Sitefive: een slechte 1 april grap?

Logotype Sitefive Mijn interesse werd automatisch gewekt door een persbericht met de volgende titel: Zoekmachine met duizenden beroepen zet bemiddelaars buitenspel. Een nieuw initiatief in online recruitment; zoveel was zeker. Maar wat een cryptische titel!

Helaas werd de titel gevolgd door een rammelende eerste alinea. Maar als ik het goed begrijp gaat het over de lancering van een site met de naam: Sitefive. Die het blijkbaar makkelijk maakt om een professional online te vinden, met anderen te vergelijken en direct te boeken. Maar wat heeft dat nou weer met een zoekmachine met duizenden beroepen te maken?

Zeldzaam geouwehoer
Het persbericht is een eindeloze en chaotische woordenbrij waar de gemiddelde lezer al na twee zinnen zou afhaken. Maar helaas moet ik, met ernstig gekromde tenen, doorlezen. En uiteindelijk wordt mijn vasthoudendheid beloond. Want dit is wat ik vind:

Sitefive heeft nieuwe search & match tools ontwikkeld waarmee organisaties kunnen zoeken in één grote gestructureerde (internationale) database.

Mijn eerste vraag is natuurlijk: nieuwe search & match tools, zijn er daar al niet voldoende van? Natuurlijk, maar waarschijnlijk bedoeld de schrijver dat het om een classsificatiesysteem gaat. Zoals ook uit de volgende zin blijkt:

Hiertoe heeft Sitefive duizenden beroepen en specialismen van professionals in de zakelijke dienstverlening, culturele sector, zorg en wetenschap op overzichtelijke wijze in kaart gebracht.

Oke, dat begrijp ik: een taxonomie. Maar wat is daar nou bijzonder aan? En vervolgens wordt ik in verwarring gebracht; want blijkbaar gaat het niet om beroepen en specalismes van professionals, maar om die professionals zelf:

De professional presenteert zich via een up-to-date profiel in het eigen domein, met het eigen specialisme, ervaring en kwalificaties.

Ahhh… Sitefive is een CV database van ZZP’ers. Zeg dat dan meteen! Wat een geouwehoer…

Waarbij maar weer eens duidelijk wordt dat tekstschrijven een vak is. En vak waar de schrijver van het Sitefive persbericht absoluut geen kaas van heeft gegeten. Nou maar hopen dat de site een betere indruk maakt.

De homepage
Dit is de homepage van Sitefive:

Sitefive | Homepage

Ik kan hier zoeken naar professionals. Nou, zoeken… Ik kan op twee manieren ‘zoeken’. Door een trefwoord in te vullen in het tekstvak, waarbij ik 1 (lees: één) functiebenaming kan kiezen uit de benamingen die overeenkomen met mijn trefwoord. Of ik kan de door Sitefive gepresenteerde hierarchie in 5 (lees: vijf) stappen aflopen om tot 1 (lees: één) functienaam te komen.

Jawel, ik kan uitsluitend op functienaam zoeken, en dan nog slechts 1 (lees: één) functienaam. Een andere mogelijkheid bestaat er niet. Volstrekt stompzinnig.

Het zoekproces. In gruwelijk detail…
Sitefive gloeit om volstrekt onverklaarbare redenen van trots als het om haar zoekproces gaat. Die ze als volgt aanprijst: In vijf muisklikken te vinden. Serieus. En het leek me aardig om die vijf stappen hier in volle glorie te laten zien. Met de uitleg van Sitefive erbij. Geloof me, het is hilarisch.

Stap 1:Sitefive | Uitleg stap 1

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 2: Sitefive | Uitleg stap 2

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3:Sitefive | Uitleg stap 3

 

 

 

 

 

 

 

Stap 4: Sitefive | Uitleg stap 4

 

 

 

 

 

 

 

Stap 5:Sitefive | Uitleg stap 5

 

 

 

 

 

 

Heb ik overdreven? Voor alle duidelijkheid; ik ben verplicht die vijf stappen door te lopen. En ik kan op geen enkel moment zien hoeveel ZZP’ers er nog in mijn selectie overblijven…

Ik heb een half uur zitten sniklachen en me minstens drie keer verslikt in een katjang pedis nootje. Welke hersenloze idioot heeft dit verzonnen? Sitefive is nog tien keer erger dan Werk.nl!

Vreemde zoekresultaten
En bij een beperkte dekking van ZZP’ers per individuele functie eindigt je zoekresultaat niet zelden in een leeg scherm. Maar toevallig struikelde ik over dit pareltje:

Sitefive | Zoekresultaat

Ja, hier schiet ik echt wat mee op…

Ik heb de handdoek in de ring gegooid. Deze site is volstrekt zinloos.

Conclusie
Het is overduidelijk; de makers van Sitefive hebben geen kaas gegeten van online recruitment. Desondanks hebben ze hun mening klaar over bestaande spelers in deze markt:

Uitzendbureaus, intermediairs en agenten blijven ‘werknemers’ vanuit hun dure kantoren benaderen via vacature-, project- en ‘klus’beschrijvingen, hetzelfde model dat ook alle job- en postingsites nog  hanteren. Ook schermen bemiddelaars hun databases af voor anderen, vanuit korte termijn winstbejag. Anderzijds zijn de vele social- en businesscommunities vooral gericht op netwerken en niet op new business of acquisitie. Bovendien zijn zij veelal onnodig complex en ongestructureerd

Ja, die andere knoeiers toch…

Maar er is mogelijk een simpeler verklaring. Gezien de lanceringsdatum kan het niet anders. Sitefive is een grap:

image 


Achtergrond
Sitefive is geregistreerd door THISS BV. Dit bedrijf heeft als enig bestuurder Master Communications BV, waarvan Eduard Vos de eigenaar is.

Het business model voor Sitefive is gebaseerd op een jaarlijkse contributie van EUR 179, te betalen door de ZZP’ers. Daarvoor krijgen ze de garantie dat ze volstrekt onvindbaar worden opgenomen in de database van Sitefive…

Geef een antwoord

7 Comments
  • Eduard Vos
    says:

    Het is 1 april. We zijn voorstander van maximale transparantie en dus ook van meningen over en kritiek op het concept van Sitefive. Wel is de beschrijving van de auteur inmiddels enigszins gedateerd. We ontwikkelen de tool gestaag verder en hebben uitbreidingen en verbeteringen aangebracht aan het oorspronkelijke concept. Het enthousiasme over en gebruik van de tool ervaren we niet alleen in de private sector maar ook in de publieke sectoren Onderwijs, Zorg en Overheid. Met name voor structurele vergroting van interne transparantie, mobiliteit en professionalisering van organisaties. We streven ernaar om volgend jaar 1 april meer goed nieuws te kunnen melden.

  • Frans
    says:

    Ik ruik astroturf, Paulina ;-). Als ZZPer in de creatieve industrie vind ik Sitefive vrij amateuristisch en functioneel ontoereikend overkomen, met name op gebied van gebruiksgemak en vindbaarheid. Ook bij hun betrouwbaarheid heb ik mijn vraagtekens – op internet is al snel te achterhalen dat een tweede bedrijf van oprichters Vos en Mol, Hotheads Holding BV, met dezelfde doel als Sitefive momenteel in staat van faillissement verkeerd. Ik zie in Sitefive geen vervanging of concurrentie voor LinkedIn en vele anderen.

  • Paulina
    says:

    Ach, zo werd en wordt er ook geklaagd over Linkedin en Facebook en de warboel waarin je daar terecht kan komen. Maar ik heb even gekeken op Sitefive en ik vind dat je er echt heel veel mee kan doen als professional. Je kunt – nog steeds gratis en dat blijft het kennelijk (fijn!) – een duidelijk workbook invullen en ook goed bijhouden met wie je werkt.
    Maar wat ik vooral belangrijk vind, is dat je gewoon een beroep kunt intoetsen of zoeken en dat je ziet wie dat allemaal doen. Ik denk wel dat dit bedoeld wordt met Het Nieuwe Werken.
    Dus Madelief, dit is je eerste enthousiaste bericht!

  • Aad-Jan
    says:

    Op aanraden van Michiel Mol (oprichter van Lost Boys) ben ik een tijdje geleden op de site terechtgekomen.
    Onbegrijpelijk dat iemand als Mol zijn naam durft te koppelen aan iets dat zo slecht in elkaar zit…

  • Madelief
    says:

    Helemaal mee eens.
    Toevallig belandde de betreffende eigenaar tussen mijn LinkedIn contacten. Via de groep Freelance Opdrachten roept iedereen elkaar op te linken met elkaar. Erg slecht idee overigens weet ik nu.
    De groep, en ik dus ook, werden plat gespamd door SiteFive met een of meerdere berichten voor elke nieuwe ‘klant’. Dat gaf me al een slecht gevoel. Gelukkig niet ingegaan op de uitnodiging om me gratis te laten opnemen want inderdaad de site voegt helemaal niets toe aan wat al bestaat. Ik heb me ook verbaasd over de gebruiksonvriendelijkheid er van.
    Ben benieuwd hoeveel mensen er gratis op staan ondertussen (want dat kan je niet zien) en hoeveel vergeten hun abonnement op te zeggen. 5000 a 179 euro is toch leuk.
    Ik moet het eerste enthousiaste bericht nog lezen.. dus wie volgt.