Recruitment & LinkedIn

Heel vroeger had ik een collega die overlijdensadvertenties uitknipte en deze in een map stopte. 3 maanden later werd het bedrijf van de overledene gebeld met de vraag of er wellicht nog openstaande vacatures waren. Letterlijk over lijken. De commerciele tijger laat zich door niets stoppen. En toen was daar LinkedIn’s Company following….

De ware Headhunter springt vandaag een gat in de lucht. Nog nooit was Long- & Short listen zo makkelijk en eenvoudig. Human Capital ligt letterlijk op straat via LinkedIn’s Company following. Mutaties, switches,  promoties, you name it, niets staat in de weg om dagelijks je rondje klanten en kandidaten van een belletje te voorzien. De meest gehaaide recruiters & searchers staan nu al keurig tussen het lijstje followers. Headset op en bij de eerste de beste verandering gelijk in de telefoon. Een beetje bedrijf heeft per dag wel 10 mutaties. Dit maal 20 followers levert als snel zo’n 200 telefoontjes op van commercielen die maar wat graag actie wensen te ondernemen.

Als kandidaat passief een organisatie volgen, betekent diverse belletjes van diverse searchers met de vraag om te switchen. Elke kandidaat die een bedrijf verlaat, betekent een openstaande vacature, is nu zichtbaar, en wordt op zeker nagebeld door tig bureaus.

Grote vraag.. Willen we dat, waar leidt het toe, en hoe gaan we hier mee om?

209360cookie-checkRecruitment & LinkedIn
Geef een reactie

3 Comments
  • Thomas Waldman
    says:

    Waarom zouden we het niet moeten willen? Het enige wat er gebeurd is dat die Headhunters weer een stukje markt verliezen aan Het Netwerk. Het enige dat veranderd is dat de markt transparanter wordt voor eenieder die wil kijken, zo blijft er op termijn niets meer over voor de netwerkers. Zielig, maar tijd zat om zich om te scholen tot social media specialist.

    0
    0
  • Rob van Elburg
    says:

    Hopelijk heb je gelijk Jeroen. LinkedIn windt er in ieder geval geen doekjes om:
    “You like to be on the inside track at companies of interest to you—hear about key developments such as who’s joined, left or been promoted, business opportunities and job openings. You can follow such companies on LinkedIn, so you are always in the loop.”

    Commercianten zien al gauw een reden voor een belletje. En je weet vast hoe het gaat in Engeland: “Niet aan de telefoon, is niet aan het werk”.

    0
    0
  • Jeroen
    says:

    Grappig om te zien dat er mensen zijn die nog steeds elke nieuwe online feature zo schromelijk overschatten. Zo`n extra handigheidje (meer is het in mijn ogen niet) zal echt niet leiden tot een massale verandering in het acquisitie gedrag van commercianten. Los even van het feit dat uiteraard niet elke volger per elke mutatie een telefoontje zal gaan plegen.
    De informatie die beschikbaar komt door het `followen` van organisaties is uiteraard ook reeds via andere kanalen beschikbaar. Daarnaast is het moment van updaten ook niet per definitie het ideale moment om acquisitie te gaan plegen. Veelal worden mutaties pas gepleegd op het moment dat de stoelendans reeds in volle gang is —-> 1 stap te laat.
    Het zorgt er ook alleen maar voor dat commercianten (voornamelijk recruiters in dit geval) door de bomen het bos niet meer zullen zien. Er zijn steeds meer informatiekanalen waar veel niet relevante informatie beschikbaar komt (zie Twitter).
    De onbegrijpelijke drang om zogenaamde innovaties te herkennen en hierop mee te liften leidt alleen maar tot laksheid van recruiters en drijven ze steeds meer af van de core business; echt in contact staan met mensen.
     
     

    0
    0