Een aantrekkende arbeidsmarkt? Waar dan?

Intelligence Group | Bent u klaar voor de aantrekkende arbeidsmarkt Intelligence Group komt met de actie: Bent u klaar voor de aantrekkende arbeidsmarkt?. Nou weet ik niet precies of iedereen er klaar voor is, maar ik weet wel dat om een aantrekkende arbeidsmarkt te krijgen er eerst iets met de economie moet gebeuren.

Tenslotte is er een gezonde economie nodig om een aantrekkende arbeidsmarkt te krijgen. En met dat eerste wil het nog niet echt vlotten. Met als logisch gevolg dat het met dat tweede nog wel even meevalt. Of tegenvalt, net wat je wilt.

De economie zit op dit moment in een interbellum. Er is enig herstel van vertrouwen, en dat vertaald zich vooral in een herstel van de uitzendmarkt. Ondertussen zijn de overheidsstimuli in de VS uitgewerkt en stort dat land zich in de ‘volgende’ recessie. Om niet achter te blijven hebben de Eurolanden een eigen crisis gerealiseerd dankzij de Euro. Met als gevolg enorme extra uitgaven die als bezuinigingen in de diverse landen moet worden terugverdiend.

Met andere woorden; dat broze ‘herstel’ van de economie (te danken aan massale overheidssteun) komt aan zijn einde en de 2e helft van 2010 lijkt zich tot een deja vu te ontwikkelen van de eerste helft van 2009. Gezellig…

En daarmee zal er voorlopig geen aantrekkende arbeidsmarkt komen. Nu is het natuurlijk nooit slecht om je voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen, maar de vraag is waar je prioriteit aan geeft. En dan lijken er voorlopig wel belangrijker zaken zijn die om aandacht vragen dan een in een verdere toekomst liggende, aantrekkende arbeidsmarkt.

Maar Intellligence Group lijkt als een Ben Bernanke (voorzitter van de Amerikaanse FED) overal positieve signalen te zien. Of wil de markt overtuigen van die positieve signalen. Om vervolgens enige omzet te maken met een Zomeractie:

Ontvang nu 25% korting op uw doelgroeprapport en betaal slechts € 3.712,50

Nu zou ik dat ‘slechts’ tussen haakjes willen zetten. Want een kleine vierduizend euro om inzicht te krijgen in mijn doelgroep is een fors bedrag! En geld dat je beter had kunnen besteden aan acties die een directer rendement opleveren.

Daarnaast is het zelden zo dat je als bedrijf slechts 1 doelgroep hebt. En jawel, voor elke volgende doelgroep mag je ook nog eens EUR 2.475 neertellen. Dan loopt het dus al snel in de papieren.

Hoewel het kennen van de doelgroep(en) en het daarop inrichten van arbeidsmarktcommunicatie en concrete wervingsacties natuurlijk een goede zaak is, lijkt het me erg prematuur om daar nu mee te beginnen. Tenzij je net als Intelligence Group en echte bull bent en denkt dat de krapte op korte termijn los gaat barsten. Want dat zou wel eens een kostbare vergissing kunnen zijn. Zelfs met een korting van 25%.

212180cookie-checkEen aantrekkende arbeidsmarkt? Waar dan?
Geef een reactie

3 Comments
  • Karlien Donders
    says:

    @Marc:
    Natuurlijk is dit nu niet de prioriteit, maar als je bestaansrecht afhangt van het nog wèl binnen krijgen van talent, is het verstandiger om dit op goedkopere, slimmere manieren te doen dan via externe bemiddelingsbureaus.

    In deze periode geldt dit natuurlijk wel meer voor de grotere bedrijven die nog relatief goed hun hoofd boven water kunnen houden, maar wel op hun budgetten moeten letten.

    0
    0
  • Marc Drees
    says:

    @Karlien:
    Goede mensen zijn altijd moeilijk te vinden; in economische voorspoedige en minder voorspoedige tijden. Ook in deze crisis zijn er altijd bedrijven op zoek naar talent en hoogwaardig talent is en blijft schaars.
     
    Maar als ik op dit moment als bedrijf worstel om boven te blijven heb ik wel iets belangrijkers aan mijn hoofd dan mijn werkgeversmerk. Zonder bedrijf is er ook verdomde weinig  aan een werkgeversmerk…

    0
    0
  • Karlien Donders
    says:

    Ik ben er toch ook van overtuigd dat de arbeidsmarkt gaat aantrekken, inderdaad met dat er economisch herstel komt, maar het gaat een keer komen. Hoe dan ook. En dan lijkt het mij inderdaad zaak voor bedrijven om hier vroegtijdig op in te spelen om zichzelf als werkgeversmerk te positioneren. Dat gaat namelijk niet over 1 nacht ijs. En als je pas begint wanneer je de pijn voelt, ben je al te laat.

    Tja, zonder deze overtuiging waren wij niet met ons bedrijf begonnen… 

    Deze overtuiging wordt ook versterkt doordat wij signalen vanuit verschillende bedrijven krijgen dat ze al meer moeite hebben met het vinden van goede, voornamelijk hoogopgeleide, werknemers. En daarnaast willen bedrijven graag de recruitment binnenshuis professionaliseren zonder dat ze voor gangbare functies afhankelijk zijn van externe (kostbare) werving.

    0
    0