Mobiel internet heeft een gouden toekomst en mobiel online recruitment ongetwijfeld ook. Maar alleen als de behoeftes van de gebruiker begrijpt, evenals de mogelijkheden en beperkingen van het device (waarmee je dat mobiele internet opgaat). En zover zijn we nog lang niet. Wat overigens geen belemmering hoort te zijn om ermee te experimenteren; want alleen dan leer je begrijpen hoe het wel moet. No pain, no gain…
Ondertussen heb ik de iPhone apps van Nationale Vacaturebank, Tempo-Team, Randstad, JobPatrol, Banen.nl, Intermediair, Indeed en ShakeYourJob (inclusief de reincarnatie voor Deloitte) de revue laten passeren. Geen van allen hebben ze mijn hart sneller doen kloppen. Maar deze pioniers verdienen natuurlijk wel applaus dat ze het proberen.
Maar het lijkt erop dat binnenkort het hebben van een iPhone recruitment applicatie een stuk eenvoudiger gaat worden. Want Knollenstein heeft sinds vandaag een white label iPhone recruitment applicatie in de aanbieding…
Knollenstein is namelijk exclusief distributeur voor Nederland en Belgie geworden van de iPhone applicatie die AllTheTopBananas levert. En waarvan dit bedrijf er in de UK ondertussen al meer dan 30 van heeft verkocht. Onder meer aan vacaturesites Monster en Totaljobs…
Daarmee is AllTheTopBananas vergelijkbaar met onze eigen LokLoq die met ShakeYourJob probeert de markt te veroveren. Vanaf vandaag is er dus een keuze uit twee standaard online recruitment apps voor de iPhone. En dat is natuurlijk een goede zaak.
Een interessante ontwikkeling vind ik het feit dat Knollenstein als distributeur voor AllTheTopBananas gaat optreden. Tenslotte biedt Knollenstein vacature multiposting services; zowel via een eigen applicatie als via integratie met ATS’en. Het aanbieden van een iPhone app lijkt daarbij een wat vreemde eend in de bijt. Aan de andere kant biedt het Knollenstein natuurlijk mogelijkheden om vacatures naar meer plaatsen te multiposten. En hoe meer vacatures er kunnen worden gepost, hoe hoger de omzet van Knollenstein.
Knollenstein wilde nog geen mededelingen doen over de kosten voor het aanschaffen, customizen, draaien en beheren van de iPhone applicatie. Maar ik ga er vanuit dat de kosten in het eerste jaar hoger zullen zijn in verband met de initiele werkzaamheden om de iPhone app van de eigen huisstijl te voorzien. Wanneer prijzen bekend zijn zal ik er op RecruitmentMatters melding van maken.
Gaan we hiermee binnenkort een tsunami aan iPhone applicaties zien? Natuurlijk niet. Maar het zou me niet verbazen als online recruitment op de iPhone hiermee iets sneller mainstream gaat worden. Om vervolgens zichzelf (aanzienlijk) te verbeteren. We moeten eerst leren kruipen voordat we kunnen lopen. En het is nooit goed een fase over te slaan…
Update:
Ik heb een vraag uitstaan bij de MD van AllTheTopBananas om zijn iPhone app te testen. Op het moment dat ik een test heb uitgevoerd verschijnt hiervan natuurlijk een verslag op RecruitmentMatters
Koos Koets
says:Waarom zou je een aparte ap maken? HTML 5 werkt prima op de moderne devices, het is dus niet alleen een toegevoegde waarde voor Mobiel, maar ook voor de gewone websites, maar goed laat je lekker gek maken door bedrijven die “apps” verkopen, weggegooid geld.