Recruitment & Search

Search is één van de meest krachtige wapens in Recruitment. Het pro-actief benaderen van mensen met een direct contact. Dankzij Google & LinkedIn is Search een stuk makkelijker geworden. Waar je eerst ellenlang moest Long- en Shortlisten, is nu binnen een handomdraai iedereen te vinden. Bellijsten zijn zo samen te stellen. Ook zijn er USB sticks met 100.000-en CV’s voor een habbekrats beschikbaar. En dan……

Vandaag werd ik gebeld door een Account manager van een groot Jobboard: “Goedendag Mijnheer Elberg”. Sorry, ik heet Van Elburg. “Spreek ik dan wel met RAVE Recruitment? Nee, met RAVE-cruitment! Nog geen minuut aan de lijn en dit persoon wist mijn allergie al aardig op te wekken. Verkeerde naam en verkeerde bedrijfsnaam. Weg kans op slagen. Triest was ook dat deze schermde met andere namen. In zijn val dus ook nog andere organisaties meetrekken. Je zou er mee samenwerken.

Search is een ingewikkeld spel dat je niet aan juniors overlaat. Je hebt maar 1 kans voor de eerste indruk. Kwantitatieve aantallen lijken leuk, maar als de bellijst wordt afgewerkt met blunder na blunder, ontstaat er niet alleen ergernis tegenover jou als organisatie, maar in het verlengde daarvan ook als consument. Een allergie voor een Brand is snel geboren. “Gisteren gebeld door een recruiter van bedrijf X. Wat een baggerclub”. Zal deze gedachte wegvallen als de gebelde kandidaat besluit een nieuwe internet aansluiting te nemen? Bij het tanken? Of bij het kiezen van een nieuwe TV?

Het gaat om werk. Een baan is veiligheid en zekerheid. Search telefoontjes zijn indringende contacten dus. Dat laat je dan toch niet over aan mensen die het niveau “Sportaanbieding 6 weken Telegraaf” niet overschrijden? Goed nadenken dus, voordat je Search werkzaamheden aan externe partners uitbesteedt. Niet alleen beoordelen op stuksprijs. Vooral ook kijken naar:

  • Locatie & Branding van de bel partner
  • Associatie die het oproept bij de te bellen kandidaat
  • Ervaringsjaren van diegene die belt
  • Trackrecord van de bel partner

Ook qua kans van slagen zal de ervaren partij net iets meer doen.

  • Checken van profielen
  • Luisteren naar “koopsignalen”
  • Doorvragen
  • Enthousiasmeren
  • Proces handeling

Dit alles zonder klef of zeikerig te worden of enkel voor de quick win te gaan. Ook zijn/haar naam is in het spel. Nergens gaat het gezegde “de eerste klap is een daalder waard” zo op als bij Search. Beter gelijk raak dan toch?

Geef een antwoord

2 Comments