- End-user (Groot/midden/klein) + profit & non profit
- System Integrator
- Specialist (Produkt of Deta)
- de Freelancer..
Een toelichting:
Ad 1)
ICT is hier nooit core-business. Denk aan Heineken. Bier verkopen telt hier primair. ICT is hier ondergeschikt aan en dat merk je in de functie van ICT-er. Vaak werkt men hier met CAO en enkel voor management is er flink geld te verdienen. Meestal niet voor de “taal specialist”. Hier wel steeds meer investeringen tbv online. Denk aan Wehkamp. Nu toch echt een online homeshopper waar het eerder bestellen via de catalogus betrof. Vaak hoe kleiner de end-user hoe meer men kan/mag doen.
Ad 2)
De ICT reuzen. ICT is hier wel core-business. Elke schooverlater adviseer ik hier te beginnen of het nu Cap, Sogeti, Ordina of Atos etc is. Veel leren, veel meemaken en een prima bodem voor een carriere. Leuk hier is natuurlijk de lease-auto en het “cafetaria model”. Een nadeel is er ook. Niet iedereen kan CEO worden en het uurtje-factuurtje komt wel eens in conflict met persoonlijke wensen.
Ad 3)
De specialist. Hier begint het geld verdienen. Vol inzetten op een tool of een taal. Ook riskant! Het produkt ingehaald door de concurrent, weg specialisatie! Vaak veel reizen hier ook met Nederland, Europa of zelfs de wereld als werkterrein. Hier ook veel Deta-vast. Duur ingekocht uit bijvoorbeeld 2 en hierna aangeboden aan 1. Publiek geheim dat dit niet altijd soepel loopt bij overname. Vooraf goede afspraken maken dus.
Ad 4)
Deze weg wordt vaak bewandeld door “taal techneuten” (SAP, JAVA, Etc). Ken iemand die al 15 jaar als freelancer Cobol zit te kloppen bij hetzelfde bedrijf. Hij woont in een van de mooiste huizen van Breda. In vaste dienst bij 1? Neuh… hij kijkt wel uit!
De groep die zich het meest roert op de arbeidsmarkt zit nu in 2 en is tussen de 28/35 jaar. Huisje, boompje, beestje doet anders denken. Men onderkent de nadelen van 2, maar twijfelt voor 1, 3 of 4 te kiezen. Salaris niveau van deze groep is veelal tussen de 45 – 60K. Bij elk intake gesprek herken je voordelen van alle deze segmenten, maar de nadelen ook. Men kan & wil kiezen, maar juist dan wel als al deze keuzes inzichtelijk gemaakt zijn.
Zo wil men wil best naar 1, maar hier loopt het bijna altijd stuk op lease. Men raakt de auto kwijt en men ziet hier niets voor terug. Misschien toch eens een goed idee om te adverteren met: EUR 2500 Leasevergoeding t.b.v. prive aanschaf auto?