Op de markt, daar is je gulden een………

Wie kent deze kreet nog? Verdwenen na de invoer van de EURO, maar hiervoor dagelijks op radio en TV.  Volgens de meest gangbare definitie is een markt een plek waar koop en verkoop samenkomen. Ook in Recruitment is er sprake van vraag en aanbod. Men wil een nieuwe medewerker of men wil een nieuwe baan! Eigenlijk zijn alle tools er op gericht vraag en aanbod zo makkelijk en eenvoudig mogelijk op elkaar af te stemmen. Het inzichtelijk en overzichtelijk maken van een markt. Wat zien we hier zoal van…

Laatst heb ik met een collega recruiter de source technieken van Google wederom doorgenomen. Het Shock & Awe was niet van de lucht. Prachtig natuurlijk al die codes en het bereik. Alleen, in welke mate is Google een markt? Men komt dan al snel uit bij de discussie actief werkzoekend en inactief werkzoekend. Via Google bereik je snel een bak vol met data van inactief werkzoekend. Maar wat moet je ermee? Een dag bellen, struinen, klikken en dan niet verder komen dan 0 op het rekest, juist omdat in het resultaat geen vraag zit?  

Ongeveer hetzelfde zien we ook bij LinkedIn. Ook hier prachtige profielen, maar niet altijd een markt. LinkedIn trekt hier echter hard aan, zoals laatst ook wel bleek tijdens TRU Amsterdam. Nee, inmails gaat men niet vrijgeven om rendement op volume te krijgen, bang dat men is voor SPAM. Men zal er wel alles aan doen om zo dicht mogelijk tot het begrip markt te komen. Er zullen vast snel codes komen van per direct beschikbaar, actief op zoek oid. Het begrip markt voeden dus voor wat betreft vraag en aanbod.

De voorsprong van een markt hebben de Jobboards nog steeds. Acute en noodzakelijke invullingen drijft organisaties dus naar deze platformen. Niet omdat men meer data en/of profielen heeft, maar omdat het een markt betreft. Dat iedereen vanuit social networking tot een nieuwe baan zou komen is anno 2010 geen zekerheid. Er zijn meer slapende dan actieve profielen en ondanks een groei van Social Media is het nog maar de vraag of juist deze investeringen immer tot aanname op elk gewenst moment zullen leiden. De markt staat hier nog fier overeind en neigt, vooralsnog, eerder naar vacaturebanken dan naar Social Media platformen. In de USA adverteren Google & diverse sociale platformen voor hun eigen personeel “gewoon” op Monster.com.  Dit vanwege de hernieuwde search technieken? Welnee, het betreft een markt. Een plek waar vraag en aanbod concreet & overzichtelijk samenkomen.

Recruitment is een opportunistisch vak, waarbij het begrip markt immer centraal staat. Hoogconjunctuur, veel personeel nodig, veel recruiters . Laag conjunctuur, weinig personeel nodig, dus minder recruiters. Gevolg is dat de werkdruk van een Recruiter ongeveer hetzelfde blijft. Eerder kwam men al nauwelijks toe aan het searchen van een vacaturedatabase. Dit terwijl dat een markt betrof. Searchen via Google & sociale netwerken is  veel ingewikkelder & tijdrovender, met veel minder rendement, juist omdat het begrip markt hier minder nauwkeurig omschreven is.

Zou dit dan juist wel gemeengoed worden voor elke recruiter?

Geef een antwoord