Een periodiek onderzoek van Forrester naar kenmerken van de Amerikaanse Internetgebruiker heeft een aantal uitkomsten die relevant zijn binnen het domein van sociale media. Hoewel de informatie natuurlijk niet zomaar kan worden vertaald naar de Europese of Nederlandse consument bestaat er ongetwijfeld wel enige overeenkomst.
Wat ik erg interessant vond zijn enkele uitkomsten op de vraag: How often do you participate in the following social activities online, at least monthly. En dan met name de uitkomsten op de vragen Read blogs, Comment on someone else’s blog, Read customer ratings/reviews of products or services, Post ratings/reviews of products or services.
Dat ziet er namelijk als volgt uit:
Met andere woorden, lezen van een blog posting of een rating/review gebeurt aanzienlijk vaker dan het reageren op een blog posting danwel het zelf plaatsen van een rating/review. In beide gevallen lijken de ratio’s mij in ieder geval aan de zeer hoge kant liggen. En dan bedoel ik de ratio tussen het aantal lezers en het aantal respondenten.
Want volgens Forrester zou dus 43% van de lezers een reactie plaatsen op een weblog. Misschien zijn Amerikanen veel eerder bereid een reactie te plaatsen, maar het lijkt me zeer sterk als bijna de helft van de lezers van een blog posting een reactie plaatst. Volstrekt buiten proportie.
Hoewel minder extreem is ook bij rating/review sites het percentage plaatsers nog zeer hoog: 25%. Omdat een rating/review plaatsen meer werk is dan een reactie bij een blog posting is het lagere percentage logisch te verklaren. Maar het betekent nog steeds dat 1 op de 4 bezoekers van een rating/review site een bijdrage levert. En ook daar lijkt me niet veel van te kloppen.
Chris Stapper
says:Interessante getallen inderdaad. Zou het onderzoek gekleurd zijn doordat alleen mensen die reageren op blogs reageren op het onderzoek?
43% lijkt me enorm, het zou me verbazen als meer dan 20% van de gebruikers reageert op een blog..