Times heeft paywall, RecruitmentMatters omarmt Flattr

Logo en logotype Flattr

The Times is tegenwoordig achter een paywall te vinden. In de gratis proefperiode heeft 12% van de bezoekers zich geregistreerd, 10% daarvan is een betalende bezoeker geworden (voor op dit moment een sterk gereduceerd tarief van GBP 1 per maand). Met andere woorden, 1,2% van de bezoekers lijkt op dit moment bereid te betalen voor de content van The Times. Dit is aan de onderkant van verwachtingen van onderzoeksbureau’s als Forrester. En daarmee voor mij niet bepaald verrassend. Hier gaat massaal bloed uit spuiten.

Tegelijkertijd omarmt RecruitmentMatters de aanzienlijk sympathiekere social micropayment service Flattr. Waarmee Flattr leden ervoor kunnen kiezen om een artikel een flattr te geven. En daarmee een micropayment te doen. Volledig optioneel en daarmee geen muur om content, zoals bij The Times. Maar waarom doet RecruitmentMatters dit eigenlijk?

Een hele simpele reden: ik wil natuurlijk bakken met geld verdienen. Zodat ik voortaan vanuit mijn hangmat via de iPad een artikeltje kan plaatsen en vervolgens het geld zien binnenstromen. Tot dat moment wil ik echter vooral leren. De komende jaren zullen een wildgroei aan betalingsmodellen te zien geven. Waarbij de belangrijkste vraag is: gaat dat eigenlijk werken?  En zo ja, welk betalingsmodel(len) is dan de beste?

Natuurlijk, volstrekt unieke en daadwerkelijk waardevolle content zal altijd betalende lezers (blijven) trekken. Maar wat gebeurt er met nice to have content? Is iemand bereid daarvoor te betalen of laat een bezoeker het er dan maar bij zitten? Of gaat hij/zij op zoek naar andere plekken om die informatie te vinden?

Dit zijn niet allemaal vragen waar ik via een Flattr button op RecruitmentMatters denk een antwoord te vinden. Maar ik wil wel deel uitmaken van deze ontwikkeling om hem beter te begrijpen. En met die Flattr button kan ik dat doen op een manier die geen negatieve impact heeft op de gebruikerservaring. Je merkt er niets van, tenzij je er iets mee wil.

Flattr is naar mijn idee een heel aardig, fatsoenlijk en vooral low-cost initiatief. En ons ben zuunig nietwaar? Het wordt later vandaag op RecruitmentMatters geactiveerd (als alles goed gaat…). En het betekent dat onderaan een artikel voortaan dit te zien zal zijn:

image

Daar rechts staat die Flattr button. Deze button komt in plaats van een heel rijtje social icons die ik ondertussen wel zat ben (NUjij, eKudo’s, etc.). Weg ermee. Het wordt dus ook nog eens lekker rustig zo onderaan een artikel. Helaas zijn de retweet en de Flattr buttons allebei groen maar iets verschillend van kleur. Maar goed, 8% van de bezoekers is in enige mate kleurenblind, zal ik maar zeggen. En wordt de Flattr button permanent dan kan ik altijd nog kijken of er meer balans kan worden gevonden.

Flattr werkt heel simpel. Je moet je natuurlijk registreren, want anders kan je een artikel ook niet van een flattr voorzien… Met die registratie geef je ook een bedrag op dat je per maand aan Flattr wil besteden. Stel dat je EUR 2 (het minimum bedrag per maand) wenst te besteden, dan wordt dat bedrag verdeeld over het aantal flattrs dat je in een maand uitgeeft. Geef je in een maand 100 artikelen een flattr, dan krijgt elk van die artikelen EUR 0,02. Geeft je 10 artikelen een flattr, dan krijgt elk artikel EUR 0,20. Doodsimpel.

Flattr heeft al de nodige publiciteit gekregen, en zal ongetwijfeld in de komende maanden nog aardig doorgroeien. Tegelijkertijd is de site nog in private beta; dat kan de groei weer behoorlijk afremmen. De vraag is dus of deze service voldoende tractie gaat krijgen om een de-facto micropayment systeem voor content te gaan worden.

Ik heb geen idee, maar wat mij betreft een initiatief om te steunen. Online kranten zouden dit ook eens moeten proberen. Het dwingt ze tegelijkertijd om inhoudelijk relevante content te leveren, in plaats van de boilerplate crap die ze meestal serveren. En tegelijkertijd een paywall denken te kunnen oprichten….

Voorlopig ga ik eens drie maanden zien wat met die Flattr button gebeurt. Is het slechts oorverdovende stilte dan gaat de button er na die periode weer vanaf. Zit er leven en enige groei in dan blijft de button zitten. En geef ik een feestje voor alle betalende bezoekers… Virtueel natuurlijk!

Met dank aan Floor Drees voor de tip

Geef een antwoord

25 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    @Martijn: goeie. Lijkt me iets voor maandag, om op hun site onder Marc’s artikelen een Flattrknop te zetten…

    @Marc: Flattraar zijn wordt hopelijk een statussymbooltje. Tipping point zal plaatshebben als niet Flattraars genamed en -shamed worden. Wanneer schat jij in dat dat moment, het moment dus dat hij/zij die niets in de internetcollectezak gooit op afkeurend gemompel mag rekenen(excuses voor de ingewikkelde zin), aanbreekt ?

  • Martijn Betgem
    says:

    Interessante zaak. Zeker nu er steeds vaker auteursrechten kwesties zijn te vinden op internet. Overigens ook goed dat je alle social media knoppen hebt verwijderd. Ik ga dat ook doen. Lekker rustig.

  • Dirk Goossens
    says:

    Wat een hoop emoticons. Als de flattrulentiedrempel vergelijkbaar blijkt met de hier vertoonde humorcontinentie dan is materiële rijkdom niet ver weg, Marc.

  • Derk
    says:

    Afgezien van het feit dat het inderdaad niets zegt over de waarde die je aan een content toekent, ben ik zeer benieuwd naar de werking ervan.
    Je leest dus een artikel/blog wat je interessant vindt. Het is kosteloos toegankelijk en je kan daarna direct weg klikken naar een ander artikel of site, of gewoon je computer uitzetten.
    Waar zit de incentive voor de lezer of te betalen voor iets wat al gratis is?
    De nieuwste generaties zijn zo gewend dat informatie online gratis te vinden is. Waarom dan ineens betalen?
    Overigens gun ik het Marc Drees van harte dat hij stinkend rijk wordt vanuit zijn hangmat. 

    • Marc Drees
      says:

      Derk, dank voor het ondersteunen van mijn droom…
       
      Het punt is dat je niet hoeft te betalen. Het mag. Sommige mensen doen dat, anderen niet. Vrijheid, blijheid. Er in geen incentive anders dan een eventueel intrinsieke behoefte. En dan moet je ook nog eens een Flattr lid zijn, want anders moet je je ook nog even registreren, je Flattr portemonneetje vullen, etc.
       
      De jongste generaties zijn inderdaad gewend alles gratis te vinden, maar die generatie vindt het mogelijk ook logisch om een bonuspuntje toe te kennen. Dit is overigens vette speculatie op basis van persoonlijke observatie. Dus dat zegt helemaal niets, laten we gewoon zien wat de toekomst brengt: hangmat of zweetkamertje…

      • Derk
        says:

        Ik begrijp het principe. Je betaalt als je dat wilt. Maar ik kan me bijna nietvoorstellen dat er (veel) mensen zijn die dat willen.
        Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van je onderzoekje na drie maanden en uberhaupt of dit een plan is dat blijft bestaan.

        Overigens, alleen de hangmat en iPad lijkt me al heerlijk, zonder dat het geld binnenstroomt…

  • Arno de Vries
    says:

    Bijzonder systeem. Het maandbedrag voor de abonnees is gelijk, en dat bedrag wordt per maand verdeeld over het aantal Flattr buttons dat je klikt. Dat betekent dat, als ik 10 buttons klik in juli en 20 in augustus, de juli content owners 2x zoveel krijgen als die in augustus.  Het bedrag dat je krijgt zegt dus niets over de waarde die je de content toekent.

    • Marc Drees
      says:

      Klopt, ben je een actieve flattraar dan krijg elke flattr ontvanger een klein bedrag. Ben je zeer kieskeurig in het uitdelen van flattr’s dan krijgt de ontvanger een groter bedrag.
       
      Allemaal prima. Het gaat om het idee, niet om de omvang van het bedrag.