze overwegen ‘iets’ te doen met mobiel online recruitment? Ik heb geprobeerd de belangrijkste vragen op een rijtje te zetten:

  1. Wat is de penetratie van mobiel Internet binnen mijn doelgroep? Dit is natuurlijk de primaire vraag; tenslotte bepaalt het antwoord in belangrijke mate of, en zo ja wanneer, je je uberhaupt druk moet maken over mobiel online recruitment.
  2. Is het deel van mijn doelgroep dat gebruik maakt van mobiel Internet geinteresseerd in mobiel online recruitment? Samen met vraag 1 betekent dit: marktonderzoek! Verdomde belangrijk maar ook relatief simpel. Tenslotte heb je al een online recruitment site, dus wat houdt je tegen? En je hebt als intermediair of werkgever ook een heleboel bestaande resp. medewerkers waar je dezelfde vragen aan kan stellen.
  3. Wat zijn de belangrijkste doelen van de bezoekers van mijn huidige ‘gewone’ vacature- of wervingssite en zijn deze doelen ook te realiseren via mobiel Internet? Deze vraag is natuurlijk pas van enige importantie als 1 en 2 voldoende positieve feedback hebben opgeleverd.
  4. Zijn er doelen voor werkzoekers die niet met de huidige site maar mogelijk wel met mobiel Internet kunnen worden geboden? Er zijn tenslotte een aantal unieke mogelijkheden voor smartphones (geolocatie, telefoneren, SMS’en) die je niet via een normale Internet site kan bieden.
  5. Welke functionaliteit kan en wil ik gaan bieden? Dit is een natuurlijk een basisvraag; wat wil je dat een gebruiker via de mobiele online recruitment applicatie kan doen? Hierbij zijn de doelen die de gebruiker wenst te bereiken leidend, maar daarnaast kan het zijn dat je nog aanvullende mogelijkheden wilt bieden. Zorg er dan wel altijd voor dat primaire doelen van de gebruiker de meeste aandacht krijgen; de rest is tenslotte vanuit het perspectief van de gebruiker slechts nice to have.
  6. Op welke wijze kan ik mijn gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden? Hier kom je in de fase van interaction design; en voor mobiel Internet is dat natuurlijk fors afwijkend van de reguliere Internet sites. Overigens is het natuurlijk sterk aan te bevelen dat vragen en 6. tegelijkertijd beantwoord worden. En hier is externe expertise in mijn optiek onmisbaar.
  7. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn doelgroep een vergelijkbare ervaring heeft met mijn bedrijf; ongeacht het kanaal (Internet, mobiel Internet, telefoon, etc.) waarlangs zij contact met mij zoeken?

Daarnaast zijn er een hele serie meer technische vragen die beantwoord moeten worden. Maar dat is pas van belang nadat je heb vastgesteld of, en zo ja wat je wil gaan bieden via mobiel Internet. Maak nooit de fout om te beginnen met de technische aspecten om pas daarna aan je gebruikers te denken. Dan weet je in ieder geval zeker dat het resultaat zal tegenvallen.

Een laatste tip: Als je besluit om een mobiele applicatie te ontwikkelen, zorg dan ook dat je voorbereid bent op de komst van de tablet computers (je weet wel: de iPad en haar collega’s).

Zijn er zaken die ik ben vergeten of die naar jouw mening niet kloppen? Laat het weten!

Geef een antwoord

14 Comments
  • Arno
    says:

    Ik haak een beetje laat aan in de discussie :-S
    In het algemeen kun je stellen dat steeds meer surfgedrag mobiel plaats vindt. ‘Portals’ als Facebook, Nu.nl en Hyves hebben het tipping point al bereikt: meer via mobiel dan via PC benaderd.
    Dit betekent dat ook werkzoekenden in hun informatievergaring mobiel steeds meer gaan gebruiken. Wesley merkt op dat de uiteindelijke sollicitatie nog via de PC zal gaan maar ook dat zal gaan veranderen. Pas op met een te beperkte scope voor de mobiele site.
    Volgens mij zal de ‘app’ overigens grotendeels uitsterven, de meest noodzakelijk functionaliteit en interactie kan prima in een mobiele website worden vervat.  Zeker met de komst van HTML5.
    Volgens mij hoef je niet dezelfde ‘ervaring’ te geven als op je ‘vaste site’. Mobiel is less immers more, de gebruiker is meer aan het snacken dan aan het dineren en verwacht dus ook geen ‘5-sterren maaltijd’ binnen te halen. Toch wordt er wel steeds meer gesnackt en het smaakt naar meer!

  • Cor Rietman
    says:

    Of mobiel internet echt interessant voor recruiters weet ik niet. Ik kan me de vragen van Marc Drees goed voorstellen.
    Ervaringen in de USA leren dat dankzij geavanceerde telefoons daar nu opeens groepen toegang tot internet krijgen die dat daarvoor niet hadden; zoals ouderen. Zie onderzoek van Pew.
    Zo kan het ook met de iPad gaan. Wat nu vooral een gadget lijkt, is voor sommige mensen straks misschien wel een laagdrempelige kennismaking met sommige PC-functies, zoals internettoegang.
    Voor deze groepen kunnen eenvoudige applicaties via telefoon of iPad helpen om online in verbinding te staan met familie/vrienden, bedrijven en instanties zonder dat ze zich hiervoor hoeven te verdiepen in de werking van een PC.

  • Marc Drees
    says:

    @Jolande:
    De App komt binnenkort terug met een update. Navraag bij Gordon Lokenberg (Lokloq) leerde me dat een nieuwe versie op komst is en dat tegelijkertijd een administratieve omzetting plaatsvindt waardoor de App tijdelijk niet vindbaar is. Maar als alles goed gaat is er binnenkort een gloednieuwe en verbeterde ShakeYourJob beschikbaar

  • Marc Drees
    says:

    @Wesley:
    Het is uitstekend dat een bedrijf experimenteert met mobiele applicaties. Maar net als bij sociale media moet er wel een plan/idee achter zitten wat met name te maken heeft met het stellen van vragen zoals de 6 die ik hierboven heb geformuleerd. En hier heeft Tempo-Team natuurlijk wel wat steken laten vallen.

  • Bas Westland
    says:

    @marc Onder 6. zeg je dat de vragen ? en 6. tegelijkertijd beantwoord moeten worden. Getal is weggevallen.

    Inhoudelijk denk ik dat je inderdaad moet foucsen op wat je met een mobiel kunt en met een PC niet of slechter. Dus inderdaad locatie, SMS en bellen. Ik denk dat mobiel vooralsnog de oriëntatie en het eerste contact ondersteunt en niet meer.  Dus denk aan: stuur een “bel me SMS” naar de recruiter of “bel direct met de recruiter/collega/je manager”, het instellen van een SMS alert voor een baan van je voorkeur, toon banen in mijn directe omgeving.

    Verder geloof ik meer in een site die een mobiele browser herkent en op basis daarvan een andere meer op mobile gerichte functionaliteit toont, dan in apps.

  • Wesley Hendriks
    says:

    @Tim: Tempo-Team heeft ook een mobiele website (voor elk mobiel toestel geschikt) ;o)
    Persoonlijk  ben ook ik van mening dat het voor werkzoekenden op dit moment nog een “nice to have” applicatie is. Toch zit ik met de komst van mijn Iphone met regelmaat op de bank te zoeken naar huizen (met de Funda App) maar echt reageren zal ik waarschijnlijk ook op de pc doen.
     
    Misschien ben ik wat gekleurd omdat ik voor Tempo-Team werk maar ik vind het wel erg gaaf dat mijn werkgever hier mee aan het experimenteren is. Of het op deze manier de toekomst heeft durf ik ook niet te zeggen….Maar is het met social media vaak niet een kwestie van proberen?

  • Bas van de Haterd
    says:

    Goed stuk, goede vragen, ik heb er ook nog steeds geen antwoord op. Wat is de toegevoegde waarde van mobiel in recruitment? Op dit moment verdomde weinig.
    De enige toegevoegde waarde die ik zie is wanneer we niet enkel altijd online zijn (zoals nu wel vaak het geval, zeker in mijn geeky omgeving, dus als je online marketeers zoekt heb je een doelgroep), maar ook altijd met gps bekend. Oei, eng, privacy. Pas wanneer je telefoon dus in staat is te stellen: goh, je bent wel 20% van je tijd hier, zou je misschien geen baan hier zoeken…. Dan is er iets van toegevoegde waarde. Een soort location based platform dat automatisch, als je als gebruiker dat wilt natuurlijk, op basis van je gedrag suggesties doet m.b.t. banen die je ‘gemak’ bezorgen (minder reistijd bijvoorbeeld) en ook nog eens voldoen aan al je baan criteria.
    Anders dan dat… deel ik je mening in deze geheel en stel ik deze vraag ook al tijden aan mensen die er zo stellig in geloven. Recruitment voor de ipad is echter al weer makkelijker, dat voelt als een gewone PC en is dus veel normaler om mee te werken / solliciteren. Maar daar hoef je dan ook geen nieuwe apps voor te bouwen…

  • Marc Drees
    says:

    @Tim:
    Het kan natuurlijk een aparte App zijn, maar ook een mobiele site. In het laatste geval hoef je niets te downloaden. Daarmee veranderd er overigens niet al teveel ten opzichte van de huidige situatie; ook dan moet je naar de sites van individuele uitzenders toe om vacatures te bekijken. Of je gebruikt een aggregator als Indeed, SimplyHired, etc. met het risico dat je niet langer actieve vacatures te zien krijgt.

  • Tim ter Bogt
    says:

    Als werkzoekende ben ik toch niet van plan om van alle uitzenders een aparte APP te downloaden? En als ik dan vervolgens van mijn IPhone overstap op een Android kan ik alles weer opnieuw downloaden. Ze moeten werk zoeken makkelijk maken en niet het initiatief bij mij neerleggen.

    Daarnaast is het volgens mij ook nog eens geld over de balk gooien voor de uitzenders want je moet voor elk mobiel toestel weer een andere APP ontwikkelen, zie bijvoorbeeld het voorbeeld van Tempo-Team die een APP maken voor IPhone en vervolgens ook nog één voor de Android. Goed ze hebben er wel wat PR voor gekregen maar volgens mij is het niet de tijd om lekker veel geld uit te geven.

    Op de website van Creyf’s zag ik dat hun website tegenwoordig ook mobiel bereikbaar is. Zij hebben het naar mijn inziens wel goed begrepen, een mobiele website op elk toestel (heb de blackberry browser niet getest) goed/snel bereikbaar en het enige wat je kunt doen is vacatures zoeken/solliciteren en vestigingsgegevens zoeken.  

    Wat wil je nog meer? Back-to-basic en lekker simpel.